Publicerat Januari 11, 201115 yr Som titeln säger måste jag fixa mitt trycke på min Classic 90 och jag ser det som en tvåstegsraket. Först hade jag tänkt att fila trycket eftersom det är rent ut sagt horribelt Det är nog ingen större affär misstänker jag och jag har ett mycket fint platt diamantbryne som lär lösa det problemet. Kruxet är att jag hade tänkt byta hela trycket senare mot ett vettigt trycke, helst med schnelltryck men det är inte kritiskt. Någon som har koll på vilka trycken (fabrikat & modell) som kan tänkas passa? Vet att det inte är någon höjdarbössa på pappret men har lite sentimentala känslor över den bössan samt att det har ramlat mer än 70 älgar för den Dessutom skjuter den faktiskt riktigt bra med 45 cm pipa och är riktigt trevlig som pürshbössa med dämparen. Har sökt lite efter modellinfo vad den är baserad/kopierad på/efter men hittar inget och jag misstänker att forumets samlade kunskaper löser detta problemet utan större problem Sen att det kanske är svårt att försvara arbetet rent ekonomiskt skiter jag i eftersom om man bara gjorde allt logiskt här i livet skulle man inte få någonting gjort Tack på förhand!
Publicerat Januari 11, 201115 yr Ohoj! Antar att det är upphaket på sear och hammare du tänkt att ge dig på med brynet. Personligen hade jag undvikit just diamantbryne då det river mer än bryner och kan dra ur hela fibrer ur godset vilket ger en hemsk yta, mikroskopiskt, men det kommer isf kännar. Jag hade satsat på ett fint natur- eller syntetstenbryne. Vet du om delana är smidda eller gjutna? Är de gjutna så är de förmodligen bara ythärdade, den är inte bra att gå igenom - då sliter man ut trycket rätt snabbt sen Om du är vågad av dig kan du ju alltid klippa ett varv eller två av fjädern, brukar ge ett betydligt lättare tryck men är lite "fulhack"
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Ohoj! Antar att det är upphaket på sear och hammare du tänkt att ge dig på med brynet. Personligen hade jag undvikit just diamantbryne då det river mer än bryner och kan dra ur hela fibrer ur godset vilket ger en hemsk yta, mikroskopiskt, men det kommer isf kännar. Jag hade satsat på ett fint natur- eller syntetstenbryne. Vet du om delana är smidda eller gjutna? Är de gjutna så är de förmodligen bara ythärdade, den är inte bra att gå igenom - då sliter man ut trycket rätt snabbt sen Om du är vågad av dig kan du ju alltid klippa ett varv eller två av fjädern, brukar ge ett betydligt lättare tryck men är lite "fulhack" Har inte rivit trycket än så jag vet inte men det är bara släpytorna jag skall polera. Har ett gammalt slitet keramiskt bryne någonstans som nog är tillräckligt snäll för att inte avverka något. Hade inte tänkt att slipa även om det nog lät så, bara få lite mindre släp. Har aldrig slipat trycke på en studsare förut, bara på hagelbockar... Med tanke på bössans pris gissar jag på gjutna prylar med det lär visa sig så snart jag har demolerat bössan!
Publicerat Januari 11, 201115 yr Har inte rivit trycket än så jag vet inte men det är bara släpytorna jag skall polera. Har ett gammalt slitet keramiskt bryne någonstans som nog är tillräckligt snäll för att inte avverka något. Hade inte tänkt att slipa även om det nog lät så, bara få lite mindre släp. Har aldrig slipat trycke på en studsare förut, bara på hagelbockar... Med tanke på bössans pris gissar jag på gjutna prylar med det lär visa sig så snart jag har demolerat bössan! Låter bra, kör det keramiska (om det är plant nog). Grundprincipen är den samma som en hagelbock, det är mindre pryttlar dock Förmodligen är det så, isf råder jag dig att INTE polera hela ytorna spegelblanka, som annars är brukligt, utan plana bara till ojämnheterna, alltså att du gör de högsta ojämnheterna plana. Förmodligen kommer det duga långt, och steg två är att klippa fjädern men då bör du ha en ny i reserv som du klipper och sparar original (om det är en bladfjäde som belastar avtryckaren går det finfint att böja den lite med en skruvmejsel för att lätta på trycket).
Publicerat Januari 12, 201115 yr Tjo flöjt! Har inte pillat isär nån sån bössa tidigare så jag vettifasen om eller vad som kan tänkas passa dock vill jag höja ett varningens finger när det kommer till polering av trycken. Dra ett drag i taget och testa dig fram. Är det väldigt grovt så kan det behövas lite extra men var väldigt försiktig. Bra att du har ett fint diamantbryne! Gör så här... När du plockat väck trycket så fotar du det och lägger upp en bild här. Sitter det skruvat så mät skruven/skruvarna, är det två mät c-c mått, sitter det med stift så mät stiften osv. kanske vi kan hitta nått substitut alternativt en annan lösning. /R
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Tjo flöjt! Har inte pillat isär nån sån bössa tidigare så jag vettifasen om eller vad som kan tänkas passa dock vill jag höja ett varningens finger när det kommer till polering av trycken. Dra ett drag i taget och testa dig fram. Är det väldigt grovt så kan det behövas lite extra men var väldigt försiktig. Bra att du har ett fint diamantbryne! Gör så här... När du plockat väck trycket så fotar du det och lägger upp en bild här. Sitter det skruvat så mät skruven/skruvarna, är det två mät c-c mått, sitter det med stift så mät stiften osv. kanske vi kan hitta nått substitut alternativt en annan lösning. /R Kalas! Will do! Det värsta som kan hända är ju att det går åt helvete och det är inte första gången något går åt helvete för mig så det är jag van med
Publicerat Januari 12, 201115 yr Bra att du har ett fint diamantbryne! /R Därom råder delade meningar
Publicerat Januari 12, 201115 yr Klart som sjutton att du ska lägga lite energi på bössan. Jag har en likadan cal 6,5, den skjuter riktigt bra, eller åtminståne så bra så jag inte kan skylla på bössan om träffarna inte sitter där jag vill. Lämnade in min till smeden som polerade trycket och det blev GUUUUULD Bössan i sig är inget man skryter med men den funkar bra och ser ok ut, så är man ingen "prylbög" så är den helt ok. Har haft min ca 8år och inte haft något problem med den. Så ge den lite kärlek
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Klart som sjutton att du ska lägga lite energi på bössan. Jag har en likadan cal 6,5, den skjuter riktigt bra, eller åtminståne så bra så jag inte kan skylla på bössan om träffarna inte sitter där jag vill. Lämnade in min till smeden som polerade trycket och det blev GUUUUULD Bössan i sig är inget man skryter med men den funkar bra och ser ok ut, så är man ingen "prylbög" så är den helt ok. Har haft min ca 8år och inte haft något problem med den. Så ge den lite kärlek Jo det är det jag känner oxå! Den skjuter mycket bra för att vara ett billigt vapen och den har aldrig klickat i vare sig tokvärme eller extrem kyla. Pipan har passerat 1000 plugg men den går fortfarande mycket bra och stabiliserar tunga kulor trots bara 45 cm pipa. Dock tycker jag att trycket är i sämsta laget om man vill skjuta på lite längre håll och därav tråden, annars är bössan hur trevlig som helst! Skulle inte tveka att pipa om denna bössan den dagen pipan är slut.
Publicerat Januari 12, 201115 yr Helt rätt Mitt trycke blev riktigt bra jämnfört med orginalet som var trögt, släpigt och med en del hack i släpet. Skulle nog inte heller tveka att pipa om den när det behövs, fast kanske i en roligare kaliber men 6,5an är ju så praktisk
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Helt rätt Mitt trycke blev riktigt bra jämnfört med orginalet som var trögt, släpigt och med en del hack i släpet. Skulle nog inte heller tveka att pipa om den när det behövs, fast kanske i en roligare kaliber men 6,5an är ju så praktisk Jag lär nog byta till roligare kaliber den dagen. Magasinet tillåter ju lite längre hylsor så jag vet inte riktigt vad det skulle bli... 6.5-284 kanske... Men nu skall trycket fixas först