Publicerat Januari 11, 201115 yr Tänkte höra med er som varit med i svängen ett tag. Existerar det några prisvariationer på t.ex hagelvapen (svara gärna för kula också) över ett år? Eller ser prisbilden likadan ut oavsett årstid? /Neppot
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare jag tror att du kan glömma eventuella säsongsvariationer. Ok, tack för svar
Publicerat Januari 11, 201115 yr Tax-man har rätt i sak, men.... Ta aldrig en handlares priser rätt upp och ner. Kolla in en modell som passar dig sen benchmarkar du det priset över internet. Torsbo och andra stora bulkfirmor är som regel ett bra alternativ. Det priset kör du sen under näbben på den lokale och är han intresserad så får han visa det. Internet är ett fantastiskt verktyg för konkurrens. Men, passus! Lokala små vapenhandlare har oftast högre overhead kostnader än draktrojkan. Det är väldigt viktigt att stötta näringen lokalt, kanske är det värt en 5 hundring för framtida service etc?
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Tax-man har rätt i sak, men.... Ta aldrig en handlares priser rätt upp och ner. Kolla in en modell som passar dig sen benchmarkar du det priset över internet. Torsbo och andra stora bulkfirmor är som regel ett bra alternativ. Det priset kör du sen under näbben på den lokale och är han intresserad så får han visa det. Internet är ett fantastiskt verktyg för konkurrens. Men, passus! Lokala små vapenhandlare har oftast högre overhead kostnader än draktrojkan. Det är väldigt viktigt att stötta näringen lokalt, kanske är det värt en 5 hundring för framtida service etc? Tack för bra svar. Tycker också det är viktigt att stötta den lokala näringen, fast ska jag gå efter deras råd ska jag - som fattig student - köpa en första hagelbössa för 22 000 kr. Så mycket kan jag inte hjälpa till med Jägarexamen lär vara avklarad i feb-mars men scannar av lite nu på blocket för att få en uppfattning vad de olika märkena/modellerna ligger i pris för att stå väl förberedd inför mina första vapenköp.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Frågar du här ylar alla i kör Browning eller Benelli. Som högerskytt skall du inte behöva lägga mer än 5-6000 för en bra första hagelbössa. Men det finns många kloka hageljägare här, efter det första ylandet brukar dom bli rätt objektiva.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Frågar du här ylar alla i kör Browning eller Benelli. Som högerskytt skall du inte behöva lägga mer än 5-6000 för en bra första hagelbössa. Men det finns många kloka hageljägare här, efter det första ylandet brukar dom bli rätt objektiva. Jag ylar i första hand Beretta
Publicerat Januari 11, 201115 yr jag tycker att du ska skita i märket o ta den bössa du skjuter bäst med. det innebär alltså att du ska titta på begagnatsortimentet. alla är vi olika, har olika skjutstilar olika behov och prioriteringar. därför kan ingen säga vad du ska ha. problemet är att du inte heller kan det. så waista inte en massa pengar utan köp något, utvärdera och sen köp något dyrt när du vet vad du behöver.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Ett svar på frågan som jag iofs inte har sett ställas är tillgången på beg vapen och hur den ändras under året, inför, efter jaktåret, det mer traditionella samt under sommaren anser jag att man ser mer begagnade vapen på blocket o andra ställen. Det ger en sökare efter fynd en bättre chans att hitta dessa. /Chris
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Ett svar på frågan som jag iofs inte har sett ställas är tillgången på beg vapen och hur den ändras under året, inför, efter jaktåret, det mer traditionella samt under sommaren anser jag att man ser mer begagnade vapen på blocket o andra ställen. Det ger en sökare efter fynd en bättre chans att hitta dessa. /Chris Låter rimligt. Kanske det är några desperata som inte fått sina vapen sålda på auktioner och dylikt som snabbt måste bli av med dessa kring april (då de flesta auktioner verkar hållas?). Eller så behöver de snabbt bli av med deras vapen innan auktionen för att få köpa nya Off-topic: Ser att du, Christian, bor i Täby. Vilken skjutbana är du vid? Bor själv i Danderyd/Östermalm och försöker hitta någon bra i norrort. Vilka har du erfarenhet från?
Publicerat Januari 11, 201115 yr Bor själv i Danderyd/Östermalm!! Du är lite utspridd då förmodar jag Jag skickar dig ett PM, bra banor växer inte på träd.. /Christian
Publicerat Januari 11, 201115 yr Ett svar på frågan som jag iofs inte har sett ställas är tillgången på beg vapen och hur den ändras under året, inför, efter jaktåret, det mer traditionella samt under sommaren anser jag att man ser mer begagnade vapen på blocket o andra ställen. Det ger en sökare efter fynd en bättre chans att hitta dessa. /Chris Har ställt denna fråga till tre olika vapenhandlare... Alla har sagt att det finns mest på begagnatmarknaden i slutet av sommaren och början av hösten... dvs inför hösten när alla ska byta vapen kors och tvärs... så det du säger ligger nog väldigt nära sanningen
Publicerat Januari 11, 201115 yr Om du som fattig student letar efter en billig hagelpang, så kan jag faktiskt slå ett slag för Bajkal. Ofta kan du få en begagnad Bajkal för en tusing eller två. Tråkig bössa som saknar allt av finess och finish som dom dyra har. Men dom smäller alltid när man trycker på avtryckaren, och hagelsvärmen far oftast dit man vill. Bössan brukar nämnas som ett ”obalanserat outslitligt Ryskt järnspett” och det är det också, men den fungerar och är billig! När man sedan efter några år får mer pengar över till ett kvallitets vapen så får du slantarna tillbaka på Bajkalen.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Jag ylar i första hand Beretta Och jag ylar i kör. Har haft tre berettor. Har varit nöjd med samtliga. Men har nu bytt upp mig tillräckligt. Den bössa (Beretta)behåller jag nog för livet.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Låter rimligt. Kanske det är några desperata som inte fått sina vapen sålda på auktioner och dylikt som snabbt måste bli av med dessa kring april (då de flesta auktioner verkar hållas?). Eller så behöver de snabbt bli av med deras vapen innan auktionen för att få köpa nya Off-topic: Ser att du, Christian, bor i Täby. Vilken skjutbana är du vid? Bor själv i Danderyd/Östermalm och försöker hitta någon bra i norrort. Vilka har du erfarenhet från? Jag tar mig friheten att också svara på den här frågan (i egenskap av hagelskytt, kulaskyttebanor får någon annan svara på). Själv bor jag bara på Östermalm och jag tycker nog att Haninge är den som är bäst för hagelskyttar. Inte i Norrort förvisso men knappast mycket längre dit än till Rosersberg till exempel. Mvh. Fitzo
Publicerat Januari 15, 201115 yr Du borde kunna hitta en bra begagnad Beretta S55/S56 (en S57 torde gå lite dyrare), Winchester 101, Miroku, SKB eller Nikko 5000 för 3500-5500:- Bra solida bössor med oändligt högre kvalité än vad som säljs idag under 15 000-20 000:- http://www.egun.de/market/item.php?id=3135848 Kanske skall chansa och köpa grisen i säcken?
Publicerat Januari 15, 201115 yr Som en rätt skaplig hagelbrukare så tycker jag, precis som många andra, att du skall skita en hel del i märket och satsa på en bössa som passar dig. När man börjar med skytte så är det jävligt viktigt att man har en bössa som passar en ordentligt så man lär sig att skjuta rätt från början, när det väl funkar och du vill byta upp dig om några år så kan du satsa pengarna då. Det finns en del märken som man absolut inte skall köpa och dessa hittar du i otaliga trådar här på forumet. Du skall absolut inte leta en billig ny bössa för då blir det bara en massa tråkigheter! Baikal t ex gör riktiga slitvargar men kan vara något tunga för vissa discipliner. Hittar du en Baikal som passar så kan du slå till om den har enkeltrycke, annars kan du leta vidare. Berettas lite äldre modeller kan man få för en billig peng (S55 t ex) men det finns många kopior på dessa som funkar riktigt bra. Min första bössa var en Silma Supreme. En sådan bössa kostar inte så mycket begagnat och de är hyffsat lätta att sälja vidare när du vill köpa upp dig. Miroku är kopior (riktigt bra sådana) på Brownings B25 konstruktion och är riktigt bra bössor. Hittar du en sådan för en billig peng i bra skick är det inte säkert att du kommer att byta igen. Som sagt, satsa på en bössa som passar dig och bekymra dig om märket senare. Dock skall det inte vara något glapp i bössan, eller mycket lite bara...
Publicerat Januari 15, 201115 yr Tja!! Nu är det ett skitbra läge att kolla på hagelsprakare från exvis england eller nått EU land. Skitbilligt.
Publicerat Januari 16, 201115 yr Författare Tack alla för fantastiska svar! Har köpt ett vapenskåp nu i alla fall, Safepower SP 77. Övningsskyttet igår på Haninge var riktigt trevligt. Blev iaf 120-150 hagelskott och några serier på lilla älgbanan där. Nu har jag mailat ett par skytteinstruktörer i främst hagel (lika bra att få det rätt från början) och ska väl förhoppningsvis gå till denne ett par gånger, sedan uppskjutning!
Publicerat Januari 18, 201115 yr Det har sagts tidigare men tål att sägas igen. Gå på känslan när det gäller val av bössa, köpte själv mina första pangar förra året och det blev inte alls som jag tänkt mig. En halvauto blev en repeter och en Berettabock blev en ca 70 år gammal SvS. Och kläm på alla vapen du kommer i närheten av samt ge det tid, köp inte första bästa. Lycka till med examen och grattis i förskott