Publicerat Januari 16, 201115 yr Hej! Jag kommer om ca 1 år skaffa min första jakthund, en Weimaraner. Har träffat hundar och pratat med olika människor och vet att detta är rasen för mig. Men hade varit kul och höra ännu fler erfarenheter speciellt hur ni upplever den jaktligt men även om ni har annat positivt/negativt att berätta! Mvh Josephine
Publicerat Januari 16, 201115 yr Hej! Jag kommer om ca 1 år skaffa min första jakthund, en Weimaraner. Har träffat hundar och pratat med olika människor och vet att detta är rasen för mig. Men hade varit kul och höra ännu fler erfarenheter speciellt hur ni upplever den jaktligt men även om ni har annat positivt/negativt att berätta! Mvh Josephine Grattis! vilka andra raser har du jämfört med, tittar man sig blind på en ras så har sinnet inte varit öppet, de jag träffat har varit trevliga och duktiga, dock har det varit "färdiga" jakthundar, exakt hur resan dit har gått vet jag inte så mycket om, ett tips om man är sugen på en ras är att gå med i rasklubben, då brukar man kunna få info om ett tag vilka uppfödare som man ska kontakta, den mest vältalige är sällan den bästa, jag har haft 3 olika raser och för att lära av misstagen från hund 1 så har det funkat riktigt bra då har det varit från ord till handling ca 3 år, men så är jag lite väl petig också
Publicerat Januari 16, 201115 yr Författare Grattis! vilka andra raser har du jämfört med, tittar man sig blind på en ras så har sinnet inte varit öppet, de jag träffat har varit trevliga och duktiga, dock har det varit "färdiga" jakthundar, exakt hur resan dit har gått vet jag inte så mycket om, ett tips om man är sugen på en ras är att gå med i rasklubben, då brukar man kunna få info om ett tag vilka uppfödare som man ska kontakta, den mest vältalige är sällan den bästa, jag har haft 3 olika raser och för att lära av misstagen från hund 1 så har det funkat riktigt bra då har det varit från ord till handling ca 3 år, men så är jag lite väl petig också Jag har har förutom Weimaraner och olika bruksraser (är intresserad av bruks också men jakten vinner över skyddet och övriga grenar kan jag ju köra ändå om jag vill) kollat in Vosteh, Bracco Italiano och Vizla mest även blodhund lite men vill ha en hund med mer fart nu. Gillar dom raserna också och skulle absolut kunna tänka mig någon gång i framtiden. Men fastnat mest för W. Har vart i kontakt med rasklubben och även olika uppfödare och hittat än som jag gillar som inte bara har jaktmeriter då hunden kommer användas till annat också även om det i huvudsak blir jakt, så bokat valp i hennes kommande kull. Så hela den biten är klar vill bara höra lite åsikter för skoj skull. (: Vilka raser har du?
Publicerat Januari 16, 201115 yr Jag har iof bara jagat med en Weimaraner men som jakthund var den ok. Lite av en Vorsteh. Den var dock inte särskilt vänlig av sig. Med det menar jag att den var inte särskilt intresserad av människor. Ägaren undantaget.
Publicerat Januari 16, 201115 yr Författare Jag har iof bara jagat med en Weimaraner men som jakthund var den ok. Lite av en Vorsteh. Den var dock inte särskilt vänlig av sig. Med det menar jag att den var inte särskilt intresserad av människor. Ägaren undantaget. Okey! Är det lite som jag har förstått det då, dom är allround inte direkt bäst på någonting men helt ok på det mesta? Ja jag har hört att reservationen varierar mycket inom rasen, vilket även mycket annat verkar göra. "Min" uppfödares hundar var dock nästan löjligt sociala.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Har ingen erfarenhet av weimaraner från jakt, däremot som sällskapshund. Den weimaran jag träffat är okastrerad hane, en smart hund och har mycket "personlighet". Är väldigt social med familj, vänner och andra som är inbjudna. Dock ganska reserverad mot främlingar, varnar gärna om det går någon okänd utanför tomten. Dock inget okynnesskällande utan ofta bara ett skall sen räcker det. Han funkar bra med barn, ingen större problem med andra hanhundar. I övrigt självständig och kan ibland verka lite svartsjuk om han inte får vara med i den utsträckning han är van vid. Denna hunden kommer från en kull med härstammning i Polen och Ryssland, reggade i jordbruksverket men inte skk födda 2008, någon med valp därifrån? Båda föräldrarna jagar, främst vildsvin vad jag förstått det som.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag har en 3 ½ årig Weimaraner hanne. Så har du frågor så ös på. Visst, jag är säkert lite "färgad" av rasen men skall försöka hålla allt objektivt. Vartifrån hoppas du att det skall komma valpar? Vilken kennel? Kan vara bra att ha en "backup" plan om det är så att tiken går tom (vilken kan hända) och man verkligen vill ha en just vid den tidpunkten.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Jag har en 3 ½ årig Weimaraner hanne. Så har du frågor så ös på. Visst, jag är säkert lite "färgad" av rasen men skall försöka hålla allt objektivt. Vartifrån hoppas du att det skall komma valpar? Vilken kennel? Kan vara bra att ha en "backup" plan om det är så att tiken går tom (vilken kan hända) och man verkligen vill ha en just vid den tidpunkten. Hur funkar din hane i jakt? Gör ni någonting annat med honom? Vilken kennel kommer han ifrån? Har du något som du tkr är speciellt intressant/viktigt att berätta om rasen? Från Weimstars. Jag vill ha valp från hennes hane då jag gillar honom skarpt, så det viktiga är inte tidpunkten (även om det också måste funka). Gillar hans MH starkt + att många i hans stam har fina meriter inom annat än jakt. Han har ett väldigt bra "stående" (vet inte vad man kallar det) med och funkar bra jaktligt även om han inte har så många meriter. Han har 2 planerade parningar framför sig och jag är mest sugen på den som är om 2 år med hennes tik som har mer jakt i sig (tiken kommer ifrån Mimmtrix). Skulle nånting hända så får jag ta det då.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Hur funkar din hane i jakt? Gör ni någonting annat med honom? Vilken kennel kommer han ifrån? Har du något som du tkr är speciellt intressant/viktigt att berätta om rasen? Från Weimstars. Jag vill ha valp från hennes hane då jag gillar honom skarpt, så det viktiga är inte tidpunkten (även om det också måste funka). Gillar hans MH starkt + att många i hans stam har fina meriter inom annat än jakt. Han har ett väldigt bra "stående" (vet inte vad man kallar det) med och funkar bra jaktligt även om han inte har så många meriter. Han har 2 planerade parningar framför sig och jag är mest sugen på den som är om 2 år med hennes tik som har mer jakt i sig (tiken kommer ifrån Mimmtrix). Skulle nånting hända så får jag ta det då. Det är väldigt mycket jakt i min kille. Har fått bromsa ner och reda ut vad han får jaga. Från tidig ålder drev han med ett utmärkt skall och han drev allt. Hare, rådjur och älg. Detta har gjort det lite bökigt på prov med eftergångar på fågel, men det fungerar utan problem nu. Det var lite bök att få ur honom att inte jaga rådjur som en dåre då han klarar av att gå ikapp dem och det kan leda till otrevliga händelser om så skulle ske. Kan berätta att jag i somras hade honom lös i trådgården och taxen uppbunden medans jag stod och murade in ett grönsaksland medans jag lyssnade på dånande musik i hörlurarna. Efter en stund blänger jag på Eazac för att se vad han gör och ser då att han har satt sig ner och sitter och tok-skakar. Undrar varför och tittar mot taxen som står på bakbenen i linan och tokskäller (som jag ser inte hör). Tittar snett till höger och ser 2 rådjur på 8 meter som lugnt går och betar. I DET läget är jag glad att jag fått till disciplinen att inte jaga utan OK från mig på Weimaranern. Med Eazac jagar jag idag fältfågel, ripa och skogsfågel. Han anväds även vid eftersök (på framförtallt klövvilt) samt som apportör vid fågeljakter så som på tex and. Vid andjakter används han även för stöt i vatten av fågel (precis som det görs på prov i Tyskland). Är väldigt sugen på att släppa honom på gris då han visst vettigt gry mot "rullstolsbunden" gris MEN i år skall jag starta honom i elit och försöka få till jaktchampionatet på honom så det får kanske vänta lite beroende på hur bra det går. I övrigt tränas det eftersöks-grenar med Eazac samt spår och då försöker jag göra det så bökigt som möjligt då han redan är Viltspårschampion. I år har jag även kört mycket drag med honom när snön kom. Ett lätt sätt för husse att åka långfärdsskidor utan att ta ut sig för mycket. Eazac kommer från Wellieson's kennel som numera flyttat från Uppsalatrakten till Gotland och hittas på Wellieson's hemsida. Det var lite om min Weimaraner men det är bara att ställa fler frågor om du undrar något.