Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faulks kråkpipa

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, har ni någon erfarenhet av den lockpipan? Den finns för ett bra pris på jakt.se. Så om den verkar bra så tror ja att jag beställer.

Publicerat

Mmm haft den men lärde mej aldrig använda den. Detta beror nog mest på att jag blåste fel och ffa hade fel förväntningar på den. Vill du köra lugnt och tryggt kråklock så är detta helt fel tuta men jag tycker nog att den är rätt giftig att härma skammad kappa! Aldrig testat det själv men stod i närheten när kompisen Pigge tutade på och det lät jävligt bra bara han lär sig tuta på "rätt" sätt :P

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok, tack hippen! det blir nog att beställa en sån :P

Publicerat
  • Författare

nej förresten. de får nog bli sams från gamecall.se. Men vad är mail addressen dit?

Publicerat

Jag har en Faulks Crow Call men jag har då aldrig lyckat få in något med den...

Tycker den är svår att få till ett bra och naturligt läte i, men det är nog som Hippen skrev att lär man sig använda den så är den nog rätt giftig..

Finns bättre och lättare pipor...

David

Publicerat

nej förresten. de får nog bli sams från gamecall.se. Men vad är mail addressen dit?

gamecall.se så finner du den..

Jag har en Faulks Crow Call men jag har då aldrig lyckat få in något med den...

Tycker den är svår att få till ett bra och naturligt läte i, men det är nog som Hippen skrev att lär man sig använda den så är den nog rätt giftig..

Så här va.. ska finnas ngr amerikanska andpipor som är hyggliga, vilka vet jag ej men enl Lindroth så finns det. Den enda som jag testat som låter hyggligt, inte bra men just hyggligt, är Nordic Crow. Faulks tuta ska du blåsa hårt och stötvis så du får fram ett ljud som låter som en skammad kråka.

Testat MID tutan några gånger nu men nej, inte fått den att funka riktigt bra på vuxna kråkor.. ungkråkor i juli är lättare.

Mvh!

Publicerat

Detta är sevärt iaf... ( Gissar att du sett detta renn Hip )

Testade tekniken med Nordics Rävpipa, och ska väl inte säga att det lät som en kråka, men hade det varit kråkpipan så tror jag det hade vart bättre... Tyvärr hade dom slut när jag var in och skulle ha tag i en...

Publicerat

:D Tycker man Faulks e svårblåst så e sams desto mer svårblåst.

Har både Sams slow o high tuned.

Allt handlar om teknik.

Jag håller Faulks som absolut bästa pipan men de kräver lide skånska "R" för att den ska låta korrekt.

Men de krävs även i sams och de flesta andra.

Men främst så kan jag locka mås o trut också med Faulks vilket jag inte kan med Sams

Kanske rent av gör en demonstrationsvideo i vår :rolleyes::D för "Hippens" blåstipps låter kasst :o

Jag blåser lika i Faulken som Sam gör i sina men med ngt annorlunda teknik.

Enl Lindroth skulle rävarna komma in med Nordic Predator också men har ännu inte sett nå räv för den så hans tipps tar ja med en nypa salt <_<

Men den funkar att locka korp med B)

Publicerat

Jo sett det.. måste ärligen säga att jag inte är såå imponerad. Sett klippet när han lockar "skarpt" med denna tuta? Han hänger ut igenom en bildörr och tutar på och man ser en flock kajor med några få kråkor i som stiger högre och högre i himlen.. inte helt övertygande.

Rätt intressant detta. För den intresserade och kunnige så finns en massa pengar att tjäna! Nordic Crow är den minst usla lockpipan men inte ens den är speciellt bra. Filmen där den promotas hårt av Mr Wäppling o P-A är hyggligt usel och jakten då detta spelades in föregicks av flitigt åtlande. Detta innebär att de kråkor de sköt den morgonen hade skjutits även utan tutan. Ska dock tillägga att Wäppling skjutit rätt ok resultat med tutan så under vissa förutsättningar torde den fungera i någon utsträckning men det är inget jag upplevt.

Alltså finns en marknad för en lockpipa som FUNGERAR för våra nordiska kråkor gäller bara att prova fram och tillverka :blush:

Däremot köper jag Sams snutt där han lockar skator, blåser på för kung och fosterland och driver en hel hög skator till smått vansinne :lol: Testat och det fungerar rätt ok utan tvekan, tom filmat det! Tvingades avbryta filmningen för skatorna lockade in en snortokig kråka som tillslut bankade på uven med klorna så tja den måste dö och det fort..vilket den gjorde.

Krasst sett så är det som så att har man tillverkat en lockpipa som fungerar väl så är det väldigt enkelt att filma och göra en bra säljsnutt. Någon sån film finns väl inte såvitt jag vet?

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Då har man beställt en faulks tillslut efter att finkammat 3 jaktbutiker där dem var slut eller inte fanns. Bör väll komma i veckan sen är de bara att öva. Har provat den tidigare med gott resultat så de blir roligt med en egen.

Mvh S

Publicerat

Faulks kråk pipa

• 11 months later...
Publicerat

köp nordik crow den är kanske inte den mest lättblåsta pipan men när du fått kläm på det slår den många pipor jag har övat i 2 veckor och jag kan framställa kontaktläte hetsläte revirmarkeringsläte skada kråka så när du väl lärt dig pipan kommer du få skottillfällen jag lovar ;):)