Publicerat Januari 13, 201115 yr Hej har pga av snödjupet inte våga släppa unghunden nå mer då han inte är rådjursren! Rastlös som ett jag vet inte vad! har försökt aktivera han på olika sätt, men nej de går inte! Sa sök idag på ekorrespår, då börja tokfaan driva i kopplet å höll på å slita omkull husse visst är de roligt att han har en sån jaktlust men vore de inte för denna bottenlösa snö så kanske man hade skjutit en å annan räv för honom nu! nån mer med detta bekymmer! MVH André
Publicerat Januari 13, 201115 yr Skojar Du? Jag har en som ligger bakom soffan och gnäller just nu och tycker att jag ska hjälpa han att ta fram bollen. Det spelar ingen roll hur man aktiverar han nu, överskottsenergin är monumental. Han får klara sig till nästa helg då jag ska till stugan. Där kan han springa efter skotern(mycket uppskattat!) Mvh!/
Publicerat Januari 13, 201115 yr Hej har pga av snödjupet inte våga släppa unghunden nå mer då han inte är rådjursren! Rastlös som ett jag vet inte vad! har försökt aktivera han på olika sätt, men nej de går inte! Sa sök idag på ekorrespår, då börja tokfaan driva i kopplet å höll på å slita omkull husse visst är de roligt att han har en sån jaktlust men vore de inte för denna bottenlösa snö så kanske man hade skjutit en å annan räv för honom nu! nån mer med detta bekymmer! MVH André Mitt tips är att försöka med lite dressyr så att han får använda huvudet. 20 min bra dressyr tröttar ut jycken mer än tre timmars promenad. Om du inte vill ha en lydnadschampion :-) så får du väl lära jycken lite cirkuskonster, det är dessutom bra för kontakten melllan dig och jycken. Några enkla övningar som du kan börja med: "Pang Pang", dvs spela död när man pekar på jycken och säger de magiska orden. "Gör som flickorna i <valfri ort>", ligg på rygg. "Rulla runt", lägg dig ner och rulla runt. Bästa metoden är att ha något som motiverar jycken (godis eller boll etc) och "lura" jycken att göra rätt och omedelbart belöna. Dessa övningar behöver du inte heller ha något "krav" på att han ska kunna. Utan ska bara vara roligt. Både för jycken,dig och omgivningen.
Publicerat Januari 13, 201115 yr har en tjt jag får ångest över.. sån energi. ...man blir galen o känner sig maktlös... psykträning som sagt. bra att bli påmind. tack!
Publicerat Januari 13, 201115 yr Hej har pga av snödjupet inte våga släppa unghunden nå mer då han inte är rådjursren! Rastlös som ett jag vet inte vad! har försökt aktivera han på olika sätt, men nej de går inte! Sa sök idag på ekorrespår, då börja tokfaan driva i kopplet å höll på å slita omkull husse visst är de roligt att han har en sån jaktlust men vore de inte för denna bottenlösa snö så kanske man hade skjutit en å annan räv för honom nu! nån mer med detta bekymmer! MVH André Ja samma här, vet inte vad som skulle göra att det skulle gå jaga, ett rejält jäkla bliväder och sen skare som bär med snö på....trökit att gå och titta på alla rävspår.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag lider med er, i sådana här stunder är man glad att man inte längre har jakthund.
Publicerat Januari 14, 201115 yr japp, psykisk träning är det som gäller nu för att få bort lite överskottsenergi. vi brukar köra gömma godiset en stund varje kväll efter att man under rastningen även kört dressyr. sambon gömmer godis/hundmat på div. kluriga ställen under tiden jag rastar hundarna sen när man kommer in så blir det "sök" och sysselsatta hundar en stund
Publicerat Januari 14, 201115 yr Psykträning det vore nog inte så dumt, för mig vill säga, två terriers som inte fått jaga sedan den 19/12 kan tära på vilket psyke som helst. //Lasse D
Publicerat Januari 14, 201115 yr att gå upp på byn eller kanske rent av åka till stan och gå bland folk och andra hundar har jag hört att ska vara riktigt bra social träning samt trötta ut hundarnas psyke väldigt mycket min 9 månaders valp går jag med runt elljusspåret så han får springa fritt han gör sök på 5-10 min men hittills har han bara hittat älg en gång då det tog lång tid att få tillbaka han vi har ett elljusspår som vi tänder själva på kvällen vilket är bra då jag ser direkt om någon annan går på det
Publicerat Januari 14, 201115 yr Har haft med unghunden i pulkabacken med barnen så har hunden fått dra upp snowracern för backen. bra sosial träning med. annars håller jag med om att lite grunddressyr tröttar mycket även om det bara är en kort stund.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Psykisk aktivering är ju minst lika viktigt om inte viktigare än fysisk för hundens välmående. Lite överskottsenergi kan man ju leva med men tristess är iallafall i min värld pest. Nya intryck är ju psykisk träning, lydnad en annan. Lägg lite blodsspår då och då också så får ni eftersöksträning samtidigt som hunden får använda nos och huvud lite. Alla hundsporter funkar ju också som psykisk träning och inom hundsport borde ju alla lyckas hitta något som intresserad såpass att man kan träna det lite för skojs skull med hunden mellan jaktsäsongerna.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Har haft med unghunden i pulkabacken med barnen så har hunden fått dra upp snowracern för backen. bra sosial träning med. annars håller jag med om att lite grunddressyr tröttar mycket även om det bara är en kort stund. Min skulle sticka till skogs med pulka och allt Har två, a.k.a. Lecter och Pulvermos. Den ena är så smart så det slår över i sjukt beteende i tristessen, den andra är....motsatsen men resultatet blir detsamma.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Äntligen!!!! åkte föbi jaktmarken idag! Såg då att de hade skjunkit undan bra med snö så nästan vecka (6) Så ska jag äntligen få släppa tokfan om det inte kommer mer snö då, men de tror jag inte och förövrigt ska de vara plusgrader här nu i två veckor MVH En glaa finne!!
Publicerat Februari 3, 201115 yr Min jämttik har fått börja i en dressyrgrupp för tjänstehundar(försvarshundar). Bara för att hon ska ha något att göra i väntan på barmark och spårträning.