Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handladda till halvautomat?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Min fråga är hurvida det går att handladda egna patroner till halvautomater?!

Jag har läst en del ang handladdning till halvautomater där det nämns en del bekymmer, tex: att vapnet inte vill repetera, att man måste kalibrera hylsorna väldigt "hårt" för att enns ha en chans till att det ska gå, mm.

Jag har själv en Merkel SR1(308w), är det någon som testat handladda till ett sådant vapen? Har det fungerat?

Självklart är alla vapen olika på individnivå, men tillverkaren har väl ändå något slags standardvärde som ger en hyfsad fingervisning!?

Jag är mycket tacksam för svar då jag inte vill chansa och köpa utrustning, om det visar sig vara stor risk att jag ändå inte kan skjuta med egna patroner.

(Fast iofs skulle det ju bara betyda att jag blir "tvungen" att köpa en till bössa ;) )

Publicerat

Klart att det går,

i värsta fall måste du köpa ett small base die men det är inte ens svårt.

Att tänka på med halvisar att de inte alltid matar alla former av kulor men det gäller ju oaktat om det är köpe eller omladdad ammo.

/Christian

Publicerat

brukar inte halvautomater slå bucklor i hylsorna ?? :blink:

Publicerat

Jo då,

en del modeller mer än andra,

men av 308 Win finns det rätt gott om plockehylsor om så vore fallet,

nu vet inte jag hur Merkeln är på detta så jag såg det inte som en "issue".

/Chris

Publicerat

Laddat 308 till hustruns Argo..

Hade en mysig laddning som sköt bra i min repeterstudsare, en gammal laddning baserad på 180 grains Oryx. När jag körde exakt samma i Argon så..nope! Ville inte ladda om.

Nu minns jag inte men jag ökade eller reducerade patronlängden och då gick det plötsligt och som lök på laxen så sköt den förjävla bra med :wub:

Publicerat

Jag laddar till min H&K 222:a utan problem med matningen, har testat flertalet kulsorter utan problem, tyvärr gör den skrot av hylsorna vid repeteringen, men det tar jag, för den skjuter som en dröm. :wub:

Jag kalibrerar inget annorlunda än vad jag gjorde till bultbössan i samma kaliber.

Mekanismen på denna bygger till stora delar på den som sitter i AK4(G3).

Publicerat

Jag hade en Merkel SR1 innan och problemet jag hade med den var att den slog i skottet så hårt att kulan lossnade och flyttade sig ett par millimeter. Och detta var Normas köpeammo. Kan inget om handladdning men sitter inte kulorna lite lösare då i patronen. Vilket kan leda till ev. pipsprängning? Om man lyckas få i ett skott till. Har även en jaktkompis som varit ute för det problemet att vid matning av skottet så har kulan lossat. Inget svar på din fråga men en tanke.

Publicerat

Jo då,

en del modeller mer än andra,

men av 308 Win finns det rätt gott om plockehylsor om så vore fallet,

nu vet inte jag hur Merkeln är på detta så jag såg det inte som en "issue".

/Chris

Kollegans SR1 30-06:a bucklar hylsorna.

mvh/Må

• 9 months later...
Publicerat

Jag hade en Merkel SR1 innan och problemet jag hade med den var att den slog i skottet så hårt att kulan lossnade och flyttade sig ett par millimeter. Och detta var Normas köpeammo. Kan inget om handladdning men sitter inte kulorna lite lösare då i patronen. Vilket kan leda till ev. pipsprängning? Om man lyckas få i ett skott till. Har även en jaktkompis som varit ute för det problemet att vid matning av skottet så har kulan lossat. Inget svar på din fråga men en tanke.

Jag har samma problem. Det ska finnas nån grunka som heter "Factory crimp" som nyper fast kulorna bättre.

• 3 months later...
Publicerat

Litet trådlyft.

Ifall man skall crimpa för att kulan skall sitta bättre, är det ngn idé att crimpa ifall kulan inte har crimprill eller optimal patronlängd inte medger att crimpa över crimprillen?

Publicerat

LEE Factory Crimp Die behöver inte krimprill. Den krimpar fast kulan var som helst :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk