Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Passning vid minus grader

Featured Replies

Publicerat

Hur gör ni när ett djur skjutits i minus grader.

Passar ni djuret och fort som f*n hem med det?

Tänkte just på de där med köld sammandragningar och bakterie spridning.

Publicerat

Rå å älg passar ja i skogen Grisen tar ja med hem å passar hemma mest för ja tycker de är lättare å passa gris hemma

Publicerat

Hur gör ni när ett djur skjutits i minus grader.

Passar ni djuret och fort som f*n hem med det?

Tänkte just på de där med köld sammandragningar och bakterie spridning.

Vanligast är att jag stoppar ner djuret i säcken och skidar vidare i den riktingen orrflocken flög. Har tyvärr ingen bra lösning för tjädretuppar så de hänger än så länge på utsidan av säcken. (Man kanske borde ha med en "påse" att dra över.)

Men jag antar att det var större djur du tänkte på.

Då gäller för mig att jag tar ur djuret på plats och hoppas på att någon annan i gänget står på tur på listan. (Vi delar solidariskt på rådjur och framtidan gris enligt lista) Är det mitt djur drar jag på lite lite värme i garaget när jag kommer hem. Långt ifrån optimalt men så gör jag...

Publicerat
  • Författare

Okey men ur tagning sker i skog, Fåglar är ju lite special så där behöver man inte bekymra sig så mycke.

Tänkte just på att vilt kroppen inte får gå under eller sänkas 10 grader på 10 timmar eller hur det där nu va.

Men det kanske inte går så fort.

Fåglarna har ju dun som skyddar väldigt länge bara man skyddar fågeln från vind.

Publicerat

Gör en så kallad Smålandpassning dvs lämnar det röda kvar i djuret tar altså bara ut vommen.

Blir givetvis lite besvärligt om vi pratar om älg & större kronhjortar .

//Lasse D.

Publicerat
  • Författare

Smålandspassning har jag aldrig hörttalas om men de får jag pröva

Publicerat

Jag har aldrig tagit ur vildsvin, eller rådjur för den delen, i skogen annat än om jag - 2 fall... - fått kulan att gå mer eller mindre genom magpartiet.

Det gör - enligt mig :P - inget att vänta till man tar hem grisen eller rådjuret så länge temperaturen inte är över +25 grader - typ.

För min del har det tagit under 2 timmar från skott och tills djuret är urtaget hemma och jag har inte märkt att det kulle vara skadligt på något sätt.

Dessutom tar jag inte av skinnet på vildsvinen de första dygnen i alla fall. Kanske lite svårare att flå sedan men på min amatörnivå spelar det ingen som helst roll och djuret torkar inte ur på samma sätt + att avkylningen går långsammare.

Publicerat

Smålandspassning har jag aldrig hörttalas om men de får jag pröva

Tjaa man snålar med hur mycket du tar ut ......

Publicerat

Smålandspassning gissar jag menas att man tar vommen och allt bakom levern.

Det går utmärkt även på större älg och är den metoden jag anammar vid jakt.

Är det riktigt kallt ute så bör man vänta med att ta ur djuret innan man kommer till slaktboden om det finns en risk att djuret kyls ner för snabbt.

Publicerat

Här uppe passar vi älgarna på allt med vi är i skogen och det oavsett om det är +20 i sept. som det kan vara el. -15-20 som det kan vara i okt.-nov. under älgjakten.:D