Publicerat Januari 12, 201115 yr Har lite funderingar angående material i hundgårdar. Har i dags läget ganska grov sten, men det är ett h-lvete att göra rent om hundarna är lite lös i magen, och det började växa upp en hel del växter i sommras. Så nu skall jag än en gång gräva ur och lägga en ny matta under. Men funderar på något annat material i denna gång. Vad har ni i era hundgårdar? Tips ider?
Publicerat Januari 12, 201115 yr Marksten om du vill ha nått annat än grus, betong är inte bra för tassarna på våra fyrbenta vänner har jag hört.Jag har även sett hundgårdar trallgolv men jag är lite orolig för att dom ska fastna med klorna i springorna. Jag håller dock grus förre allt annat då det stimmulerar trampdynorna när dom rör sig i hundgården
Publicerat Januari 12, 201115 yr Jag hade betongplattor i min hundgård där jag bodde förut. Jag tyckte det var väldigt smidigt. Lätt att hålla rent och förhindrar grävande. Det är ganska dyrt om man köper nya, men det brukar gå att få tag på begagnade. Ska flytta i dagarna och skall bygga hundgård på det nya stället och det blir betongplattor där också.
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Jag har ju mer typ sprängsten idag 4-7cm stora stenar, la in dom för att någon påstod att det var bra för just tassarna. Med grus menar du Suna midndre typ 5mm-1cm ? Betong plattor borde ju vara bra det med, men jag har ca 300kvm hund gård så det kostar nog en rejäl slant. Hör kört nät med stolpar runt om, men tänkte gräva ner betongbalk och köpa någon typ av torax galler och ställa runt om denna gång. Då stolparna skjuter sig med tiden och nätet hänger ner.
Publicerat Januari 12, 201115 yr se länk på temat http://www.expressen.se/levabo/1.2287660/hundkoja-klassad-som-svartbygge
Publicerat Januari 12, 201115 yr Jag har en gång med betongplattor från ingången fram till hundkojan. Hundarna älskar att ligga på dom under sommaren. I örvigt sa har jag vanligt trädgårsgrus. Växer något träd där också. Sen ser jag det inte som ett problem med lite gräs/ogräs som växer upp. Brukar kunna bli något som hundarna "grejar" med och tycker det är roligt. Tistlar och brännässlor försöker jag att rensa bort. Med bara grus i botten så lockas hundarna att gräva lite. Vilket på sätt och vis är bra. Dom håller klorna korta och dom har något att pyssla med samt att dom kan få en sval gropp att ligga i. Så fort dom grävt nära stängslet så har jag stoppat ner stora stenar, så då blir det stopp på grävandet där och dom tar sig inte ut...
Publicerat Januari 12, 201115 yr se länk på temat http://www.expressen.se/levabo/1.2287660/hundkoja-klassad-som-svartbygge Oj! Jag som har byggt ca halva hundgården på grannens mark.... ca 3x10m samt att hundhojan står delvis inne på fel tomt. (Jag har iof ett muntligt lov...)
Publicerat Januari 12, 201115 yr Finns hundgårdsgrus att beställa på deflesta grustag två varianter säg att du ska ha det till jakthundar, annars får du rundat fjollgrus. din gamla sprängsten kan du ha ibotten om du vill, gräver hundarna mycket släng i ett armeringsnät ovanpå fiberduken.
Publicerat Januari 12, 201115 yr Författare Jag har nog inget problem med något bygglov, då min hundgård ståt på samma ställe i över 10-år. Ok så det finns ett speciellt hundgårdsgrus. Det skall jag kolla upp omg. Och Pertan tanken var att ha det gammla i botten, för att ge dom det lite jobbigare att gräva sig ner till jorden.
Publicerat Januari 12, 201115 yr har pratat med min granne ett tag om de fanns hundgårdsgrus o de finns de tror de heter 018 natur grus men kan ha fel
Publicerat Januari 12, 201115 yr köp bara vanlig fyllnads grus typ 8-16 funkar kannon åt mina o det går o få bort skiten bra i det också