Publicerat Januari 14, 201115 yr I och med att jag tömde plånboken på ett nytt kikarsikte av bättre kvalite´ är jag lite intresserad av vad som är bra och vad man absolut inte ska använda vid rengöring/avtorkning av linserna. Kort sagt; Vad är bra, vad är anus? Gokwell! //F
Publicerat Januari 14, 201115 yr Mycket bra ämne! Jag slänger fram några tips baserade på dels aktivt halvprofessionellt fotograferande och dels jakt: Inga fingrar på linsen är en bra utgångspunkt! Fettet på fingrarna äter sig in om man inte får bort det omedelbums! Inga grova torkdukar, frågan är om inte till och med en mjuk t-shirt är för hård om man skall vara riktigt noga.... Men ibland kommer man inte undan, jag vet. Det brukar finnas optikrengöringskit att köpa i välsorterade fotoaffärer eller för den delen jaktaffärer (men då står det ofta zeiss på dem och de kostar därefter). Linsrengöring: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=8007413 Putsdukar och linspennor: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6277071 Ett motljusskydd är lika mycket till för att hindra smuts och regn från att komma åt linsen som för att hindra solen. Ett måste på alla kikare man värnar om, fattar inte att de inte ingår som standard!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Jag brukar blåsa bort grovt skräp och om det sitter hårt borsta bort det med linsborste, sedan rengör jag försiktigt med bomullstops och alkohol (läs whisky)..Trevligt att själv ta sig en hojt samtidigt..
Publicerat Januari 15, 201115 yr Författare Okej, det blir till att köpa upp sig på ett rengöringskit helt enkelt. Om vi nu ponerar att vi glömmer grejorna hemma och måste torka av med något annat; Vad skall obönhörligen undvikas? //F
Publicerat Januari 15, 201115 yr Scotchbrite Skämt åsido, jag tycker man slipper mycket besvär om man har någon form av skyddslock på kikarsiktets bägge ändar (som får sitta på så länge som möjligt). Jag har använt en fin borste och en fin duk med linsmedel att göra rent det lilla som ändå dyker upp. Raggarö
Publicerat Januari 15, 201115 yr Okej, det blir till att köpa upp sig på ett rengöringskit helt enkelt. Om vi nu ponerar att vi glömmer grejorna hemma och måste torka av med något annat; Vad skall obönhörligen undvikas? //F Egentligen är det just torka som skall undvikas, är de damm/smuts, så ta vatten, eller något annat flytande inte korrosivt, öl går bra tex, när smutsen är borta sköljer du med sprit, slutet är en ren lins som torkar av sig själv, immiga/våta linser kan "duttas" med bommullspads som den som man tar bort smink med, fördelen är att de är runda och lagomt stora, dutta inte torka och sen får man hoppas att man ser ordentligt, bra linskydd är något som kommer in i leken här som förebyggande medel... Fingeravtryck, kring smetning av skit/skräp/damm samt för grova rengöringsdukar är nog de saker som knäckt flest linser. /Christian
Publicerat Januari 20, 201115 yr Jag kör med denna http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/tillbehor-kikarsikten/leupold-linspenna.html funkar bra Har även provat ett "linspapper" från Khales, kändes lite skumt eftersom pappret var både hårt och prassligt, typ som bakplåtspapper men linserna blev mycket fina efter en omgång med detta papper.