Publicerat Februari 23, 200620 yr En liten gissningstävlan om vad som gjort dessa spår som jag stötte på under ripjakten.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Jaha!! Varit på ripjakt nu igen? Ja, jag vet det är svårt att hålla sig borta från fjället såna fina dagar. Ser ut som nåt slags släpspår...kanske nåt gott som prompt skulle med hem till lyan? Svårt att gissa när man inte ser storleken på spåret.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Anaconda? ;D funderade faktiskt på utter och tyckte DET lät knäppt...
Publicerat Februari 23, 200620 yr Det kan även vara en jättelämmel. Allvarligt talat, hade spåren varit mindre så är de väldigt likt spår som lämlar lämnar i nysnön.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Tror på bäver. Den släpande svansen som sopar igen spåren av tassarna. Svängande gång. Men vad har den på fjället att göra?
Publicerat Februari 23, 200620 yr Enda djur uppe till fjälls ja känner till som kan framkalla liknande spår år järv av de järvar jag sett, men dom känns ändå något små.. Av de järvar jag sett och kollat spåren efter har dom släpat kraftigt med svansen efter spåren och nästan sopat igen dom, men jag är ändå tveksam. Edit: Jag håller mig nog vidare tveksam, det är bara mer och mer som säger emot att det skulle kunna vara järven som varit i farten.. Tills vidare kopplar jag han ur utredningen. Det stämmer inte in riktigt på gångsstilen och svängarna, järven går liksom lite snett och gör ofta kurvor och ibland även cirklar enligt vad jag sett.. En kamrat gav mig en god letråd, kan det vara homo sapiens sapiens utråkius medius en kameraius? ;D
Publicerat Februari 23, 200620 yr Författare ;D funderade faktiskt på utter och tyckte DET lät knäppt... OK..Det låter knäppt men vi kom faktiskt fram till att det var spår av Utter... Den hade dykt ock lekt i en öppen kallkälla och sedan åkt rutshkana "hejvilit". Och det finns ett litet biflöde till en större å inte allt förlångt från där den varit och i området från ån och nedåt finns en fast stam av utter så vi är rättt säkra på att det var en sån. Har sett spår förr om åren längs ån några kilometer ned i skogslandet och dom såg lika ut, så vi är rätt säkra på att det var utter. Men jag är i alla fall förbryllad vad den gjorde på fjället????
Publicerat Februari 23, 200620 yr Ahaa... En så kallad "slagutter" Ja varför inte? Har man väl fått smak för ripa så... Även Uttrar har väl behov. :
Publicerat Februari 23, 200620 yr Ja varför inte? Har man väl fått smak för ripa så... Även Uttrar har väl behov. : Du menar att dom behöver lite omväxling i dieten.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Du menar att dom behöver lite omväxling i dieten. Äggsagt! Man kan bli jä..igt less på bara öring...