Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bushnell Elite 4200 eller Zeiss Conquest?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att införskaffa lite ny optik.

Valet står mellan Bushnell elite 4200 4-16x40 och Zeiss conquest 4,5-14x44.

Vad skulle ni välja? Motivera gärna.

Publicerat

zeiss helt klart om kassan tillåter!

Publicerat

Jag har använt en Bushnell Elite 4200 under flera år ,på bana,på tävling och under jakt i alla tänkbara väder och tider på dygnet på avstånd upp till 1k.

Jag har även en Zeiss diavari som det jagats flitigt med denna säsong under alla väder och tider på dygnet.

Jag har idag köpt en till Bushnell 4200 då jag ärligt inte kan se Zeissens fördelar i priset kontra kvalitet.

Jag tycker helt enkelt jag får mer för pengarna om jag väljer Bushnell 4200-6500.

/Mike

Publicerat

Jag skulle valt Bushnell Elite 4200 eftersom jag är en snåljåp och jag inte ser skillnad rent optiskt mellan de två föreslagna kikarsiktena (de få gånger jag jämfört)

Det skiljer 200 dolares till Bushnells fördel i USA, vad det gäller kvalitet så är det nog nära dött lopp, med en liten fördel Bushnell. Jag hör fler Conquest som strular än Elite och eftersom Conquest är styvmoderligt behandlat av tyska Zeiss (reklamationer ska gå via amerikanska Zeiss) så är detta ytterligare en nackdel.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Okej.

Jag har en Elite 3200 3-9x40 som jag köpte för en billig peng för snart tre år sedan. Detta sikte hade jag inga jätte förväntningar på utan det var mer som en tillfällig lösning. Jag har fortfarande kvar siktet och är väldigt nöjd med det. Över förväntan faktiskt. Därför börjar jag snegla åt Bushnell nu när det ska införskaffas ny optik.

Elite( :P )serien ska ju vara bushnells "top of the line" och conquest är ju zeissens snik sikte. Man kanske ska ta det i beaktande också.

Tack för era åsikter. :)

Publicerat

Ja, välj Bushnell Elite. Det är skarpa och rejält stryktåliga sikten. Tyvärr lider dom lite av sitt namn - många tror fortfarande att alla Bushnell är lågpris prylar. (Det var annat när dom stämplades Bausch&Lomb).

Men om man bara bortser från det så är det väldigt trevliga sikten.

Annars kan jag tycka att Conquest är ett trevligt sikte optiskt, men Zeiss i Europa tycker om dom lika mycket som foteksem, ungefär...

Det betyder att du måste skicka siktet över halva jordklotet om det skulle bli strul. Eller lita på att handlaren gör det.

//Danne

Publicerat

Conquest är väl iofs oftare nättare i formatet än Elite 4200 om det har betydelse? Jag har själv en Conquest 3-9X50 som jag tycker är helt ok optiskt sett och formatet är smidigt i och med en tums tuben..

Publicerat

Conquest är väl iofs oftare nättare i formatet än Elite 4200 om det har betydelse? Jag har själv en Conquest 3-9X50 som jag tycker är helt ok optiskt sett och formatet är smidigt i och med en tums tuben..

+1

Kommer att sitta en Zeiss Conquest 3-9x50 på min m70 Featherweight i 6,5x55... Blir förmodligen en mycket giftig kombination. ;)B)

Publicerat

Fantastiskt, precis denna fundering jag sitter och klurar på. T.om identisk ner på millimetern :D Åker just nu snålskjuts på de svar din fråga fått!

Har ursprungligen varit mer åt Conquest hållet då jag idag har en annan Zeiss-glugg som jag är ruskigt nöjd med. Är dock lite oroad att min andra glugg överglänser Conquest gluggen varför jag vacklar mer åt Bushnell hållet nu. Prismässigt kvittar det mig, dock har jag än inte haft förmånen att klämma på en Bushnell variant än.

/M

Publicerat

Jag köpte en helt ny Buchnell elite 3-9x40 på e-bay för 1200kr inkl frakt med firefly som riktmedel.

Har haft en swarre 3-12x56 i alla år innan men jag måste säga att jag är RIKTIGT nöjd med detta köp. RIKTIGT bra optik, Knivskarp skärpa och kanon i svagt ljus.

Trodde detta skulle vara ett litet alternativ till jag sparat ihop lite mer pengar till ett bra sikte att kunna sätta på Browning baren som är min hundförarbössa. Sitter ett Meopta R1 drevjaktssikte på QG men ville även ha ett med lite större förstoring och till att kunna vaka med. Är klart inponerad av detta siktet. Kommer inte att byta ut det.