Publicerat Januari 6, 201115 yr Har lite problem med att bestämma mig för hur jag ska göra. Har idag: En ombyggd mauser i 6,5x55 med ett Tasco 3-9x40 Huskvarna 1640 i 3006 med ett pecar 4x81 light, Denna bössa står dock inte på mig än, (ärvt den av farfar men ej skrivit över den än) Det som övrigt finns i garderoben är en hagel automat. Nu till problemet. Har börjat åka lite skidor samt pyrschat lite, mestadels efter räv men även rådjur och ibland kråka. 6,5 an skulle vara optimal för detta om den inte vägde ca 4,5-5 kg. Bössan är ombyggd av min far så det känns lite fel att göra sig av med den samt att den är förbannat skön att skjuta och riktigt bra precision. Tankarna går kring en 222 med fast 8x56 eller 6x42 då jag även kan skjuta en kråka utan att grina över att ammunitionen är dyr. Eller en kombi i mindre kaliber dock ej 5,6x52r Så hjälp mig hur skulle ni göra??? Större kikare på 6,5 an eller behålla den för övning och skaffa en 222 eller annan klass 222? /Stefan
Publicerat Januari 6, 201115 yr Jag skulle behållt de vapen du har (och får) både förståndsmässigt och nostalgimässigt. 6,5 till mängdskytte, Tascon är förmodligen från Japan(?) isåfall riktigt bra. Fjoll-sexan till grovjakt (Pecaren är underskattad) Köp en klenkaliber med vettig optik för småjakten. Raggarö
Publicerat Januari 6, 201115 yr Författare Tack för inputen. Det stämmer att tascon är japan tillverkat, Det jag kan klaga på är skymnings egenskaperna övrigt är jag nöjd med den. Den tanken har slagit mig med vill hellst inte göra mig av med 3006 an heller då jag nyligen byggt om kolven på den samt införskaffat pecaren som har tyska 1 an vilket jag är väldigt nöjd med. får kika runt lite på några klass 2 bössor. ev en klass 3 22 hornet eller 22 wm. /Stefan Jag skulle behållt de vapen du har (och får) både förståndsmässigt och nostalgimässigt. 6,5 till mängdskytte, Tascon är förmodligen från Japan(?) isåfall riktigt bra. Fjoll-sexan till grovjakt (Pecaren är underskattad) Köp en klenkaliber med vettig optik för småjakten. Raggarö