Publicerat Januari 10, 201115 yr Undrar om man jagar på ett område får vara där och övnings skjuta då? Våran jaktskyttebana har 80m banor och 100m. Jag skulle vilja pröva prick skjuta på kanske 300m och mer. Kan jag då bara leta upp ett kalhygge och mätta upp det och sen skjuta om jag jagar på området?
Publicerat Januari 10, 201115 yr Undrar om man jagar på ett område får vara där och övnings skjuta då? Våran jaktskyttebana har 80m banor och 100m. Jag skulle vilja pröva prick skjuta på kanske 300m och mer. Kan jag då bara leta upp ett kalhygge och mätta upp det och sen skjuta om jag jagar på området? Har du jakträtt och/eller markägarens tillstånd ska det inte vara några problem. Finns lite bestämmelser runt det där. Man får inte bygga fasta konstruktioner för skjutbana och man får inte avlossa mer än 5000 skott/år på stället. Om någon kringboende skulle klaga är det nog bara att lägga ned också. Naturligtvis måste du även se till så det sker säkert (kulfång, uppsikt osv..)
Publicerat Januari 10, 201115 yr Tur det. För det var så jag utförde testet mot vattendunkarna. På skjutbanan står det klart och tydligt att man inte får skjuta mot annat än papperstavlor... Alltså inte vatten/isfyllda plastdunkar...
Publicerat Januari 10, 201115 yr sen kan de va vettigt att inte utöva varken jakt eller skytte inom detaljplanerat område. då blir farbror blå arg om du inte fått tillstånd av densamme.
Publicerat Januari 10, 201115 yr sen kan de va vettigt att inte utöva varken jakt eller skytte inom detaljplanerat område. då blir farbror blå arg om du inte fått tillstånd av densamme. Kalhyggen är dock ganska sällan detaljplanerade =)
Publicerat Januari 10, 201115 yr jag kan tänka mig att det är rätt få där ni huserar. Mycket storskog inne i centrum där du huserar? =)
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare De är ganska långt till centrum och närmaste tomte bor någon mil bort. De verka krångligt så ja får nog vara så snäll och besöka skjutbanan.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Inga problem, precis som du säger bara leta upp ett bra ställe med kulfång och rätt avstånd från allt och skjut. //
Publicerat Januari 10, 201115 yr De är ganska långt till centrum och närmaste tomte bor någon mil bort. De verka krångligt så ja får nog vara så snäll och besöka skjutbanan. Vad är det som är krångligt? Spika ihop en ram att sätta tavlan på, sätt den där du har kulfång och bra uppsikt, ta den med dig hem när du går. Mkt enkelt
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare De behövs inge tillstånd då? Jag måste ha nått att göra nu när jakten är i princip slut för en annan. Några smällar blir det väl då..