Publicerat Januari 16, 201115 yr Hur noga är det med skärpa och parallaxjusteringen ? Har nyss köpt ett Nikon 5-20*44 med sidoparallaxratt. Ratten är ganska graderad från några meter upp till oändlighet. Men vad skiljer det i träffläge mellan tex 60 och 100 m eller mellan 150 och 200 m ? Kan ju vara ganska svårt att veta exakt avstånd fram till orren. Svårt med exakt skärpa om det är -25 och lite imma på linserna. Hur noga är det och vad skiljer det i träffläge ? Vid vilken förstoring börjar förskjutningen bli så stor att man måste justera för den ?
Publicerat Januari 16, 201115 yr Vad jag har förstått är det sällan som avståndsskalan på parallaxrattarna stämmer med verkliga avstånd, oavsett kvalitet på siktet. Det måste du nog testa på kända avstånd, för att få en känsla för din kikare:s gradering. Se till att dioptrin är rätt inställd. Sen är det ju bara att vrida på parallaxratten till allt ser bra ut för resp avstånd. Jag tyckte det var lättast att börja skruva bakifrån. Alltså, börja skruva från 50 meter och uppåt tills det såg bra ut. Testa att flytta ögat och då ska inte riktmedlet flyttas i förhållande till målet. /Må
Publicerat Januari 16, 201115 yr Testa att flytta ögat och då ska inte riktmedlet flyttas i förhållande till målet. Det är det som är viktigast - alltså att flytta ögat i sid- eller höjdled. Skärpan i sig är ingen indikator på att det är parallaxfritt. Den graderade skalan på mitt Conquest stämmer inte för fem öre. På mitt före detta Nightforce fanns det ingen skala. Kanske har de fattat att det är meningslöst med en gradering?
Publicerat Januari 17, 201115 yr Har en 1,5-6x42 helia med medförstorande riktmedel. Den ska vara parallaxfri till 100 meter eller nåt. Men jag har sett att riktmedlet flyttar sig lite om jag flyttar ögat. Är det ett fel eller ska det vara så? Bör jag låta någon kunnigare titta på siktet?
Publicerat Januari 18, 201115 yr Upplevde samma sak med ett Helia CT 3-9X42 som jag hade för några år sedan. Det var inte parallaxfritt på 100m, men bildskärpan var OK. Att använda en graderad parallaxjustering som avståndsbedömning är definitivt inte pålitligt. Har för mig att Leupold med "side focus" också har tagit bort graderingarna i siffror. //Danne