Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ploika! plott/ Laika

Featured Replies

Publicerat

Hej undrar om det är nån som har en erfarenhet av korsning mellan plott å laika!

MVH André

Publicerat

Hej undrar om det är nån som har en erfarenhet av korsning mellan plott å laika!

MVH André

Inte mer än vad jag kan se hos polaren och det enda jag kan konstatera är att den mognar väldigt sent...

Publicerat

Träffat några stycken! vet inte om det tillför någon av raserna något egentligen? kan förmedla kontakt om du vill prata med ägaren! Vad är dina egna tankar kring blandningen?

Publicerat

Håller med Pertan, jag har sett ett par under jakt. Men anser nog att detta är en ganska meningslös blandning. Kan också ge dig nummer till ett par som har denna blandning.

Publicerat

J de va ju bra o veta.

Har polare med lovande laika o han tjatar jämt om att vi minsan ska ha valpar..

Plottfia o han laika dårå.

Som väl är har jag ju inte avelsrätten -_-

Så de lär inte hända brårasket..

Publicerat
  • Författare

Träffat några stycken! vet inte om det tillför någon av raserna något egentligen? kan förmedla kontakt om du vill prata med ägaren! Vad är dina egna tankar kring blandningen?

Ja funderade bara lite på lo och räv kanske björn! En laika skäller ju för att få fast viltet medans en plott driver spårnoga! Desutom kan plotten få lite svårt att lokalisera en träad katt, medans en spets kan loklisera bättre, dock är inte de här av mina egna erfarenheter utan av vad jag har hört och läst! Håller på just nu och präglar in en jämtstövare på räv och lo har dock märkt att den har en jämthunds skallegenskaper men den jagar som en stövare och söker ut som en! Bara jag får igång drevskallet så blir de nog bra!

töänkte bra om nån hade erfarenheter och dela med sig av en sk ploika!

MVH André

Publicerat

Problemet med en blandras är väl att man inte riktigt vet vad man får.

En korsning laika/plott blir behöver inte bli lik en annan kombination med samma raser.

Du kan alltså få allt ifrån en kanonhund där alla önskvärda egenskaper kompletterar varandra till en hund som är i princip värdelös.

Publicerat
  • Författare

En korsning laika/plott blir behöver inte bli lik en annan kombination med samma raser.

Du kan alltså få allt ifrån en kanonhund där alla önskvärda egenskaper kompletterar varandra till en hund som är i princip värdelös.

Visst men de är lika med renras! Dock kanske inte lika vanligt men de händer!

MVH André

Publicerat

Tittar du generellt på avel så blir inte alla guldkorn även om föräldrarna blir det och att dessutom få bra egenskaper från två typer ökar ju inte oddsen precis ;) blir det 10 valpar så kan man räkna med att 5 är efter hanen och 5 undan tiken, sen kan det där variera beroende på hur starka individerna är, räknar man sen in att de har olika egenskaper på hundtyperna så kan du hitta en eller två som är hyfsat bra i en kull resten halvdugliga till rent skräp.

Vill du ha egenskaperna så råder jag dig till att skaffa en laika och en plott som samjagar, då når du med bra individer dina mål.

På den tiden statens hundskola fanns gjorde man försöka att blanda schäfer o labbe schabradoren var uppfunnen, de fick på 10% hyfsade individer som sökhundar i minfält, men avlade man på dessa så blev det ingenting, däremot blev en del hyfsade om man tog en ren schäfer eller en ren labbe så det blev 75% avkommor så blev de ganska hyfsade, men räknar man privat avel blir det för mycket pengar i sjön.

Publicerat

Precis ! ...och sen vad kommmer därefter ???? Nej satsa på ett eller annat och som Pertan skev ta en plott och en laika och samkör dom från start så har du säkert bättre i slutändan.
Publicerat

Jag har en sk. plaika, 20 månader gammal så jag kan bara berätta vad jag hittills sett av hunden. Säljaren har båda föräldradjuren som går bra, tjuvparning enl uppgift.

I hägn jobbar hunden lagom nära grisarna och är otroligt snabb i vändningarna (mankhöjd 56cm/25kg).

Driver med skall och har ställt både älg och gris, verkar föredra att driva, jobbar ca 30-60min sen oftast snabb återgång.

Så långt är jag nöjd, det jag inte gillar är rådjursbiten som jag fått jobba hårt med. Har fått ner drevtiderna på rå till 10min, men det skall bort helt!

Hade även sett lite mer rovviltsskärpa i hunden.

Fungerar bra hemma med barnen och är lättlärd (i jämförelse med wachtel iaf :blush: )

Vi får se hur det utvecklar sig, det är först om ett par år som jag vet hur hunden blev.

Förövrigt helt neutral i blandrasdebatten... (1 av varje)

Peter

Publicerat
  • Författare

Jag har en sk. plaika, 20 månader gammal så jag kan bara berätta vad jag hittills sett av hunden. Säljaren har båda föräldradjuren som går bra, tjuvparning enl uppgift.

I hägn jobbar hunden lagom nära grisarna och är otroligt snabb i vändningarna (mankhöjd 56cm/25kg).

Driver med skall och har ställt både älg och gris, verkar föredra att driva, jobbar ca 30-60min sen oftast snabb återgång.

Så långt är jag nöjd, det jag inte gillar är rådjursbiten som jag fått jobba hårt med. Har fått ner drevtiderna på rå till 10min, men det skall bort helt!

Hade även sett lite mer rovviltsskärpa i hunden.

Fungerar bra hemma med barnen och är lättlärd (i jämförelse med wachtel iaf :blush: )

Vi får se hur det utvecklar sig, det är först om ett par år som jag vet hur hunden blev.

Förövrigt helt neutral i blandrasdebatten... (1 av varje)

Peter

Okej härligt å höra att de går bra:D Som sagt en fungerande jakthund är en bra hund!

Publicerat

Okej härligt å höra att de går bra:D Som sagt en fungerande jakthund är en bra hund!

Okej en fungerande jakthund är bra i ca ( 10 år),men efter det om man eventuellt efter att hunden är 5 år vill ha en fortsättning på den fina jakthunden hur gör man då?

Ska man fortsätta på ploika?

En BRA jakthund kan definieras olika men om man vill bevisa det goda så är det bäst med renrasiga hundar som man kan (meritera) det finns ju ett stort antal att välja på :rolleyes: Notera detta är min åsikt, får jag någon gång den verkliga kanonen VILL jag kunna bevisa detta :blush: Jag har själv haft blandis dock ingen stjärna, men jag kan hålla med om att de kan bli fina jakthundar av dom med.

Publicerat

Det kan möjligen vara enklare att korsa mellan de olika typerna av stövare o de olika spetsraserna, Att kombinera spets/stövare tvivlar jag på kan få en hund som ståndar ELLER driver o med mycket tur båda.

Vilket jag antar att du är ute efter ;)

Publicerat

var inne på en lika dan ras för ett tag sen då ja ville ha en Rovvilts hund som både drivar med skall alt går tyst tills den reser viltet. o sen öser på.

men nu varför inte köpa en Laika o en stövare o sam köra den som Pertan säger. så får du ett kalas Team till både katt samt björn o även grävling

Publicerat
  • Författare

var inne på en lika dan ras för ett tag sen då ja ville ha en Rovvilts hund som både drivar med skall alt går tyst tills den reser viltet. o sen öser på.

men nu varför inte köpa en Laika o en stövare o sam köra den som Pertan säger. så får du ett kalas Team till både katt samt björn o även grävling

Ja fick man de för regeringen så skulle de bli så direkt! tyvär så har hon två odugliga långhårs taxar! Och jag min jämtstövare! har fått henne *lite* inne på en till jakthund om nåt år, åt mig men två då exploderar de nog:P

MVH André

Publicerat

Ja fick man de för regeringen så skulle de bli så direkt! tyvär så har hon två odugliga långhårs taxar! Och jag min jämtstövare! har fått henne *lite* inne på en till jakthund om nåt år, åt mig men två då exploderar de nog:P

MVH André

Köp två ;) tills hon fyller år !

Publicerat
  • Författare

Köp två ;) tills hon fyller år !

Figaro +1

• 2 months later...
Publicerat

Jag har en som är 13månader.

Jättenöjd med han hittils. Sköt 10grisar på stånd för han i höstas och 4-5 på drev.

Räv o grävling jagar han tills han får stop på dom eller tills dom går under jord. Han är gles i skallet när det inte är pinfärskt så det brukar inte dröja länge innan räven går under jord.

Det man kan se som nackdelar är att han kan vara lite väl vass mot grävlingar o mindre grisar så bössan blir överflödig imellanåt. Får se nu till hösten hur det blir, hans första riktiga höst. Förra säsongen var bara en bonus för mig, förvänta mig ingenting men han gjorde en del riktigt bra jobb.