Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag undrar om det är fler som har problem med att få det riktiga draget på foderplatserna? Vi har fodrat med ensilag i 1½ månad nu men rådjuren vill inte riktigt stanna i områdena, vi har förvisso massor med naturligt foder i vide på marken men visst borde väl vissa ranglägre individer hålla sig vid foderplatserna. Andra ideer?
Publicerat Januari 14, 201115 yr Finns naturligt foder så är det väl inget problem. Har ni en bal eller flera? Om ni bara har en bal så kan ju en ranghög ha lat beslag på den och kör undan dom andra som kommer i närheten.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag undrar om det är fler som har problem med att få det riktiga draget på foderplatserna? Vi har fodrat med ensilag i 1½ månad nu men rådjuren vill inte riktigt stanna i områdena, vi har förvisso massor med naturligt foder i vide på marken men visst borde väl vissa ranglägre individer hålla sig vid foderplatserna. Andra ideer? Har de hittat foderplatserna? Är snödjupet stor så blir rådjuren så stationära att de inte hittar foderplatserna om de är nya. I så fall kanske du får använda lite "marknadsföringen" behövs i form av spårning och foder som sprids så att rådjuren hittar fram.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Författare Vi använde samma foderplatser förra året, det är häckar som är nya för året. Det är rå på alla platser, 8 olika med småtappar utsprida runt om som leder fram till dom. Men inte alls i den omfattningen som det finns rådjur på marken.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag undrar om det är fler som har problem med att få det riktiga draget på foderplatserna? Vi har fodrat med ensilag i 1½ månad nu men rådjuren vill inte riktigt stanna i områdena, vi har förvisso massor med naturligt foder i vide på marken men visst borde väl vissa ranglägre individer hålla sig vid foderplatserna. Andra ideer? Här rör sig också rådjuren från foderplatserna ibland, men det beror endast på lodjurets framfart. Du har inte sett några spår?
Publicerat Januari 14, 201115 yr Författare Här rör sig också rådjuren från foderplatserna ibland, men det beror endast på lodjurets framfart. Du har inte sett några spår? jo vi vet ju att det rör sig något eller några lo på och runt marken, men tömmer det hela marken i så fall? Marken är lite drygt 850ha stor.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Oja, speciellt om det är en ny företeelse för rådjuren. Här hemma har jag 1100ha, så här skrev jag när dom dök upp här 2006. Det var skrämmande tomt. Rådjuren kommer tillbaka igen, men det kan ta månader.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Nu då du säger det MKJ, jag jagade inte då lodjuren kom hit till mig men rådjuren försvann faktiskt så gott som helt under något år då dom kom hit. Men som sagt Ubbe dom kommer tillbaka, se till att hålla rävstammen låg bara så att rådjuren inte behöver brottas med alltför mycket då dom återkommer.
Publicerat Januari 15, 201115 yr Är det någon som har märkt att djuren inte vandrar mellan platser i samma utsträckning när det är kallt? Vi kör lite med renfoder och tidigare innan nyår hade vi 3st som var men nu bara en lite sporadiskt. Antagligen så vandrar de inte i samma utsträckning då det krävs för mycket energi i jämförelse med hur mycket de får ut av att äta det vi har. I början hade vi först en bock och sedan kom get + kid men nu har get + kid försvunnit, hoppas inte de dukat under. Vi ligger stabilt på -30C idag
Publicerat Januari 15, 201115 yr Författare Nu då du säger det MKJ, jag jagade inte då lodjuren kom hit till mig men rådjuren försvann faktiskt så gott som helt under något år då dom kom hit. Men som sagt Ubbe dom kommer tillbaka, se till att hålla rävstammen låg bara så att rådjuren inte behöver brottas med alltför mycket då dom återkommer. Jag gör vad jag kan för att hålla predator stammarna under kontroll, skjuter så mycket jag kan det har ju inte blivit så mycket jakt för mig i år då jag bytt höftled men har hunnit med 5 grävlingar och 1 räv, 10 nötskrikor och en skata. Inte mycket kanske men det måste vara bättre än inget. Tyvärr finns här nu både kroknäbb modell större och lo. Det är inte lätt att vara viltvårdare när vi tvingas dras med sådant otyg!