Publicerat Januari 9, 201115 yr Jag planerar för mitt första försök med vildsvinsåtel och skulle behöva lite råd av er som kan sånt här. Det har väl skrivits spaltkilometer om hur man fixar själva åteln, vad man fodrar med och annat så det ska jag nog få till, istället har jag lite funderingar på hur man ska ordna det bra med tanke på markens beskaffenhet. Jag arrenderar ca 60 Ha ganska kuperad mark som avgränsas på ena sidan av en liten sjö. Åt det hållet finns det en del sankmark, i övrigt är det skog med inslag av snår på sina ställen blandat med betesmark för hästar. Jag vet att det finns gris i området för ägaren (som bor i ena kanten av marken) har haft bök-besök i sina hagar vid ett par tillfällen senaste hösten. Markägaren vill gärna få bort grisen från området närmast huset då han har fruktträdgård och i övrigt är lite skeptisk till att ha grisar springande runt knuten. Jag vet också att på angränsande marker jagas ingen gris (har väl koll på närmaste 200-300 Ha) utan mest hare, fågel och rådjur. Så, frågan är hur man ska tänka om man vill anlägga en åtel och jaga grisar lite regelbundet. Jag hoppas väl på att kanske jaga gris 1-2 ggr per månad under delar av året (givetvis beror det på hur mycket gris det finns och hur väl åteln funkar). En del funderingar har är: - Jag gissar att en bra placering för en åtel är i anslutning till sankmarker/vatten? Eller? - Riskerar man att få en mer ”bofast” population av gris om man anlägger en åtel? - Kan man styra grisarna så att de uppehåller sig nära åteln och inte nära markägarens hagar och trädgård om man lägger åteln i andra änden av marken? - Markägaren planerar att avverka en del skog och sedan plantera tall. Brukar grisar innebära problem i sådana planteringar? Eller skrämmer de kanske rent av iväg älgarna så att det är ”bra” med grisar i det hänseendet? - Själv tänkte jag anlägga lite viltåker (troligen jordärtskockor och solros) för hönsfågel och rådjur. Kommer vildsvinen att käka upp min plantering (ja troligen väl?) och hur kan jag förhindra detta? - Vintertid kommer jag att utfodra klövvilt (ensilage och spannmål) i öppen terräng. Är det troligt att grisarna kommer fram för att mumsa i sig av detta? Kommer rådjuren i så fall att bli ivägskrämda av grisarna? Eftersom det här är mitt första försök med egen grisjakt vill jag gärna ha massor med råd, tips och förmaningar från er som har mer erfarenhet.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Hej hej hej! Det var inte lite frågor du hade... men den som inte frågar får inga svar. Men jag tror att det redan finns trådar som är som din redan, fast så klart utan dina exakta frågor. Jag kan inte svara på alla men grisarna skrämmer inte iväg rådjuren i alla fall. De kommer att äta på samma åtel. Om du får en fast stor stam grisar som bara uppehåller sig på din mark får du nog utfodra som bara den...en rejäl foderplats. Annars kommer de nog att fortsätta att ströva omkring och ha sina sovplatser i skyddade planteringar eller liknande. Jag tror inte att du genom att anlägga en åtel kommer att få bort grisarna från åkrarna, för när vildsvinen vill äta kvickrötter och liknande så gör de det oavsett om du har ett berg med majs... Sedan är det i mina ögon skillnad på foderplats och åtel. En foderplats har mer mat och där jag jagar du inte, och vid en åtel utfodrar du för att hålla intresset igång så att grisarna kommer och käkar och du kan skjuta för att ha något gott att äta. Det som är bra att tänka på vare sig det är åtel eller foderplats för vildsvin är att inte anlägga dem i för öppen terräng. Grisarna ska kunna känna sig trygga och kunna smyga fram, äta och ha nära att ta skydd igen om de skulle känna sig rädda. Tänk på att inte anlägga en åtel allt för nära markgränsen då det kan reta grannarna om du lockar för mycket. Ett par hundra meter är väl ett minimått för att hålla sig inom lagen. Ja, sedan finns det ju redan mycket info att hämta om ämnet här på "forat" men även övrigt på nätet och i tidningar och böcker. Hoppas du får många grisar på din åtel. By the way...vildsvin gillar inte stängsel och eltrådar så kan de hålla sig borta från sådana så gör de det. Det är med andra ord kanske inte världens bästa idé att anlägga den i en dunge som omges av hagar med hästar osv.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Det har skrivits oerhört mycket om detta och ta det en gång till här, skulle ta en jäkla tid. Det finns säkert lite matnyttigt på detta forumet, men ett grannforum har det mesta i tråden "tips och råd om vildsvin". Finns även att läsa om i en bok hur du skall göra...
Publicerat Januari 9, 201115 yr Så, frågan är hur man ska tänka om man vill anlägga en åtel och jaga grisar lite regelbundet. Jag hoppas väl på att kanske jaga gris 1-2 ggr per månad under delar av året (givetvis beror det på hur mycket gris det finns och hur väl åteln funkar). En del funderingar har är: - Jag gissar att en bra placering för en åtel är i anslutning till sankmarker/vatten? Eller? Vatten är en bas för alla djur men viktigare är nog i anslutning till tätare skog eller varför inte där vildsvinen redan uppehåller sig, du får gå runt i marken och spana. Lägg också gärna åteln så att du lätt kan komma dit och transportera bort dina grisar - Riskerar man att få en mer ”bofast” population av gris om man anlägger en åtel? Grisar rör sig över stora områden men visst om dom har bra med maten så borde det bli så. - Kan man styra grisarna så att de uppehåller sig nära åteln och inte nära markägarens hagar och trädgård om man lägger åteln i andra änden av marken? Förmodligen uppehåller dom sig hellre nära din åtel där det finns mat - Markägaren planerar att avverka en del skog och sedan plantera tall. Brukar grisar innebära problem i sådana planteringar? Eller skrämmer de kanske rent av iväg älgarna så att det är ”bra” med grisar i det hänseendet?Tror ej dom skrämmer iväg älgarna. Sen finns det väl chans att dom bökar upp nyplanteringar - Själv tänkte jag anlägga lite viltåker (troligen jordärtskockor och solros) för hönsfågel och rådjur. Kommer vildsvinen att käka upp min plantering (ja troligen väl?) och hur kan jag förhindra detta?Det bästa är att skjuta dom vid viltåkern - Vintertid kommer jag att utfodra klövvilt (ensilage och spannmål) i öppen terräng. Är det troligt att grisarna kommer fram för att mumsa i sig av detta? Kommer rådjuren i så fall att bli ivägskrämda av grisarna?Grisarna kan mycket väl hitta dit men Rådjuren besöker ofta utfodringsplatser på dagen och grisar på nätterna så dom störs inte av varandra Eftersom det här är mitt första försök med egen grisjakt vill jag gärna ha massor med råd, tips och förmaningar från er som har mer erfarenhet. Som sagt det bästa är om åteln är lätt tillgänglig för dig att ta dig upp till den och kolla av eller när det är dags att dra hem grisen. Sen är tjäran väldigt effektiv för att dra till sig grisarna!
Publicerat Januari 9, 201115 yr som sagt är att det inte ska vara alltför öppet runt omkring så de kan smyga dit. Det starkast tipset jag kan ge dig är att anlägga den inte alltför långt från en skogsväg för det är tungt att bära både foder och dra fram grisarna. Hittar du växlar eller ställen i skogen där misstänker att de rör sig regelbundet så tycker jag att det går fortare att få fram dem. Har du någon vändplats på någon skogsväg rekommenderar jag den. Man har även nytta av ljuset i gruset och det är smidigt att ta sig dit och hem (med gammelgalten i bagaget)