Publicerat Januari 11, 201115 yr Är det hundförbud i Jkpgs län? Eller har man bara gått ut med en avrådan?
Publicerat Januari 11, 201115 yr Är det hundförbud i Jkpgs län? Eller har man bara gått ut med en avrådan? Enligt hemsidan står det "Hundar bör inte användas vid jakt under besvärliga snöförhållanden", http://www2.lansstyrelsen.se/jonkoping/Sv/nyheter/2010/Pages/hundar-bor-inte-anvandas-vid-jakt-under-besvarliga-snoforhallanden.aspx Annars kan du kolla direkt med Ingemar Sjöberg Handläggare jaktfrågor Ingemar.Sjoberg@lansstyrelsen.se 036-395139
Publicerat Januari 11, 201115 yr Är det hundförbud i Jkpgs län? Eller har man bara gått ut med en avrådan? Har ju eget omdöme i Jkpg län vettu..
Publicerat Januari 11, 201115 yr Nu är ju inte Jönköping jättelitet så det kan skilja en del. Men kollar jag min jaktmark så är det inte riktigt lämpligt att släppa hund. Sett ur hundens synvinkel så är det nog rätt stor risk för diverse skador. Om man nu inte har skor med broddar till hunden. Skulle hunden ge sig på rådjur kan det gå riktigt illa. Är riktigt skarp skare som nog kan ge elaka sår även om de bara skräms iväg några hundra meter. Haren kanske klarar sig men tänk då på det jag skrev om hunden. Och tyvärr har jag inte tillgång till någon ren trädskällare här nere, annars hade det möjligtvis kunnat vara en möjlig jakt. Men då var det ju det där med tassarna...
Publicerat Januari 11, 201115 yr Faktum är att i Jkpg län är det på väldigt många ställen mycket värre med snö och skare än vad det är t ex i Kronoberg och Kalmar län. Men vad som styr varför man i vissa län beslutar om hundförbud är nog mer en fråga om tycke och smak, och kanske beslutfattarens egna preferenser?
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Har ju eget omdöme i Jkpg län vettu.. Men alla var inte med den dagen de delade ut det...
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Orsaken att jag började kolla detta är ju att hos oss i Kronoberg hjälper det ju inte om det blir ösregn i en vecka. Vi har ju ändå förbud. Men i Jönköping så kan man ju åtminstone hoppas. Har anmält till ett älgprov och det kunde ju va kul att hinna gå det.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Fö en gångs skull har JKPG varit kloka o lämnat detta till jägarna. Sen kommer det nog att grymtas runt om i länet om att den eller de släpper hund utan att man VET hur det ser ut där de jagar. Eftersom vi bara har rådjurshundar så har jag för länge sedan lämnat hundjakten bakom mig för denna gång SNÖHELVETE. //
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Mailade Ingemar Sjöberg. Så här svarade han. HejVi har inte infört något "hundförbud" ännu. Vi avvaktar fortfarande läget, får vi in den kalla luften som förvarnats så kommer vi med största sannolikhet att lägga ut ett beslut. Så det är bara att hoppas det inte blir kallt.