Publicerat December 29, 200421 yr Om man seglar ifrån ämnet lite, hur är dom alternativhagel som finns nu och ev ricochetrisk. Stålhagel vid minkjakt i stenskrammel och korta håll tänker jag iaf inte prova. Inlägg flyttat från 6,5*55
Publicerat December 29, 200421 yr Jag har inte allt för goda erfarenheter av alternativhagel under jakt. För att få en knall&fall verkan på änder så känns det som att 30 meter är absolut max avstånd med stålhagel. Har även testat Bismut, men de var ännu sämmre tyckte jag. Jag bävar för den dag då all blyad hagel användning förbjuds. Ricochetrisken uppe på ett stenigt fjäll är inget jag vill utsätta mig själv, hundarna eller jaktkompisarna för. Jag har börjat sammla på mig ett lager med blyade hagelskott för framtida bruk. Är nog uppe i ca 1500-1700 jaktskott och kommer att köpa mer då o då. Jo jag erkänner.....det blir olagligheter från min sida den dagen bly förbjuds
Publicerat December 30, 200421 yr Du är nog inte ensam om att göra så 1500-1700 skott skall nog räcka ett tag ;D
Publicerat December 31, 200421 yr Jag har inte allt för goda erfarenheter av alternativhagel under jakt.För att få en knall&fall verkan på änder så känns det som att 30 meter är absolut max avstånd med stålhagel. Har även testat Bismut, men de var ännu sämmre tyckte jag. Jag bävar för den dag då all blyad hagel användning förbjuds. Ricochetrisken uppe på ett stenigt fjäll är inget jag vill utsätta mig själv, hundarna eller jaktkompisarna för. Jag har börjat sammla på mig ett lager med blyade hagelskott för framtida bruk. Är nog uppe i ca 1500-1700 jaktskott och kommer att köpa mer då o då. Jo jag erkänner.....det blir olagligheter från min sida den dagen bly förbjuds du är inte ensam om att hamstra dags för ett skåp till snart
Publicerat Januari 5, 200521 yr Jo jag erkänner.....det blir olagligheter från min sida den dagen bly förbjuds Regel nummer ett! Erkänn aldrig någon olaglighet, varken före eller efter...
Publicerat Februari 2, 200521 yr hej Krille här , har provat stålhagel vid sjöfågeljakt o det fungerar men 30 m är för långt att skjuta på till tävling går dom bra men till jakt fy domstudsar ju hej vilt till o med på vatten
Publicerat Februari 27, 200521 yr Vi får väll bli riktigt miljömedvetna och ladda med små grus eller tallbar ;D