Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tankar kring Point Of Impact

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Under sista året eller två så har det hänt en del i banskyttet med ffa TRG:n vilket sakta men säkert fått ett frö att gro. Ett antal olika observationer har vävts samman och på nåt sätt har en röd tråd uppenbarat sig. Jag tänker bl.a. på följande saker:

- Varför har jag så evinnerligt svårt att skjuta träffbilder under 6-7 cm på 300 meter i liggande med benstöd?

- Varför skjuter jag ibland tätt i liggande på 100 meter, men oftast betydligt sämre?

- I träningen inför Vinterliganfinalen (poängskytte på 300 meter från bänk) i fjol så provade jag att skjuta från sandsäck fram och beanbag bak, med vänsterhanden runt beanbagen. Spred som tusan. När jag istället höll vänsterhanden i ett fast grepp runt framstocken och drog bössan mot mig så krympte träffbilden markant.

För att nämna ytterligare ett exempel så gjorde jag inte som jag brukar igår när jag sköt liggande på 300. I vanliga fall har jag haft ett liggunderlag under benstöden vilket gett bra friktion vilket gjort att jag kunnat förbelasta benstöden ganska rejält. Igår vilade benstöden på dragbagen och eftersom friktionen var mycket sämre så kunde jag knappt förbelasta alls. Jag fick ett förändrat träffläge i höjd men är inte helt 100 på om det berodde på denna förändring. Hur som helst så sved det rejält att inte kunna träffa en lerduva med de två första skotten. Det var en väldigt tydlig indikator på att nåt inte stod rätt till. Ofta när vi skjuter lerduvor på 300 så är man så att säga "inskjuten" när man börjar plocka dem. Men jag inser nu att ett rimligt krav på mig själv måste vara att kunna åka till banan, lägga mig ner, och träffa duvan med första skottet. Allt annat känns helt oacceptabelt (och då är en lerduva ändå ett relativt stort mål på 300 om man jämför med skyttar som verkligen kan skjuta och behärskar sitt Cold Bore Shot) och går liksom inte att leva med...

Jag har också märkt att jag är relativt dålig på att skjuta i liggande med benstöd. Nån enstaka gång har jag skjutit 12 mm på 5 skott på 100 meter, men då sköt jag så fort jag kunde. I regel är spridningen betydligt större än så, men jag har aldrig riktigt fått klart för mig vad detta beror på. Jag är nu ganska övertygad om att detta bottnar i att jag inte är konsekvent i mitt skytte. Vissa skjutställningar ställer oerhört höga krav på att man gör exakt lika för varje skott vad gäller muskelspänning och annat. Andra skjutställningar underlättar istället och där får man mer "gratis". Ju högre rekyl man utsätter sig för, desto viktigare är det att man gör allting rätt hela tiden, medan man kan "komma undan" med ganska mycket med exempelvis en tung 223:a. Henrik har nämnt detta ett otal gånger i sina skriverier, men på nåt sätt så trillar inte polletten ner förrän det drabbar en själv.

Ett annat (nästan övertydligt) exempel är när vi förra veckan sköt i liggande med bössan på en trädstam. Med vänsterhanden under kolven där bak "dansade" bössan hysteriskt i sidled och kastade iväg skotten. Igår gjorde vi om övningen fast denna gång hade vi dubbla sittunderlag mellan trädstam och framstock. Dessutom höll vi vänsterhanden i ett stadigt grepp kring framstocken. Nu var kontrollen betydligt större och fullträffen på "gisslanfiguren" inkasserades. Det var lite som en liggande variant på Vinterliganskyttet. Samma fenomen när främre änden på bössan får leva sitt eget liv utan kontroll.

För egen del kan jag konstatera att liggandeskytte med benstöd och vänsterhand runt beanbagen ställer höga krav på skytten. Det är inget enkelt skytte trots en ganska tung bössa. Jag kommer framöver att börja experimentera med att skjuta från (rygg)säck istället och kanske pensionera benstöden ett tag. Tavlan kommer visa om det är rätt eller ej. Vårt skytte liggande i djup snö igår gjorde också att benstöd var helt otänkbart. Därför torde det vara betygligt mer fältmässigt med en säck som stöd.

Slutligen - när jag häromveckan hittade den här artikeln och kände igen mycket så föll många pusselbitar på plats: http://www.ballisticstudies.com/Resources/Articles/Hold+that+Forend.html

Ursäkta om detta blev lite osammanhängande, men det vart en lavineffekt i huvudet efter gårdagens skytte :rolleyes:

Publicerat

TACK

Jag har slutat använda mina benstöd när jag skjuter med 7x64an. Anledningen är att jag sprider för mycket helt enkelt...

Jag provar just nu två olika ställningar, en med vänster handen runt Robbans beanbag :lol: och den andra ställningen med vänsterhanden runt förstocken, jag kan inte bestämma mig vilket som ger bäst resultat, troligen pga för lite skytte :blush:

Att skjuta med benstöd utan en riktigt bra teknik har jag uteslutit med vapen som ger lite mer rekyl.

Personligen tror jag att du är något på spåren och med din hängivelse har du snart rett ut de små problemen.

//

Publicerat

Nu är ju Nathan en väldigt bestämd herre, men jag tycker att han har många sunda åsikter (iallafall då åsikterna samanfaller med mina ;) )

Jag skjuter alltid tätare med de lånade vapen jag använt då jag skippar benstöden och använder ryggsäck "i två plan" så att man kan "trycka" förstocken sidledes mot det högre planet (detta i kombination med remstöd)

Nu kan ju detta vara en "oäkta känsla" baserad på att jag är ovan med vapnen och att det är mer förlåtande/lättare att hitta en konstant skjutställning, men faktum är att jag hör talas om fler som går från benstöd till ryggsäck.

Nathan har i dagarna kompletterat hemsidan med en "e-book" där han snackar kalibrar, ännu mer läsning.....

Raggarö

Publicerat

Ytterligare en intressant artikel av Nathan.

Jag tror man ska skilja på att han använder mer klassiska jaktvapen och inte "taktiska" jaktvapen.

Min gamla Ruger1 tex var omöjlig att skjuta med utan att hålla i framstocken,vad skuris upplever som problem med sin 7x64 är säkerligen samma sak dvs det som kallas pod jump.

Lätta vapen med kraftig rekyl kommer att rekylera,att försöka skjuta med ett stumt harrisbenstöd som vilar mot ett hårt underlag är ett recept för disaster ;)

Själv upplever jag inte att jag får något annat poi med mina "riggar" med avseende på preload eller benstödsunderlag.

Flera av mina jaktskott i år mot små målytor på hyffsade avstånd borde ha bommat då.

Ett problem som sällan belyses är vinkelfaktorn vilket jag haft problem med(vinkelindikatorer är numera beställda ;) )

I mitt lilla filmklipp för någon vecka sedan noterade flera att jag hade ett lågt träffläge,vad som inte framgick var att när jag började skjuta mot marshallerna träffade jag 10cm högt på 500m-vinkelfaktorn uppskattade jag till 10grader och borde därför ha ställt in siktet för 475m.

Nu sänkte jag ett klick för mycket och därav traffade det aningen lågt.

Du kan inte ha ett vinkelfel avs träffläget?

/Mike

Publicerat

Exabit, jag vill börja med att konstatera att jag blir väldigt glad över dina funderingar och ditt sätt att angripa "problemet".

Den tekniken som vi har pratat en hel del om här på sidan när det gäller liggande skytte med benstöd är en teknik som kräver dels en viss tyngd i vapnet (i förhållande till rekylen) och dessutom måste vapnet vara någorlunda vettigt anpassat till skytten.

Grunden i allt det vi har pratat om är att hitta en skjutställning som är 100% repeterbar, ju enklare och mer avslappnad skjutställningen är desto enklare är den att repetera, det viktigaste är med andra ord att vapnet rekylerar på samma sätt varje gång.

Under den gågna säsongen har jag uteslutande jagat och tränat med min kipplauf, anledningen är att den beter sig på ett helt annat sätt när jag skjuter med den än vad en mer "normal" studsare gör. Jag har med andra ord fått påbörja en "trial and error" betonad träning. Det gäller att testa lite olika tekniker och att utvärdera resultatetn mot varandra för att på det sättet hitta den teknik som passar mig och mitt vapen bäst. För 22 hornet och den dämparförsedda 6.5x55 pipan så funkar ett normalt grepp runt förstocken rätt bra men när jag skjuter med 8x57 pipan på lite längre håll gäller det att använda en variant av "overhand" tekniken där jag håller ned pipan med vänsterhanden tumme. Släpper jag i det greppet så kommer träffbilderna obönhörligen att växa markant, på 200m så klarar jag med BOG pod eller ryggsäck som främre stöd och ett bra grepp kring pipa och förstock att skjuta runt 30-40mm släpper jag efter i greppet och undlåter att hålla fast pipan så blir träffbilderna gärna 60-80mm istället.

Det jag försöker säga är att den enda vettiga vägen att vandra är att skjuta mot samma mål i samma övningar och att utvärdera vilken teknik som ger bäst resultat. Sparar man sedan sina tavlor så kan man jämföra vad ollika mindre förändringar i tekniken ger för resultat och på det sättet "konstruera" en teknik som är optimal för det aktuella vapnet.

När det gäller det här med förstocken så kan man säga att det finns flera olika tekniker som fungerar, benstöd är givetvis en av dem, att använda ryggsäcken som stöd kan vara ett utmärkt alternativ men det kräver dels en lite annorlunda teknik och att stödet är väldigt konstant. Det funkar inget vidare att ha olika "fyllning" i ryggsäcken om man skall få konstanta resultat.

Ett annat alternativ är givetvis remstöd, med rätt teknik och mycket träning går det att nå väldigt bra resultat med remstöd. Behärskar man remstödsskytte kan det med fördel också kombineras med såväl benstöd som ett mjukt främre stöd för riktigt goda resultat.

Sedan kan man möjligen reflektera över skillnaderna mellan olika tekniker beroende på vad de är avsedda för, det är skillnad på det lite mer statiska skyttet som vi ofta pratar om i samband med det "taktiska" skyttet och de jaktliga skyttet som t ex Nathan, Darrell Holland och andra praktiserar. Då handlar det om att släpa med sig prylarna upp på någon bergstopp och sedan skjuta ett skott under betydligt mer "fältmässiga" förhållanden. I andra änden av skalan har vi det mer renodlade sportskyttet som ställer andra krav på både utrustning och teknik.

Det är såklart inte bara tekniken som skiljer mellan dessa olika skytteformer utan även utrustningen skiljer sig markant. jämför till exempel en av Mr Hollands "långhållsriggar" med en typisk "snipers hide bössa" och en vinnade "F-Class bössa " så ser ni helt säkert stora skillnader. Det gäller då att fundera på vad man vill använda sitt vapen till och vilken kompromiss som är den rätta för DIG.

Holland och för den delen även Nathan på Nya Zeeland använder betydligt kraftigare patroner eftersom de inte skjuter på papper eller plåtmål utan på vilda djur och då måste säkerställa att kulan klarar av att ta viltet av daga på extrema håll, deras bössor är också betydligt lättare än vad den genomsnittliga "taktiska bössan" är. Att dessa kräver olika teknik är ganska uppenbart, eller hur?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Du kan inte ha ett vinkelfel avs träffläget?

Nä, jag tror inte man ska leta efter "felet" i detta. Samma bana som vanligt, etc.

Publicerat
  • Författare

Holland och för den delen även Nathan på Nya Zeeland använder betydligt kraftigare patroner eftersom de inte skjuter på papper eller plåtmål utan på vilda djur och då måste säkerställa att kulan klarar av att ta viltet av daga på extrema håll, deras bössor är också betydligt lättare än vad den genomsnittliga "taktiska bössan" är. Att dessa kräver olika teknik är ganska uppenbart, eller hur?

Absolut. Det låter rimligt som du skriver, dvs att man inte kan "dra alla vapen över en kam". Olika stockning, rekyl, etc. ställer olika krav på skjutställning mm.

Jag har ju en Sendero i 7mm RM på ingång och den bössan kräver kanske lite annan behandling än TRG:n. Finns nog en del matnyttigt att snappa upp i Nathans artikel iom att han nämner just Sendero i den.

När jag sköt lite mer regelbundet med dåvarande Finnfire Varminten med benstöd så micklade jag lite och vid ett tillfälle så ändrade jag greppet radikalt och då halverades träffbilden.

Jag kommer hur som helst att prova på lite olika grejer nu istället för att bara köra på i samma hjulspår hela tiden. Finns en del parametrar att skruva på. Kanske t.o.m. lär mig något på kuppen ;)

Publicerat

Riktigt intressant hoppas att du fortsätter skriva för detta tycker jag verkar mkt intressant

Mvh Fredrik

Publicerat

Jag kan konstatera att det skiljer mellan personer själv har betydligt lättare att skjuta bra med benstöd än från ryggsäck.

Har jagat med enbart säck som stöd tidigare och jaktskyttet fick ett rejält lyft när jag skaffade benstöd.

Största problemet jag upplevde med att skjuta från säcken är att den i princip alltid är olika packad, speciellt då det gäller toppjakt. Man har ibland förstärkningsplagg och stoppar man ned fåglarna i den förändras den även under dagen så för mig är valet tveklöst benstöd.

Nu är mitt skytte ganska enkelspårigt då det i princip bara gäller toppjakt i snö så vad som är rätt för mig kan givetvis vara fel för andra.

Du har själv konstaterat vad som fungerar bäst det är oftast rätt väg att vandra även om jag har svårt att förstå hur en mjuk säck kan ge mera konstant träffläge men tavlan ljuger aldrig ;)

Publicerat
  • Författare

Du har själv konstaterat vad som fungerar bäst det är oftast rätt väg att vandra även om jag har svårt att förstå hur en mjuk säck kan ge mera konstant träffläge men tavlan ljuger aldrig ;)

Jag har inte kommit till just den slutsatsen än. Utan bara insett att det är dags för en smärre utredning på området ;)

Publicerat

Jag har inte kommit till just den slutsatsen än. Utan bara insett att det är dags för en smärre utredning på området ;)

Ok intressant kan bidra med att skjuta med säck och benstöd någon dag och mäta eller fota resultatet

Gör alla som läser tråden det kanske vi får ett statistiskt säkerställt resultat ;)

Publicerat

Bra förslag Lars, men packa ryggsäcken så den inte blir för mjuk ;)

Raggarö

Publicerat

Det som jag själv har störst erfarenhet av om som jag känner mig trygg i att lära ut är skytte med benstöd. Jag har i o f s provat på en hel del skytte med remstöd och med mjukt stöd också men där uppnår jag inte samma konsekventa resultat, med andra ord har jag tränat för lite på dessa tekniker. Jag tror mig veta att Maddog har rätt gedigen erfarenhet av att skjuta med mjukt stöd, vi får väl se om han hittar till tråden.

Det är ingen tvekan om att man KAN nå väldigt bra resultat med andra tekniker än med benstöd men jag är ändå rätt säker på att det är den teknik som ger utdelning snabbast, d v s med minst träningsdos.

När du nu får färdigt din Sendero i 7mm så kommer du att få alla möjligheter att träna upp andra tekniker och mitt tips är nog att kombinera remstöd med mjukt främre stöd på en dylik tingest, i vart fall om du inte tänker sätta dämpare på den. Har i o f s för mig att Micke B pratade om att du eventuellt skulle ha broms på den, stämmer det? Broms är såklart ett sätt att göra bössan mer förlåtande även om du kanske inte blir världens populäraste hos skyttarna som ligger bredvid på vallen, nu kanske det mest är Robban som ligger bredvid när du skjuter och du kanske inte har så mycket emot att störa hans koncentration en aning genom att skicka grus, gräs och andra lösa objekt åt hans håll :lol:

Efter att ha läst Nathans artikel är det bara att konstatera att han har väldigt många rätt i sina observationer, militärt prickskytte av idag handlar i väldigt stor utsträckning om att få skyttar att skjuta acceptabelt med minsta möjliga träningsinsats. Det handlar inte om att få dem att skjuta så bra som deras potential medger utan bara om att på kortast möjliga tid få dem" Good enough".

Jag ser fram emot att få ta del av dina tankar och observationer framöver!

Henrik

Publicerat
  • Författare

När du nu får färdigt din Sendero i 7mm så kommer du att få alla möjligheter att träna upp andra tekniker och mitt tips är nog att kombinera remstöd med mjukt främre stöd på en dylik tingest, i vart fall om du inte tänker sätta dämpare på den. Har i o f s för mig att Micke B pratade om att du eventuellt skulle ha broms på den, stämmer det? Broms är såklart ett sätt att göra bössan mer förlåtande även om du kanske inte blir världens populäraste hos skyttarna som ligger bredvid på vallen, nu kanske det mest är Robban som ligger bredvid när du skjuter och du kanske inte har så mycket emot att störa hans koncentration en aning genom att skicka grus, gräs och andra lösa objekt åt hans håll :lol:

Tack, ska testa detta :rolleyes: Jag kommer i första hand att köra obromsat. "Risken" är dock att det blir en broms på denna bössa. Ljuddämpare känns inte relevant just nu, främst pga att jag inte ser några problem med att köra med hörselskydd vare sig vid skytte eller jakt, men också pga att jag inte vill tynga ner bössan i onödan och göra den "extra" klumpig.

Vad skyttarna runtomkring säger bryr jag mig inte så mycket om. Robbans ansikte har "oskadat" (nåväl) klarat att hjälpa mig i "buddy support", så det ska nog inte vara några problem, även om 7:an ger lite mer gasvolym och Däck-Mickes broms verkar snäppet mer effektiv än TRG-bromsen (vilket torde innebära ännu mer gastryck i ansiktet på närliggande/sittande personer).

Apropå bromsar så gjorde jag en intressant observation igår. Jag var första skytt på varje station. När vi sköt i liggande så påverkades knappt snön av mina skott. När näste man sköt så flög det upp snö och man trodde nästan att skytten ifråga låg så lågt att kulan gick genom snön. Lösningen på gåtan var dock att min broms är gjord för att minimera gastryck nedåt, och den gjorde uppenbarligen det jobbet med bravur ^_^

Publicerat

Jag är också en som har väldigt svårt för att skjuta bra när jag använder benstöd till något kraftigare än min 4,3kg .222Rem för den verkar förlåtande för min skjutteknik med benstöd.

Med min Tikka T3 super varmint med Robertson tactical kolv som väger 5,5kg så skjuter jag inte speciellt bra så ofta och har samma problem med att komma under 60-70mm spridning på 300m. Ibland har det varit några serier i rad som varit 45mm och någon enstaka på 35mm men det är långt mellan de tillfällena. Dessutom vill inte träffläget vara det samma hela tiden hur noga jag än är och hur mycket jag än tränat på skjutställningen.

Jag började skjuta korthålls skytte för ca 1 år sedan och det har verkligen ökat färdigheterna i skytte. Remstödet är ju dock ingen lätt grej att behärska men när man väl förstår hur det ska fungera så är det utmärkt och jag upplever att skotten är mycket lättare att läsa och rekylupptagningen blir extremt mycket bättre. Man har mer kontroll över vapnet helt enkelt, detsamma tycker jag gäller när man skjuter som beskrivet i artikeln i länken. Nu kan man ju tro att .22Lr inte har någon rekyl men jag upplever och alla andra jag pratat med och många av dom har 30+ års erfarenhet att rekylen är mer svårbemästrad med .22Lr än 6,5x55.

Ska bli kul nu när jag ska börja skjuta 6,5 fält med Sauern också och se hur det fungerar med remstödet under fältmässiga förhållanden. Jag har haft en "remstöds rem" länge på jaktbössorna och brukat dessa ganska mycket på banan men ej under jakt ännu, ska träna ännu mera med remmen nu när jag fått ökad förståelse hur den ska användas. Ska även som i artikeln testa med remstöd och t ex ryggsäckstöd kombinerat och se vilka resultat det ger.

Mitt inlägg tillförde väl inte så mycket men det ska bli intressant att läsa fortsättningen.

Publicerat

Tack, ska testa detta :rolleyes: Jag kommer i första hand att köra obromsat. "Risken" är dock att det blir en broms på denna bössa. Ljuddämpare känns inte relevant just nu, främst pga att jag inte ser några problem med att köra med hörselskydd vare sig vid skytte eller jakt, men också pga att jag inte vill tynga ner bössan i onödan och göra den "extra" klumpig.

Vad skyttarna runtomkring säger bryr jag mig inte så mycket om. Robbans ansikte har "oskadat" (nåväl) klarat att hjälpa mig i "buddy support", så det ska nog inte vara några problem, även om 7:an ger lite mer gasvolym och Däck-Mickes broms verkar snäppet mer effektiv än TRG-bromsen (vilket torde innebära ännu mer gastryck i ansiktet på närliggande/sittande personer).

Apropå bromsar så gjorde jag en intressant observation igår. Jag var första skytt på varje station. När vi sköt i liggande så påverkades knappt snön av mina skott. När näste man sköt så flög det upp snö och man trodde nästan att skytten ifråga låg så lågt att kulan gick genom snön. Lösningen på gåtan var dock att min broms är gjord för att minimera gastryck nedåt, och den gjorde uppenbarligen det jobbet med bravur ^_^

Intressant, en broms konstruerad som din borde i rimlighetens namn minska Hoppet på vapnet iom att det pressas i skottet.

Vill inte jobba vill skjuta i morgon.......

//

Publicerat

Ohyggligt intressant artikel, tack för den, nu blir det regelbrott med rem på skjutbanan :o måste ju testa.

Publicerat
  • Författare

Intressant, en broms konstruerad som din borde i rimlighetens namn minska Hoppet på vapnet iom att det pressas i skottet.

Det gör den, men min påverkan på kulan och dess träffläge förblir densamma. Bromsen börjar jobba först när kulan lämnat mynningen och krutgaserna flödar ut i hög hastighet. Det blir en något skönare åktur men "skadan är redan gjord" ;)

Publicerat

Det gör den, men min påverkan på kulan och dess träffläge förblir densamma. Bromsen börjar jobba först när kulan lämnat mynningen och krutgaserna flödar ut i hög hastighet. Det blir en något skönare åktur men "skadan är redan gjord" ;)

Vad skönt när man tror att man är smart o någon tar ner en på jorden igen :blush: :blush: ^_^

Men känslan av att ligga kvar i målet borde om inget annat ge bättre självkänsla o lättare att känna/se fel i rekylupptagningen.

//

Publicerat

Vad skönt när man tror att man är smart o någon tar ner en på jorden igen :blush: :blush: ^_^

Men känslan av att ligga kvar i målet borde om inget annat ge bättre självkänsla o lättare att känna/se fel i rekylupptagningen.

//

Jag tror du har helt rätt har ju alltid hävdat att sunt bondförnuft räcker långt ;)

Precis som exabit skriver gör bromsen rent teoretiskt ingen nytta då den största effekten kommer först när kulan redan lämnat mynningen.

Men jag tror att det ändå hjälper mycket då man kan ligga kvar i målet och inte känner obehag från rekylen blir skyttet automatiskt mera avslappnat tror man kan kalla det muskelminne.

Ett skott är inte klart innan man repeterar ut tomhylsan även om det rent teoretiskt inte går att påverka sedan kulan släppt mynningen säger mitt bondförnuft att uppföljningen av skottet ändå har stor betydelse

Publicerat
  • Författare

Jag ligger inte kvar i målet med min 308 ens med broms. Krävs nog lite bättre färdigheter för att lyckas med det. Alternativt frökenkalibrar à la 6XC etc. :P

Publicerat

Alltid tydliga och genomtänkta funderingar, Rikard! :) :)

Men jag saknar en grundläggande sak: VAD är det som felar med skyttet från benstöden? Stabilitet? Rekylupptagning? Hålla korset på målet? Uppföljning?

Själv har jag ju som du vet extremt lite erfarenhet av detta skytte, men ett par saker har jag redan upptäckt - skjuter mycket bättre med KRAFTIGT förbelastade benstöd än ¨vanligt¨,

Precis som Jimbolo i sin tråd om 300m skytte så välsignar jag kanten som man kan stödja benstöden mot :blush:

Detta beror på att jag ¨slipper¨ dra bössan mot axeln för att på så sett minimera bössans rörelse bakåt - kan ligga i stort sett avslappnad men ändå med god kontakt mot axeln.

Ingen eller lätt förbelastning gör att jag spänner mig mer och har svårare med att hålla riktigt still på målet.

MEN, jag har ingen chans i världen att se träffar eller trace!!! I och för sig gör ju inte 24x förstoring saken bättre, men det rör sig bra ändå :huh:

Provat lite olika ställningar, tittat på länkar och klipp, men inte riktigt kommit fram till varför det hoppar i rekylupptagningen......

Saknar dock lite tydlig information(bilder på nakna överkroppar vore idealiskt! :lol: ) om rätt anläggning, höjd på bakkappa etc. Har en känsla av att bössan glider in under kroppen i skottet?

Hur som, vi får väl göra en test nästa shootout - 3 pers är väl bättre än 1?!

/s

Publicerat
  • Författare

Henrik borde kunna ge ett bra svar på detta.

En rätt uppenbar sak är att uppslaget beror på bakkappans kontaktpunkt på din kropp kontra piplinjen. Höjer man bakkappan tillräckligt mycket så borde man få ett moment i rekylen som istället pressar bössan nedåt i skottet.

Har precis samma erfarenhet som du vad gäller förbelastning - ju mer desto bättre (inom rim och reson). Harris skitstöd på asfalt är sämsta tänkbara skjutplattform - typ. Versapod verkar klart vettigare och Atlas verkar vara the shit, men jag har ingen erfarenhet av dem. TRG-stöden funkar rätt bra då de är vinklade 90 grader mot piplinjen. Det går att förbelasta ganska bra om man bara har tillräckligt med friktion mot underlaget. Asfalt/betong är en mardröm i detta avseende enligt min mening. Men knappast något du kommer ligga på ute i skogen ;)

Efter att ha sett Jacob skjuta med odämpad 308 och få det att se ut som han skjuter 22 LR så inser man att det finns en hel del att göra vad gäller träning och skjutställning :ph34r:

Det absolut bästa vore en kursdag eller två med en bra instruktör som dissekerar ens skytte, istället för att fortsätta denna gissningslek. Eller åtminstone ta tag i detta ordentligt och göra en grundlig utvärdering. Vi kan filma lite och se hur det ser ut. Jag tror exempelvis att jag sköt mig själv i foten när jag beställde kolvförlängningen till TRG:n. Har en känsla av att stocken nu är för lång, vilket gör att jag ligger som ett S bakom bössan.

Publicerat

Done deal då'rå...

Nästa lördag så ägnar vi oss till att kolla och filma varandra skjutandes i prone eller vad tror ni gubbs?

Publicerat
  • Författare

Om jag ska göra en snabb analys av mitt skytte i söndags så kan jag relatera en hel del till graden av förbelastning av benstöden. På 100 meter låg jag på en heltäckningsmatta ovanpå snön, med gummisidan uppåt (ja, jäkla fusk!). Det gjorde att jag kunde förbelasta ganska väl och skyttet gick också bra på detta avstånd.

På 200 meter hade jag inte denna lyx, utan benstöden stod på dragbagen. Denna gav dåligt med friktion, så jag fick använda högerhanden för att dra bössan bakåt och få bättre kontakt med axeln. Som om inte detta vore "illa nog" så var skjutställningen ganska avig. Jag fuskade, helt enkelt, och låg fel i längsled för att ha optimalt stöd från beanbagen. Jag fick pressa beanbagen för kung och fosterland för att få rätt höjd, och det är ju inge smart. Därför fick jag skylla mig själv :blush:

På 300 så låg jag på asfalt och ett bättre underlag = högre grad av förbelastning. Här kändes det åter mycket bättre.

När vi sköt förrförra helgen på 300 så skedde det också med dålig friktion och förbelastning. Här har vi sannolikt anledningen till fenomenet som fick mig att starta tråden från första början. Det går absolut bra att skjuta väl med benstöd, men då behöver man behärska denna teknik också. En fördel som skytte med ryggsäcksstöd skulle kunna ge är att man slipper fenomenet med olika friktion från underlaget vilket leder till olika grad av förbelastning etc.

Detta är något jag behöver tänka på och sluta slarva med. Utöver detta så är mitt största problem med TRG:n just nu att kindstödets höjd är optimerat för 30mm-ringar på bössan. Nu kör jag med 1" och då hamnar siktet lite lägre. Detta gör att det blir helt omöjligt att använda kindstödet som det är tänkt. Jag får flytta det lite åt höger för att komma ner, och då funkar det inte som tänkt (med extrema nacksmärtor som följd). Så det ska bli otroligt trevligt att få hem den beställda Nightforcen och åter köra med de "rätta" ringarna. Det är inte ofta man byter sikteshöjd på bössan, men jag tycker det är idiotiskt med fasta mellanlägg för att justera höjden på kindstödet. Steglös höjdjustering med låsmöjlighet hade jag välkomnat.

Mina tankar för stunden :rolleyes: