Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välja kikarsikte till 22WMR bössa

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Det börjar snart bli dags att skriva papper på en CZ 455.

Misstänker att 22wmr-pipan kommer vara monterad i de allra flesta jaktsammanhang.

Bössan kommer användas till allt från duva till gås, räv och grävling. Det kommer alltså röra sig om avstånd från 50-150m och stundtals i lågljusförhållanden.

Jag vill undvika en diskussion om märken och pengar här, den biten löser sig. Jag avser i alla fall att kosta på mer än jag gjort tidigare denna gång, vis av erfarenhet.

Förstoring och objektivstorlek.

Med tanke på att det handlar om små träffytor på relativt lång avstånd så känns det som att högre förstoring är att föredra. 3-9 känns klent och 6-24 lite over kill. 4-16 kanske? Vad säger ni som jagar mycket med småviltsvapen?

Vad gäller objektivstorlek så funderar jag på om jag inte ska klara mig på en 42- eller 44glugg när jag väljer kvalitetsoptik. 50-56 är såklart ingen nackdel vid dåligt ljus, men det drar upp både pris och vikt.

Val av riktmedel.

Här har jag massor av funderingar. Jag kommer inte köpa ett belyst kikarsikte. Jag funderar om inte mil dot skulle kunna vara ett vettigt riktmedel på enn 22wmr. Om jag har förstått riktmedlet rätt kan man använda det till avståndsbedömning, men då krävs det att riktmedlet är medförstorande. Eller? Nu kommer jag köpa en laser, så jag känner inte att jag kommer behöva riktmedlet till det, men om jag lär mig min bössa ordentligt samt ammon på olika avstånd och vindförhållanden borde jag kunna göra ett range card över hur många mil dots jag måste korrigera för. 22wmr har ju en kurvig kulbana i alla led :) Dock känns det som att ett medförstorande riktmedel lagt på en kråka på 50m med 16x förstoring stör mer än det hjälper.

Om jag inte väljer mil dot så vill jag gärna ha ett riktmedel som syns hyffsat bra i dåligt ljus. Duplex t.ex har funkat bea för mig tidigare. Fine crosshair eller hårkors med dot är bara att glömma av det jag sett. Fler bud?

Parallax förmodligen felstavat ;)

De flesta kikarsikten jag kikat på är från 50m till oändlighet. Är detta något att hänga upp sig på? Jag har hört så många olika förklaringar till detta. Allt från att det är superviktigt till de so ställer det på 100y och sedan låter saken bero.

Reglage

Targetrattar kan ske skulle vara najs för att justera instälkningen snarare än att förlita sig på att hålla av med mil dot? Kanske t.o.m. Underlättar omställning då jag byter pipa från 22wmr till 22lr/17hmr. Nu vet jag förvisso inte hurvisa bössan behåller träffläget vid byte från och sedan tillbaka till en pipa, så det kan vara ett ickeproblem (om träffläget förändras).

Kom gärna med hjälp, synpunkter och goda råd :)

//KK

Publicerat

När jag jagat ripa ut till 80m med .22lr har jag tyckt bäst om att använda ett 2-7x?

Även kört 3-9 på en hel del svartfågel men tyckte 9x vart overkill.

Men så skulle jag lika gärna kunna ha fasta förstoringar på mina kikare för jag vrider upp de på max o där får de stanna (för de mesta)

Skjutit orrar på 150-250m med 9ggr förstring o då skulle jag velat haft högre.

Så för min .22wmr kommer det sitta ett 3-9x40 Burris på med ballistiskt plex riktmedel då jag tvivlar skarpt på skottavstånd utanför 100-120m.

Men smaken e som baken!

Publicerat
  • Författare

När jag jagat ripa ut till 80m med .22lr har jag tyckt bäst om att använda ett 2-7x?

Även kört 3-9 på en hel del svartfågel men tyckte 9x vart overkill.

Men så skulle jag lika gärna kunna ha fasta förstoringar på mina kikare för jag vrider upp de på max o där får de stanna (för de mesta)

Skjutit orrar på 150-250m med 9ggr förstring o då skulle jag velat haft högre.

Så för min .22wmr kommer det sitta ett 3-9x40 Burris på med ballistiskt plex riktmedel då jag tvivlar skarpt på skottavstånd utanför 100-120m.

Men smaken e som baken!

Mja, det hönger väl lite på omständigheter för mig, det där med avståndet. Liggande med tokbra stöd och vindstilla? Då borde en stillastående räv på 150m inte vara något problem om man har koll på kulbana och kompensation. Men som sagt, nog mycket situationen som får avgöra.

Publicerat

Jag har en Leupold VX-II 2-7X33 i vridmontage på min nyinförskaffade Heym-kombi (16/70-22Win.Mag.) men skall komplettera den då tillfälle ges med en europeisk 6X42 el. dyl. för vakjakt på räv. En kombi ställer ju lite annorlunda krav på optik än en studsare med tanke på att man skall kunna skjuta hagel också. En 2-7X33 eller 1,5-6X42 känns rätt optimalt under de förutsättningarna..En Carl Zeiss Conquest 4,5-14X44 kanske vore ett bra alternativ på din CZ?

Publicerat

The Optic Zone har nyårsrea sista dagen idag!!! :D

Jag har ett Burris Black Diamond 4-16x50 (tror ja) o 30mm rör, o e såå nöjd.

Skulle gärna ha ett sådant på varenda bössa jag äger men....

Dina funderingar runt riktmedel har jag gått igenom också o till syvende o sist e jag en sån som bara måste testa.

På ovanstående tub har jag ballistiskt plex som riktmedel o de fungerar perfekt ut till 200m med 6,5an..

På 300 tycker jag personligen de täcker för mkt av målet (en hel klisterlapp 17x17mm).

Men detta riktmedel kräver kända avstånd o kulbana vilket man lär sig vid inskjutn.

Har ett 6-18x44 med mildot på .222an o e riktigt nöjd.

Men det kräver att du känner till målets mått för att ha ngn nytta av riktmedlet för uträkning avstrånd samt en god portion tålamod o mattematisk färdighet.

Jag har en avst.mätare idag :rolleyes:

Innan dessa har jag skjutit med duplex o gör än idag med goda res, också.

Så allt e en smaksak i mina ögon.

Ang parralax så kommer jag aldrig mer köpa ett med justering i fronten.

Sidoparralax justerade tubar e så mkt mer tillfredställande samt så ser man från skjutställning vilket avstånd det är inställt på.

De gör du inte med en frontjusterad.

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte handla från TOZ :) Har du gjort det förut? Funkar bra?

Helt klart blir det med parralaxjustering i sidan. Övervägde inte ens ngt annat. :)

Publicerat

Nä men drog iväg en beställning på en billig Burris FF II som testobjekt igår.

Såg då att de underlättat för utläningar att handla.

Förut var man tvungen att ta kontakt men nu kunde man regga alla uppgifter i köpet.

Så de verka smärtfritt.

Sen får man se vad tull o allt annat mög ställer till med.

Publicerat

Jag resonerade ungefär som dig när jag skulle skaffa ett sikte till min 22-250. Det stod mellan 3 sikten till slut

Bushnell Elite 3200 5-15x40 Firefly

Nikon Monarch III 4-16x50

Nikon Monarch III 5-20x44

Pga priset blev det Eliten från TOZ. Gick på 3750 kr med vårens dollarkurs. Är hittills nöjd med den, riktmedlet är bättre än Elites duplex även när man inte laddat upp belysningen, det är grövre stolpar. Har duplex i en 3-10x40 och det syns inte i mörker trots att optiken i övrigt gör att man ser viltet. Har inte behövt belysningen än.