Publicerat Januari 7, 201115 yr Har sett en sådan på blocket å tänkte en sån ja vill ha.. Eller vill ja det? Vet inte så mycket om den bössan eller kalibern tyckte den värkade kul att skjuta med iaf, Så kom med ris å ros ni som haft eller har en sådan bössa.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Har inte haft någon själv, men haft en kamrat som hade en tidigare. 94 AE är ett välbyggt vapen som är trevligt att skjuta med, och brukar ha en god precision. Inga problem att montera optik heller, då den har sidoutkast av hylsan, jämfört med den vanliga 94:an som kastar hylsan rätt upp. 307W är egentligen en 308W fast med flänshylsa, vilket gör att man kan använda 308 verktygen fast man får ta en hylshållare till 307 istället. Hade jag haft plats i mitt skåp skulle jag gärna skaffat en.
Publicerat Januari 7, 201115 yr KaptenKrok har en till salu, men jag tror det är kaliber 30-30, om det är intressant.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare C: Låter ju som ett bra val att ha både till hundjakten och smygjakten, Ska ju börja handladda också. Har inte hitta någon bra ballistik en bara men ja får väl leta vidare, M: Är inte de en klass2 kaliber? kan ha fel men vill hellst ha klass 1
Publicerat Januari 7, 201115 yr 30-30 går att få till klass 1, särskilt om du laddar själv. Tror det finns en del trådar om det.
Publicerat Januari 7, 201115 yr 30-30W kan du få upp i kl 1 med Hornadys lever-evulotion ammo, kulorna finns även att köpa för handladdning. Jag har dock inte lyckats komma upp i kl 1 med mina laddningar ännu, men jag jobbar på det, kom igång lite för sent i höstas för att hinna klart innan snön stängde banorna här. 30-30w är en ypperligt bra patron, min favorit bland alla kalibrar jag har provat faktiskt, men den ligger i precis underkant på kl 1 skalan med LE-ammon, så ska du ha en mer kraftfull, renodlad kl 1, så är 307:an ett bättre val än 30-30W.
Publicerat Januari 7, 201115 yr 30-30W kan du få upp i kl 1 med Hornadys lever-evulotion ammo, kulorna finns även att köpa för handladdning. Jag har dock inte lyckats komma upp i kl 1 med mina laddningar ännu, men jag jobbar på det, kom igång lite för sent i höstas för att hinna klart innan snön stängde banorna här. 30-30w är en ypperligt bra patron, min favorit bland alla kalibrar jag har provat faktiskt, men den ligger i precis underkant på kl 1 skalan med LE-ammon, så ska du ha en mer kraftfull, renodlad kl 1, så är 307:an ett bättre val än 30-30W. Min 30-30 är som sagt till salu 4000:- på blocket och 3500:- för forister
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare C: jasså ja om det e lite bökit med laddningen så väljer ja nog 307, Måste nog prova en bygel innan ja bestämmer mig med, men kul e de nog. K:ok kollade på den under säljes såg fin ut men vill nog ha en klass 1a på en gång. men tack endå. E ute efter en bössa som både ja å frun kan skjuta utan större problem hon håller på ta jägarexamen, å min 308 e lite klumpig för henne å nya bösser e ju allti kul.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Till skillnad från de andra winchesters 30-30 tex så är 307w byggd för att användas med kikarsikte, högre kolvkam samt ringar från fabrik. Har en sådan och är helnöjd Skitkul att panga med och är liten och smidig att ha med i skog. Helt klart ska du skaffa en sådan Enda nackdelen som jag ser det är att den enda tillverkarn av ammunition är winchester, och tyvärr finns det ingen som tar hem denna till sverige idag. Men det kan finnas en del gammla paket med ammo liggandes hos vapenhandlare här. Laddata finns och hyllsor finns på midway om man vill handladda. I staterna är det vissa som använder 308 ammunition till dessa bössor, kan dock endast ha ett i loppet och ett i magasinet då.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare OK hur mycket skilljer den på långre håll från en 308a? Jo har kommit fram till att handladnind e det som gäller, har hittat en på skånejakt för 1500 å en på blocket för 4300 men det värkar inte finnas så många på marknaden, men värkar ju vara en helt sjukt rolig bössa.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Skiljer nog inte så mycket mellan dom två, grejen är väl mest att man förlorar lite utgångshastighet med trubbig kula än med spetsig. Annars kan man ladda med Hornadys gummi spets kulor å på det sättet få en flackare kulbana, men hur tätt dom skjuter vet jag inte? Här finns hur mycket info om 307 som helst.307
Publicerat Januari 12, 201115 yr Om du söker runt lite på det forumet så finns det ännu mer info om både bössan och patronen.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Hej. Har haft följande bygelkalibrar, 32-20, 30-30, 44 mag, 307 Win, 444 marlin. Ångrar så till den milda grad att jag sålde alla. Och jag saknar 307 an fortfarande, hur många byglar kan man jaga toppfågel med. Den sköt grymt bra, jo jag är en j-vla dåre som säljer det som är bra.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Hej. Har haft följande bygelkalibrar, 32-20, 30-30, 44 mag, 307 Win, 444 marlin. Ångrar så till den milda grad att jag sålde alla. Och jag saknar 307 an fortfarande, hur många byglar kan man jaga toppfågel med. Den sköt grymt bra, jo jag är en j-vla dåre som säljer det som är bra. Bössbytarsjukan är inte att leka med, är själv hårt drabbad av den, och har några bössor som jag saknar än i dag..
Publicerat Januari 17, 201115 yr Hej Mr Marlin. Vi har pratat förut, ser att du har kvar din 22/410. Grattis till en underbar kaliber (410), har du testat slug i den? Min blev en liten 45 magnum. Hur skjuter din 444a???? Och är inte 444 an underbar? Gråter snart.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Hej Mr Marlin. Vi har pratat förut, ser att du har kvar din 22/410. Grattis till en underbar kaliber (410), har du testat slug i den? Min blev en liten 45 magnum. Hur skjuter din 444a???? Och är inte 444 an underbar? Gråter snart. Ah, då har jag nog koll på vem du är. Jodå, jag har testat slugg i den, t o m kronografat några st, håller jämna 600 m/s ca 5m från kronon, och har fina träffbilder på 30 m med dem, skulle nog funka fint på rådjur om man fick använda dem till det. Annars är .410 finfin meducin till Järpe, fast mest har det blivit kråka och nötisar. Trevlig kaliber som kommer att stanna i mitt skåp, fast jag ska tag i handladdningen till den också....snart.. Har dock fortfarande planer på att sälja Winchestern, då den bara står numera. 444:an är underbar, ångrar inte alls att jag bytte till den från 45-70, vet inte riktigt varför jag gillar 444 mer, men den känns lite mer Ferrari jämfört med 45-70 som är mer Scania liksom..
Publicerat Januari 28, 201115 yr Både jag och min kusin har varsin 94 AE i kaliber 307win, fungerar finfint!
Publicerat Februari 2, 201115 yr har en kamrat som hafft en tidigare. och vet att ThomasMamre har en 307a