Publicerat Januari 8, 201115 yr Hur jagar man dessa kråkfåglar efferktivt? jag har inga bulvaner eller något. Hittils har jag bara skjutit någon enstaka när dom sitter i träd men jag vill jaga dom mer effektivt.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Hur jagar man dessa kråkfåglar efferktivt? jag har inga bulvaner eller något. Hittils har jag bara skjutit någon enstaka när dom sitter i träd men jag vill jaga dom mer effektivt. En naturtrogen uv funkar alltid, bulvaner är bra. Lägga ut åtel i diverse former är ju bra. Bröd bitar och ketchup var det någon som föreslog tidigare. Det handlar väl mest om att sitta på ställen där det finns gott om mat för dem. Men det finns tidigare inlägg om detta så leta efter dem där står massor =) MVH // J
Publicerat Januari 9, 201115 yr Om du inte vill skaffa bulvaner så kan du skjuta ett par kråkor i träd, dom skjutna kråkorna sätter du sedan ut som bulvaner på en öppen plats längs ett område där dom sträcker. Du ställer dig sedan så att dom flyger förbi dig då dom sveper ner mot dom döda kråkorna för att kolla läget och fäller dom med hagelbössan, smyg ut och sätt ut dom nyskjutna kråkorna som bulvaner. Då du sätter ut döda kråkor så lägg dom på mage och pressa ihop vingarna ordentligt, sedan sticker du ner näbben i backen eller sätter en pinne under hakan så det ser ut som att dom spanar eller pickar. Du kan spara ett par kråkor i frysen mellan jakterna men spara inte samma hela tiden då blir dom tuffsiga och fungerar sämre. Om du har ett bra kråksträck så kan man sätta sig i gömsle under sträcket bara, det gäller dock att man har ett där dom brukar gå ner lite, här är det kring åkrar och hus som dom går på lite lägre höjd. Har du en bra dag på ett bra sträck kan du skjuta tresiffrigt.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Om du inte vill skaffa bulvaner så kan du skjuta ett par kråkor i träd, dom skjutna kråkorna sätter du sedan ut som bulvaner på en öppen plats längs ett område där dom sträcker. Du ställer dig sedan så att dom flyger förbi dig då dom sveper ner mot dom döda kråkorna för att kolla läget och fäller dom med hagelbössan, smyg ut och sätt ut dom nyskjutna kråkorna som bulvaner. Då du sätter ut döda kråkor så lägg dom på mage och pressa ihop vingarna ordentligt, sedan sticker du ner näbben i backen eller sätter en pinne under hakan så det ser ut som att dom spanar eller pickar. Du kan spara ett par kråkor i frysen mellan jakterna men spara inte samma hela tiden då blir dom tuffsiga och fungerar sämre. Om du har ett bra kråksträck så kan man sätta sig i gömsle under sträcket bara, det gäller dock att man har ett där dom brukar gå ner lite, här är det kring åkrar och hus som dom går på lite lägre höjd. Har du en bra dag på ett bra sträck kan du skjuta tresiffrigt. Funkar detta på skator och nötskrikor ochså? Det är mest skator jag har vi har inte så mycket kråkor.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Har inte testat, men har skjutit någon enstaka skata och nötskrika då jag jagat kråka och kaja på detta sätt, kan dock inte säga att det går ner några mängder. Mås, duva och gås funkar det också på om man använder rätt fågel som bulvan. Men prova att knäppa ett par skator och sätt ut kring några soppåsar om du har gott som skator i närheten, det borde ju dra till sig fler skator tycker jag.
Publicerat Januari 9, 201115 yr om du vill få bort dom effektivt speciellt skator och nötskrikor så bygg en fälla och åtla in dom ordentligt kolla fällan när det är mörkt annars är risken stor att man skrämmer fåglar utanför fällan som flyger en bit och sätter sig och tittar på när du skickar deras artfränder till dom sälla jaktmarkerna och då är det kört gjorde dom felen i början och sen fick amn inga fler hur man än försökte dom lär sig fort vars det är farligt att vara ¨å man lyckas oftast bara skjuta ett par sen drar dom som en avlöning direkt ens tänker tanken på att ladda bössan. mvh