Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtellampan lyser när du närmar dig åteln -

14 röster

1. 1. När du närmar dig vildsvinsåteln tänds den närvarostyrda lampan - vad gör du?

• Åker hem igen. Ingen mening att gå dit och skrämma bort grisarna.
      0%
      0
    • Låter vildsvinen äta klart och väntar tills lampan varit släckt ett tag.
      7%
    • Smyger fram även fast det är meningslöst pga att varje steg du tar hörs pga snö/gräs/kottar/kvistar.
      28%
    • Går fram så tyst du kan och sätter dig i tornet även fast grisarna blir rädda. De kommer säkert åter.
      42%
    • Klappar i händerna och hostar högt några gånger. Går sedan fram efter att du skrämt iväg vildsvinen.
      7%
    • Sjunger högt och tydligt Nationalsången/Idas sommarvisa/Den blomstertid nu kommer, eller valfri melodi för att förvarna om att du närmar dig.
      14%

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

På förekommen anledning - som det brukar heta - har jag blivit ställd inför ovanstående faktum ett par gånger när jag närmat mig min åtelplats.

Åteln har en närvarostyrd liten diodlampa som jag ser på långt håll. Åteln ligger bara ett liten bit in i skogen vid en stor åker. När jag kommer är det alltid "rätt vind" så det är inte någon risk att de får vittring av mig utan det är bara risken att de hör mig = garanterat hör mig eftersom det var tösnö igår och det går inte att smyga i sådan för när jag sätter ned foten så "knäpper" det till när tyngden kommer, om så jag gick bara i raggsockorna.

Igår såg jag lampan tändas när jag slog standardsjuan innan jag gick ut på åkern 150 meter från åteln. Lampan tändes en gång men inte mer. Kanske rådjur som äter äpplena tänkte jag, eller vildsvin som ätit klart/blivit skrämda av lampan. När jag var 20 meter från stegen tändes lampan som hastigast igen av vildsvin visade det sig och de varnade, fnös och for all världens väg. Nej, tyvärr ser jag inte hur det ser ut på själva åteln innan jag är framme vid stegen till Tornet pga stora stenar/stenmur. Jag smög upp så tyst jag kunde och satte mig blickstilla i en halvtimme innan jag vågade röra mig något. De Vildsvinen kom dock ej tillbaka men väl ett smygande rådjur strax efter och en trolig mindre galt som jag inte lyckades få skott på innan jag av misstag och ENORM klumpighet försökte skrämma ihjäl den...:angry: Mer om det i den slött uppdaterade bloggen vid "tillfälle".......

Publicerat

Jag har skjutit gris 4-5 ggr då de redan har varit framme när jag kom dit. Då detta har änt praktiserar jag alltidgå ett steg stå stilla tio. Har dock ingen åtelbelysning men har hört dem på håll. Kanske mer tur än något annat.

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte inte riktigt på det där med att röstningen var offentlig...men hoppas att ni vågar rösta ändå. Ämnet är ju inte särdeles känsligt trots allt. ;)

Jag ska prova att ta ett steg, stå stilla ett bra tag, ta ett till osv. Det kan nog funka om jag har tålamod...för de brukar ju ändå inte stanna sååå länge på åteln.

Fast nästa gång jag åker dit ska jag prova ett annat alternativ - komma minst en timme tidigare. :P