Publicerat Januari 8, 201115 yr Hej alla! Är det någon som har erfarenhet från Bushnell elite 6500 mil dot riktmedlet? Är det ett riktiga mil? och isåfall vid vilken förstoring för det lär inte vara medförstorande? Också, är rattarna konsekventa när man skruvar på dem? Jag har bara bra erfarenheter från bushnell elite 3200 och 4200 men har inte haft med 6500 att göra. Ska ha den till min 6,5a både för jakt (ej nattvak) och skytte på bana till 300 m (och kanske 600 längre fram om jag hittar bana och jag, bössan och siktet räcker till)
Publicerat Januari 9, 201115 yr Duger det här som svar: http://www.youtube.com/watch?v=b_kI9sYM8AI Misstänker att det kan finnas olika förstoringar som är sanna för mildotberäkning beroende på förstoringsspann på kikarsiktet. Om minnet hade varit fullt fungerande hade jag kunnat svara, eftersom jag skruvat på ett 6500. Allt jag kommer ihåg var att det var märkt som i Youtube-klippet. Kommer inte ihåg något speciellt med tracking - men allt var "blekt" den dagen efter att man provat ett March Raggarö
Publicerat Januari 9, 201115 yr Hej alla! Är det någon som har erfarenhet från Bushnell elite 6500 mil dot riktmedlet? Är det ett riktiga mil? och isåfall vid vilken förstoring för det lär inte vara medförstorande? Också, är rattarna konsekventa när man skruvar på dem? Jag har bara bra erfarenheter från bushnell elite 3200 och 4200 men har inte haft med 6500 att göra. Ska ha den till min 6,5a både för jakt (ej nattvak) och skytte på bana till 300 m (och kanske 600 längre fram om jag hittar bana och jag, bössan och siktet räcker till) det ska stämma på x12 fast mitt ville ha lite mer om man skulle få 100% rätt.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare det ska stämma på x12 fast mitt ville ha lite mer om man skulle få 100% rätt. Ok tackar för svaren båda två. Youtube videon var jättebra! Hur tycker du att punkterna och linjen samt korset i allmänhet är? bra (fungerar) för både jakt i skymning och skytte? Jag funderar på 2.5-16x50, är det den du har?
Publicerat Januari 9, 201115 yr Ok tackar för svaren båda två. Youtube videon var jättebra! Hur tycker du att punkterna och linjen samt korset i allmänhet är? bra (fungerar) för både jakt i skymning och skytte? Jag funderar på 2.5-16x50, är det den du har? jag tycker riktmedlet i 6500 är av halvdålig kvalitet tyvärr och i skymmning skulle jag helt klart använda något annat. jag hade en 4,5-30
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare jag tycker riktmedlet i 6500 är av halvdålig kvalitet tyvärr och i skymmning skulle jag helt klart använda något annat. jag hade en 4,5-30 Sh#t...synd, jag hade hoppats på mildot i 6500 (2,5-16x50). Blir ingen nattjakt med det som jag sa tidigare, men har tänkt att det ska klara rådjur, räv, toppfågel och även hare (sorry alla stövarjägare) vid skymning och gryning. Jag får åka in till en jaktbutik och titta ordentligt igenom ett likadant innan jag bestämmer mig. Vill ha mildot för just avståndsbedömning och kulbane kompensation
Publicerat Januari 9, 201115 yr Sh#t...synd, jag hade hoppats på mildot i 6500 (2,5-16x50). Blir ingen nattjakt med det som jag sa tidigare, men har tänkt att det ska klara rådjur, räv, toppfågel och även hare (sorry alla stövarjägare) vid skymning och gryning. Jag får åka in till en jaktbutik och titta ordentligt igenom ett likadant innan jag bestämmer mig. Vill ha mildot för just avståndsbedömning och kulbane kompensation nog funkar det för att mäta avstånd innom marginalerna men för kulbanekompensation tycker jag mildot inte funkar bra alls det finns bättre doningar för det typ leupolds varmint hunter riktmedel.