Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utfodring av rådjur

Featured Replies

Publicerat

Hej jag funderar på vad för sorts spanmål jag ska använda när jag ska utfodra rådjur? havre, korn?

ska man krossa det med eller?

Vad tror ni?

Publicerat

Kan ingen väl insatt person skriva ihop en tråd som sedan klistras, som behandlar just utfodring av framförallt rå?

Jag vet att det finns säkert en massa på nätet att hitta, men jag tror att det skulle vara en välgärning att sammanställa detta i några rader.

mvh/Må

Publicerat

Kan ingen väl insatt person skriva ihop en tråd som sedan klistras, som behandlar just utfodring av framförallt rå?

Jag vet att det finns säkert en massa på nätet att hitta, men jag tror att det skulle vara en välgärning att sammanställa detta i några rader.

mvh/Må

http://www.jagareforbundet.se/Documents/Svensk%20Jakt/Utfodring%20alla.pdf

Det här är en bra början!

Publicerat

Hej jag funderar på vad för sorts spanmål jag ska använda när jag ska utfodra rådjur? havre, korn?

ska man krossa det med eller?

Vad tror ni?

Havre enl. mig och den ska vara krossad. Idisslare tillgodogör sig inte hel spannmål. Vidare så är ensilage ett bra foder. Morötter ratar iaf mina rådjur. Däremot är dom heltokiga i rödbetor vilket även doven är.

Publicerat

Bladrikt ensilage, bladrikt hö, frukt, rotfrukter, spannmål, foderpellets.

Morötter innehåller inte mycket näring, men mycket vatten. Håller med Amakulu; brukar inte vara poppis. Kan vara bra som tillägg, ffa för djur som är i för dålig kondition för att ha energi nog at smälta snö till vatten.

Krossad spannmål är förstås bättre än okrossad, men genom att tugga kornen så krossar ju vilteten hel del av dem. Håller med om att havrekross är optimalt, men har man inte det eller möjlighet att krossa tillräckliga mängder så är helt spannmål OK. De korn som inte tuggas sönder kommer dock mycket riktigt huvudsakligen gå "rakt igenom".

Det enda som är absolut olämpligt är broccolli och andra kålsorter; kan ge allvarlig kolik om man ger det i några mängder.

Varierad kost är alltid bra, dvs att erbjuda fler olika saker.

Publicerat

eftersom jag utfodrar mina djur med frukt och grönsaker från en butik får du gärna skriva om det är fler saker man bör undvika, vad räknas in som kål? vitkål exempelvis, trodde jag var mer åt salladshållet, men hjälp gärna en okunnig. börjar kännas skitnödigt att mata rådjuren snart, hittade lodödat kid på foderplatsen idag....

Bladrikt ensilage, bladrikt hö, frukt, rotfrukter, spannmål, foderpellets.

Morötter innehåller inte mycket näring, men mycket vatten. Håller med Amakulu; brukar inte vara poppis. Kan vara bra som tillägg, ffa för djur som är i för dålig kondition för att ha energi nog at smälta snö till vatten.

Krossad spannmål är förstås bättre än okrossad, men genom att tugga kornen så krossar ju vilteten hel del av dem. Håller med om att havrekross är optimalt, men har man inte det eller möjlighet att krossa tillräckliga mängder så är helt spannmål OK. De korn som inte tuggas sönder kommer dock mycket riktigt huvudsakligen gå "rakt igenom".

Det enda som är absolut olämpligt är broccolli och andra kålsorter; kan ge allvarlig kolik om man ger det i några mängder.

Varierad kost är alltid bra, dvs att erbjuda fler olika saker.

Publicerat

Hur är lucern som alternativ eller komplement till stödutfodring av rådjur?

Publicerat

Hur är lucern som alternativ eller komplement till stödutfodring av rådjur?

Jag kan inte på rak arm klä fakta på orden när det gäller rådjur. Men det är väl kännt att bland tama idisslare är höga halter av luzern och även rödköver fertilitetsstörande. Omfattande tamdjursforskning visar entydigt att luzern ökar risken för fosteraborteringar (kastning). Det beror på luzernens höga halter av växtöstrogener. Vitklöver och alsikeklöver är de bästa viltfodret, men gräs av bra kvalité skall inte heller förkastas.

Nu vart det byrokratiskt... ^_^ Men summa summarium är att luzern kan göra viltet en otjänst, risken för kastning finns ändå.

Publicerat

Jag kan inte på rak arm klä fakta på orden när det gäller rådjur. Men det är väl kännt att bland tama idisslare är höga halter av luzern och även rödköver fertilitetsstörande. Omfattande tamdjursforskning visar entydigt att luzern ökar risken för fosteraborteringar (kastning). Det beror på luzernens höga halter av växtöstrogener. Vitklöver och alsikeklöver är de bästa viltfodret, men gräs av bra kvalité skall inte heller förkastas.

Nu vart det byrokratiskt... ^_^ Men summa summarium är att luzern kan göra viltet en otjänst, risken för kastning finns ändå.

Det svaret tackar jag för!

Har en hel del hemma och ankorna äter inte så fruktansvärt mycket men då blir det inte till rådjuren i alla fall.

Det är viktigt att kolla så man inte gör en otjänst när man försöker göra sitt bästa :blush:

Publicerat

Vi köper foder på granngården som våra rådjur äter. Det kallas Renfor.

Publicerat

renfoder blandat med havre. samt ensilagebal som basföda har vi. då blir det inte så dyrt som om man bara körde renfoder o havre endast.

två veckor per bal, om man har mycket djur. ;) ska man ut med dom mängderna renfoder... 160kr för 40kg? :D bra är det måste.

vad kostar ner renfoder??

Publicerat

skriver på telefon med idiot stavprogram. lätt att missa då den sätter fel ord fast man skriver rätt...

bal är det måste*

vad kostar ert renfoder*??:)

• 7 months later...
Publicerat

fått en ensilagebal.. fiolårets första skörd... kan ja utfodra rådjuren med det..eller ska man ha färskare..årets??