Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa fällan?

Featured Replies

Publicerat

ja nu är det så att jag undrar vad tycker ni är den efektivaste kråk och skatfällan? vad har ni för någon och hur går det för er med dem?

Publicerat

Jag har en sån här fälla utan mittenbås för lockfågel: http://www.jaktguiden.se/fallor/L84-krakfallm.trolle.pdf. Den funkar bra. har tagit 6 skator och ett antal nötskrikor. Men den brukar funka lite bättre på sensommaren än den gör mitt på vintern. gå in på www.jaktguiden.se och kolla på fina ritningar och byggbeskrivningar.

// "TB"

Publicerat
  • Författare
Jag har en sån här fälla utan mittenbås för lockfågel: http://www.jaktguiden.se/fallor/L84-krakfallm.trolle.pdf. Den funkar bra. har tagit 6 skator och ett antal nötskrikor. Men den brukar funka lite bättre på sensommaren än den gör mitt på vintern. gå in på www.jaktguiden.se och kolla på fina ritningar och byggbeskrivningar.

// "TB"

jo den sidan känner jag till. har ju 2 av den här modellen http://www.jaktguiden.se/fallor/L2-krakbaset.pdf men det är svårt för att skatorna och kråkorna vill inte riktigt gå in i den och dra i snöret ;)

Publicerat

hmm, vad kan det bero på då? Har du satt ut fällan nyligen eller haft den ute länge? Det brukar alltid gå lite trögt för mig på vintern med skatjakten men det brukar lossna när det blir lite varmare ute!

Skitjakt på dej!

// "TB"

Publicerat
  • Författare

ja det kan nog vara det. men vad tror du, jag har fällan ganska öppet så det kan ju vara problemet ???

Publicerat

Hej . jag har en kråk-bulvan och jag hadde tänkt att ska jag sätta den i kråk-fällan eller utanför fällan eller ska jag inte sätta upp den alls ????tror ni att den kommer locka kråkor dit ????

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag tror inte på bulvan i eller utanför fällan. Då blir dom bara arga och flyger runt omkring. Prva med att lägga in lite kött i fällan så ska du nog se att det går bra. Jag har ställt min fälla mellan några granar brevid en dyngstack. Den verkar locka till sig fåglarna i alla fall. Men som sagt. Det går lite trögt nu på vintern

// "TB"

Publicerat
  • Författare
Jag tror inte på bulvan i eller utanför fällan. Då blir dom bara arga och flyger runt omkring. Prva med att lägga in lite kött i fällan så ska du nog se att det går bra. Jag har ställt min fälla mellan några granar brevid en dyngstack. Den verkar locka till sig fåglarna i alla fall. Men som sagt. Det går lite trögt nu på vintern

// "TB"

ja inte så lite trökt häller :( skatorna och kråkorna springer runt fällan men dom går inte in i dom ganska ireterande :(

Publicerat
ja inte så lite trökt häller :( skatorna och kråkorna springer runt fällan men dom går inte in i dom ganska ireterande :(

SURT GABBE!!! jaja snart sitter de  ;D

Publicerat
  • Författare
SURT GABBE!!! jaja snart sitter de  ;D

jo man hoppas ju det :)

Publicerat

Ähhh, det står inte på förrän du har fått några kråkor. Resultat blir det alltid ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

jag har 1 st kråkbåset ! kråkorna älskar fällan , är inne varjew dag , men de drar inte i snöret ;) så jag vette fan hur jag ska bära mig åt :S . -ngn som har ngt tips ?

Publicerat

har byggt en ny fälla nu ,  samma som kråkbåset men med annat giller och större , gillret är som den på Trolle-ljungby,

när fågeln hoppar in och sätter sig för och äta, dessutom så har jag spikat upp ett bord som jag läögger maten på , så då måste kråkorna hoppa upp på pinnen för att komma å¨t maten ! smart va :):):):).. hehe , men nu ska den ut ! imorn ( lördag ) !!!

arved

• 2 months later...
Publicerat
jag har 1 st kråkbåset ! kråkorna älskar fällan , är inne varjew dag , men de drar inte i snöret ;) så jag vette fan hur jag ska bära mig åt :S . -ngn som har ngt tips ?

Hade precis samma problem som dig...

Jag byggde om fällorna så jag fick snubbeltråd istället, samma utlösare som orginalritningen.

Det har funkat kanon!!! Det blir dessutom lättare att beta fällorna på detta sätt. Ytterligare ett tips är att sätta flera bås intill varandra, det är oftast så att slår en igen så kommer fler kråkor dit, de är ju revirhävdande...

Lycka till!

Publicerat

Hej

Jag håller på att färdigställa ett gäng trolleLjungbyfällor och går och klurar på nån bra spärr när luckan trillar ner.

Vad har ni och funkar det bra? Funderar på att sätta dit en tyngd i ändan så att de inte orkar lyfta luckan igen

Publicerat
Hej

Jag håller på att färdigställa ett gäng trolleLjungbyfällor och går och klurar på nån bra spärr när luckan trillar ner.

Vad har ni och funkar det bra? Funderar på att sätta dit en tyngd i ändan så att de inte orkar lyfta luckan igen

Trolle Ljungby är väl egentligen två kråkbås med en bur för lockfågel i mitten? (Lite dålig på namn...) I så fall funkar det bra med en vikt, typ en bit plattjärn el liknande längst ner på luckan. En annan anordning som funkar mycket bra är att fästa en tunn bladfjäder på ena gaveln och en spik på falluckan. Då luckan slårigen ska spiken träffa fjädern som viker sig och slår över och därmed låser luckan. Lite pill innan man hittat rätt avstånd mellan fjäder och spik men när man väl fått trimmat in det fungerar det kanon.

(svårt att besktiva konstruktionen med ord men du får fråga mer om du inte förstår vad jag menar)  :)

Publicerat
Trolle Ljungby är väl egentligen två kråkbås med en bur för lockfågel i mitten? (Lite dålig på namn...) I så fall funkar det bra med en vikt, typ en bit plattjärn el liknande längst ner på luckan. En annan anordning som funkar mycket bra är att fästa en tunn bladfjäder på ena gaveln och en spik på falluckan. Då luckan slårigen ska spiken träffa fjädern som viker sig och slår över och därmed låser luckan. Lite pill innan man hittat rätt avstånd mellan fjäder och spik men när man väl fått trimmat in det fungerar det kanon.

(svårt att besktiva konstruktionen med ord men du får fråga mer om du inte förstår vad jag menar)  :)

Jajjamen,du beskriver fällan helt rätt,det är den absolut effektivaste kråkfällan av de mobila.

Vi har en massa fällor innan med den låsningen du beskriver men jag tycker det borde finnas bättre,så en tyngd blir det nog.Tack för svar!Mvh

Publicerat

Visst är dom effektiva, går lite segt innan man fått tag på första lockfågeln bara... Vad kör du med för giller? standard med delad pinne?

Publicerat
Visst är dom effektiva, går lite segt innan man fått tag på första lockfågeln bara... Vad kör du med för giller? standard med delad pinne?
Jupp,standard två pinnar bildar uppochnedvänt T

Hade tur i år,fick i en skata efter ett par timmar bara då med ägg som lock.

Kråkan fick jag av en kompis

Publicerat

8)  Ibland ska man ha tur!!! Nu är det inte så långt kvar till Nyårsafton (1juli) o då åker både fällor och halvautomaten fram. ;D ;D ;D Ska bli kul att komma igång igen!

Lycka till med viltvården!