Publicerat Februari 23, 200620 yr ja nu är det så att jag undrar vad tycker ni är den efektivaste kråk och skatfällan? vad har ni för någon och hur går det för er med dem?
Publicerat Februari 23, 200620 yr Jag har en sån här fälla utan mittenbås för lockfågel: http://www.jaktguiden.se/fallor/L84-krakfallm.trolle.pdf. Den funkar bra. har tagit 6 skator och ett antal nötskrikor. Men den brukar funka lite bättre på sensommaren än den gör mitt på vintern. gå in på www.jaktguiden.se och kolla på fina ritningar och byggbeskrivningar. // "TB"
Publicerat Februari 23, 200620 yr Författare Jag har en sån här fälla utan mittenbås för lockfågel: http://www.jaktguiden.se/fallor/L84-krakfallm.trolle.pdf. Den funkar bra. har tagit 6 skator och ett antal nötskrikor. Men den brukar funka lite bättre på sensommaren än den gör mitt på vintern. gå in på www.jaktguiden.se och kolla på fina ritningar och byggbeskrivningar.// "TB" jo den sidan känner jag till. har ju 2 av den här modellen http://www.jaktguiden.se/fallor/L2-krakbaset.pdf men det är svårt för att skatorna och kråkorna vill inte riktigt gå in i den och dra i snöret
Publicerat Februari 24, 200620 yr hmm, vad kan det bero på då? Har du satt ut fällan nyligen eller haft den ute länge? Det brukar alltid gå lite trögt för mig på vintern med skatjakten men det brukar lossna när det blir lite varmare ute! Skitjakt på dej! // "TB"
Publicerat Februari 24, 200620 yr Författare ja det kan nog vara det. men vad tror du, jag har fällan ganska öppet så det kan ju vara problemet ???
Publicerat Februari 24, 200620 yr Hej . jag har en kråk-bulvan och jag hadde tänkt att ska jag sätta den i kråk-fällan eller utanför fällan eller ska jag inte sätta upp den alls ????tror ni att den kommer locka kråkor dit ????
Publicerat Mars 11, 200620 yr Jag tror inte på bulvan i eller utanför fällan. Då blir dom bara arga och flyger runt omkring. Prva med att lägga in lite kött i fällan så ska du nog se att det går bra. Jag har ställt min fälla mellan några granar brevid en dyngstack. Den verkar locka till sig fåglarna i alla fall. Men som sagt. Det går lite trögt nu på vintern // "TB"
Publicerat Mars 11, 200620 yr Författare Jag tror inte på bulvan i eller utanför fällan. Då blir dom bara arga och flyger runt omkring. Prva med att lägga in lite kött i fällan så ska du nog se att det går bra. Jag har ställt min fälla mellan några granar brevid en dyngstack. Den verkar locka till sig fåglarna i alla fall. Men som sagt. Det går lite trögt nu på vintern// "TB" ja inte så lite trökt häller skatorna och kråkorna springer runt fällan men dom går inte in i dom ganska ireterande
Publicerat Mars 11, 200620 yr ja inte så lite trökt häller skatorna och kråkorna springer runt fällan men dom går inte in i dom ganska ireterande SURT GABBE!!! jaja snart sitter de ;D
Publicerat Mars 12, 200620 yr Ähhh, det står inte på förrän du har fått några kråkor. Resultat blir det alltid
Publicerat Mars 29, 200620 yr jag har 1 st kråkbåset ! kråkorna älskar fällan , är inne varjew dag , men de drar inte i snöret så jag vette fan hur jag ska bära mig åt :S . -ngn som har ngt tips ?
Publicerat Mars 31, 200620 yr har byggt en ny fälla nu , samma som kråkbåset men med annat giller och större , gillret är som den på Trolle-ljungby, när fågeln hoppar in och sätter sig för och äta, dessutom så har jag spikat upp ett bord som jag läögger maten på , så då måste kråkorna hoppa upp på pinnen för att komma å¨t maten ! smart va :):).. hehe , men nu ska den ut ! imorn ( lördag ) !!! arved
Publicerat Juni 6, 200620 yr jag har 1 st kråkbåset ! kråkorna älskar fällan , är inne varjew dag , men de drar inte i snöret så jag vette fan hur jag ska bära mig åt :S . -ngn som har ngt tips ? Hade precis samma problem som dig... Jag byggde om fällorna så jag fick snubbeltråd istället, samma utlösare som orginalritningen. Det har funkat kanon!!! Det blir dessutom lättare att beta fällorna på detta sätt. Ytterligare ett tips är att sätta flera bås intill varandra, det är oftast så att slår en igen så kommer fler kråkor dit, de är ju revirhävdande... Lycka till!
Publicerat Juni 6, 200620 yr Hej Jag håller på att färdigställa ett gäng trolleLjungbyfällor och går och klurar på nån bra spärr när luckan trillar ner. Vad har ni och funkar det bra? Funderar på att sätta dit en tyngd i ändan så att de inte orkar lyfta luckan igen
Publicerat Juni 7, 200620 yr HejJag håller på att färdigställa ett gäng trolleLjungbyfällor och går och klurar på nån bra spärr när luckan trillar ner. Vad har ni och funkar det bra? Funderar på att sätta dit en tyngd i ändan så att de inte orkar lyfta luckan igen Trolle Ljungby är väl egentligen två kråkbås med en bur för lockfågel i mitten? (Lite dålig på namn...) I så fall funkar det bra med en vikt, typ en bit plattjärn el liknande längst ner på luckan. En annan anordning som funkar mycket bra är att fästa en tunn bladfjäder på ena gaveln och en spik på falluckan. Då luckan slårigen ska spiken träffa fjädern som viker sig och slår över och därmed låser luckan. Lite pill innan man hittat rätt avstånd mellan fjäder och spik men när man väl fått trimmat in det fungerar det kanon. (svårt att besktiva konstruktionen med ord men du får fråga mer om du inte förstår vad jag menar)
Publicerat Juni 7, 200620 yr Trolle Ljungby är väl egentligen två kråkbås med en bur för lockfågel i mitten? (Lite dålig på namn...) I så fall funkar det bra med en vikt, typ en bit plattjärn el liknande längst ner på luckan. En annan anordning som funkar mycket bra är att fästa en tunn bladfjäder på ena gaveln och en spik på falluckan. Då luckan slårigen ska spiken träffa fjädern som viker sig och slår över och därmed låser luckan. Lite pill innan man hittat rätt avstånd mellan fjäder och spik men när man väl fått trimmat in det fungerar det kanon.(svårt att besktiva konstruktionen med ord men du får fråga mer om du inte förstår vad jag menar) Jajjamen,du beskriver fällan helt rätt,det är den absolut effektivaste kråkfällan av de mobila.Vi har en massa fällor innan med den låsningen du beskriver men jag tycker det borde finnas bättre,så en tyngd blir det nog.Tack för svar!Mvh
Publicerat Juni 7, 200620 yr Visst är dom effektiva, går lite segt innan man fått tag på första lockfågeln bara... Vad kör du med för giller? standard med delad pinne?
Publicerat Juni 7, 200620 yr Visst är dom effektiva, går lite segt innan man fått tag på första lockfågeln bara... Vad kör du med för giller? standard med delad pinne?Jupp,standard två pinnar bildar uppochnedvänt THade tur i år,fick i en skata efter ett par timmar bara då med ägg som lock. Kråkan fick jag av en kompis
Publicerat Juni 7, 200620 yr 8) Ibland ska man ha tur!!! Nu är det inte så långt kvar till Nyårsafton (1juli) o då åker både fällor och halvautomaten fram. ;D ;D ;D Ska bli kul att komma igång igen! Lycka till med viltvården!