Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blivande handladdare har funderingar..

Featured Replies

Publicerat

Har lite olika frågor så därav att jag lägger frågan i allmänt.

Jag ska till att köpa handladdningsutrusting och har givetvis massor av frågetecken som behöver rätas ut.

så jag frågar därför er som

håller på med detta för att få ett hyffsat grepp om allt innan jag köper på mig alla saker.

1. har nästan bestämt mig för ett "kit" från rcbs. Detta

kommentarer är välkommna. prisklassen känns rätt. vill gärna ha ett relativt bra sett.

2. kulor som det ska börjas med är:

lapua scenar 308w 155grs, lapua scenar 6,5mm 123grs,

Sierra Varminter 6,5mm 100grs, Sierra Varminter 308w 110grs

här kommer det som jag tycker är lite krångligt. har försökt kolla vilka krut man ska köpa till en början.

någon kanske kan hjälpa mig här? skulle vara praktiskt om det kunde vara en sort för det olika 308 kulorna och en sort till 6,5x55 kulorna. men vad vet jag? tänker jag fel här?

3. hylsor. har hört och läst lite olika. kan man åka på skjutbanan och plocka på sig av tex norma hylsor eller är det inte att rekomendera?

är jag otydlig så hjota till. tack så länge /remman

Publicerat

Plocka hylsor på skjutbanan går utmärkt, men håll dig till ett märke, Norma är bra skit i alla S&B hylsor och ta bara hylsor som ser nya och blanka ut. Sen måste du naturligtvis titta noga på varje hylsa så de är felfria. så här års är det nog svårt, i september finns det oändligt.

Samma krut i 308 och 6,5x55 är svårt, det går med de allra lättaste kulorna i 6,5x55 att använda de snabbare krutsorterna som är bra till 308 men köp en bra bok, exempelvis Normas laddmanual och läs på lite så har du svaret där.

Publicerat
  • Författare

Plocka hylsor på skjutbanan går utmärkt, men håll dig till ett märke, Norma är bra skit i alla S&B hylsor och ta bara hylsor som ser nya och blanka ut. Sen måste du naturligtvis titta noga på varje hylsa så de är felfria. så här års är det nog svårt, i september finns det oändligt.

Samma krut i 308 och 6,5x55 är svårt, det går med de allra lättaste kulorna i 6,5x55 att använda de snabbare krutsorterna som är bra till 308 men köp en bra bok, exempelvis Normas laddmanual och läs på lite så har du svaret där.

tack markusR!

det ser ut att följa med en laddhandbok i "kitet" hur nu den är har jag ingen aning om. annars har jag förökt läsa in mig på normas hemsida. forskningen för min del pågår :)

men åter till krutsorter. jag förtydligar mig:

menade inte att använda samma krut till 308 och 6,5x55. utan om det är möjligt i början att välja något "allround" krut till repsektive kaliber. alltså tex norma 202 till både varmint kulan och scenar kulan för 6,5. och tex norma 201 till de båda kulorna i 308. (obs krutsorterna är bara tagna ut luften)

Publicerat

tack markusR!

det ser ut att följa med en laddhandbok i "kitet" hur nu den är har jag ingen aning om. annars har jag förökt läsa in mig på normas hemsida. forskningen för min del pågår :)

men åter till krutsorter. jag förtydligar mig:

menade inte att använda samma krut till 308 och 6,5x55. utan om det är möjligt i början att välja något "allround" krut till repsektive kaliber. alltså tex norma 202 till både varmint kulan och scenar kulan för 6,5. och tex norma 201 till de båda kulorna i 308. (obs krutsorterna är bara tagna ut luften)

RCBS tycker jag är lika bra som alla andra kvalitetsmärken. markus förslag att plocka hylsor fungerar bra i början och när du väl börjar komma igång så kommer vi idioter här inne att hjälpa dig, var så säker!

i 308 kan jag rekommendera N-202 till ca 150-170 gr kula och N-200 fö rvarmintkulan. kolla på laddata på normas hemsida på www.norma.cc så får du lite koll på vilka krut som går till vilka kulor. i allmänhet krävs det mindre krut till tyngre kulor men samtidigt vill man ha trögare krut till tyngre kulor. mitt tips är att studera laddata på normas hemsida och ställa fler frågor.

normalt sett gör man alltid en sk laddstege där man drar av 10% av krutet från maxladdning och stegar sig uppåt, gör man så, kommer du alltid vara säker för om något blivit fel, gud förbjude, så märker du det i tid.

så, fråga på.

Publicerat

URP eller 204 torde väl vara ganska bra krut till 6,5;an som gillar lite långsammare krut?

En sak att minnas är att det ofta går att ladda med samma krut till helt olika kulvikter men resultaten är inte alltid så roliga.

/Christian

Publicerat

Tjenare på dig.

Nu får du bara en massa råd från gamla handladdarrävar. Följ dem är mitt första råd.

Mitt andra råd är att handladdning är en djungel (fråga de gamla rävarna får du se) så mitt absoluta tips är att koncentrera dig på EN kaliber, EN kula och EN krutsort till att börja med. Fixa till det receptet tills du blir riktigt nöjd. SEN tar du och väljer en kaliber, en kula och ett krut. OSV OSV. Det är inte bara att ladda en patron, du skall även lära dig alla momenten i handladdning, göra fel, göra om, göra rätt.

Anledningen är att annars sitter på båda kalibrarna, 4 olika kulor och lite olika krutsorter och GÖR SAMMA MISSTAG SOM JAG, nämligen att försöka få fram ett bra recept på alla kulor på en gång, bara för att det är kul. Tänk på att allt är nytt för dig. Det slutar med att du inte vet hur du har det. Rörigt som fan annars.

Slutsummering: Börja med EN kula och få den att funka samtidigt som du lär dig alla mojänger, moment mm. Köp krut och kulor mm, allt eftersom du fixar fram nya recept.

Ha de gött

Publicerat
  • Författare

tack merjakttack, christian, karl ö!

kanske var jag väl snabb att skriva om mina funderingar. har suttit och läst nätterna långa och det är som sagt mycket att ta in och lätt att det blir rörigt. men jag kände att det var dags att ventiliera lite. man är ju trots allt helt grön i detta.

men har faktiskt under den lilla tid ikväll lärt mig mer än under hela veckan. så fler frågor lär dyka upp från min sida. hittade en del intressanta hemsidor ikväll oxå. har läst igenom en del. bla 6mmbr nån jänkarsida som hade en del intressanta saker. sen att man inte begriper alla faktermer är en annan sak :wacko:

ja, det blir nog till att koncentrera sig till en kula och en kaliber och ett krut i början. mäker själv att det blir väldigt mycket att hålla reda på när de blir en till kaliber, andra kulor osv. jag är av nog samma sort som dig merajakt, hade jag haft alla olika kulor och krut hade jag velat att allt skulle leverera och det hade nog kanske tagit knäcken av en. tack för tippset.

har ni andra tipps så är det välkommet. hur som börjar jag med att köpa utrusting och märker att jag får gräva djupare i kulor och krut.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

hostar liv i min gamla tråd. det är nämligen så att det har dykt upp lite frågor innan jag vågar sätta igång på allvar.

laddgrejorna är hemma och följande krut kulor m.m har jag att tillgå:

norma 204, norma mrp, norma 202

sierra mk 123grn cal. 6,5mm

sierra varminter (1700) 85grn 6,5mm

sierra gk 140grn 6,5mm

tändhattar cci 200 LR

normahylsor

nu till mina frågor. innan jag ens sätter mig och börjar mixtra vill jag bara dubbelkolla med er erfarna handladdare att jag är inne på rätt spår. om inte så rätta mig gärna och/eller kom med ev. tipps.

har tänkt börja med denna data:

sierra mk 123grn: vet ej hittar bara till 120grn kan jag använda denna?

sierra gk 140gr: N204, börja vid 41grn och gå upp. col?

sierra varmint 85grn: N202, börja vid 41grn och gå upp. col på 71mm

tacksam för lite feedback!

Publicerat
  • Författare

hmm, ingen som vågar sig på att kommentera?

är jag helt fel ute? :wacko: