Publicerat Februari 24, 200620 yr Hejsan! Har just beställt en hagelautomat och ska lämna in vapenlicensen. Behöver jag motivera varför jag behöver en sådan när jag redan har en hagelbock?
Publicerat Februari 24, 200620 yr Om jag minns rätt så måste du motivera efter fjärde vapnet men dessförinnan så skall det inte behövas.
Publicerat Februari 27, 200620 yr Det är väl det 6:e vapnet som ska motiveras, innan dess är det bara att söka som vanligt.... Så fungerar det i alla fall i Stockholm.
Publicerat Februari 27, 200620 yr ja tror att man måste motivera om man ska ha två lr tre hagelvapen eller om du ska ha över sex
Publicerat Februari 27, 200620 yr 4 jaktvapen får man utan motivation. Nr 5 & 6 skall motiveras. Det var så man inskränkte vapengarderoben på 6 vapen utan att ändra själva garderoben... Nr 7, ja då krävs "synnerliga skäl" vilket i princip innebär att man skall vara yrkesjägare.
Publicerat Februari 27, 200620 yr Om det behövs en motivering vilket är troligt. Borde en motivering vara att man bara får använda enpipgt vapen till slugs. Men då fodrar det vad jag förstår att du har klass 1 vapen innan eller jägarexamen för detta. Finns säkert andra bra motiveringar! Ps. Alldrig fel med en motivering, brukar skicka med en sådan. Har fått för mig att det kan gå snabbare med licensen när en bra motivering skickas med! Sist fick jag min licens efter en vecka, då på ett andra klass 1 vapen och femte vapnet totalt.
Publicerat Februari 27, 200620 yr att få på 6 vapen är en dans på rosor...om man jämför med vapen 7 och 8....tog ett par ark A4 innan det gick igenom ....det var när jag började att jaga, Farsan blev liksom tvungen att skaffa 4 vapen till helt plötsligt :....men det gick bra... Här i Pite är dom väldigt oregelbundna med licenserna...allt från 3-4 dagar till 3-4 veckor. Mvh Fredde
Publicerat Februari 28, 200620 yr Hej. Jag fick muntligt redogöra varför jag skulle ha en klass ett studsare till (det 5 vapnet). Men det var inga problem när konstuktionerna var helt olika på studsarna, det ena är en halvautomat 30-06 och det andra en repeterstudsare i samma kaliber. Det var av ekonomiska skäl jag valde samma kaliber. Vissa jaktlag vill att man ska ta ur slutstycket när man samlas och det är inge roligt på skjutbanan när man inte kan vissa att geväret är oladdat. Jag ska snart införskaffa ett hagelgevär typ halvautomat. Jag kan inte öva med gamla hagelspridaren då den inte är stålhagelklassad ;D
Publicerat Mars 29, 200620 yr I haparanda så kan man få vänta i 5-6 veckor på licens och i bland går det på 1 vecka och motivering brukar behövas efter 3 vapen. Hade en kal12 auto tidigare och köpte en till för ett år sen det var inga problem att få licens på den. Motivering behövde en auto till rävjakten (vak) det satt kikarfästen på den nya och att det var en 12/76a det räckte som motivering.
Publicerat Mars 29, 200620 yr 4 jaktvapen får man utan motivation. Nr 5 & 6 skall motiveras. Det säger reglerna. Om Polisen i haparanda tycker annorlunda så be dem läsa på.
Publicerat Mars 29, 200620 yr 4 jaktvapen får man utan motivation. Nr 5 & 6 skall motiveras. Det säger reglerna. Om Polisen i haparanda tycker annorlunda så be dem läsa på. Kompisen skulle köpa en älgstudsare men fick inte för att han hade för många vapen enligt polisen i haparanda. En 243 ruger 2 hagel kaliber 12 Och en 22lr Då vet man att polisen i haparanda inte kan så mycket om vapen. Han var tvungen att sälja en av hagelbössorna för att få licens på en klass 1. Då vet ni att vi har det svårt med vapenlicenser här. Och börjar man slänga käft med dom så får man ett rent helvete.
Publicerat Mars 29, 200620 yr Be dem då läsa RPS föreskrifter och allmänna råd som finns att tanka ner från polisens hemsida...
Publicerat Mars 31, 200620 yr Fyra st vapen får du ha sedan när du ska ha det 5 och 6 behövs motivering till varför du ska ha det vapnet,,, Vad jag kan förstå så är det väl upp till dig vilka du vill ha om du vill ha fyra Hagel eller fyra studsare osv