Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ryggsäck

Featured Replies

Publicerat

då det dras upp i granntråden angående ryggsäck vs benstöd som stöd för bössan, så undrar jag vilka vettiga ryggsäckar finns det egentligen på marknaden? som fortfarande är höga nog att komma över det lägsta gräset på ett slaget fält men samtidigt inte är för högt för att ge spänningar i nacken och göra skjutställningen obekväm?

skjuter själv med benstöd men nyfiken på att testa med ryggsäck likaså.

vilket packmaterial i ryggsäcken är bäst? förutom kaffet och någon macka ( varför inte packa med när man ändå ska envisas med o ta med säcken? ^_^ ) ska man ta någon extrajacka? eller något stadigare som kanske rentav en kudde av hårdare sort?

ja kom med ideér!

ryggsäckar i spannet mellan 0kr och 1000kr för att få veta vad just ni som har testat tycker.

MVH//Marcus

Publicerat

det går ju göra otroligt krångligt om man vill,,tror ju knappast det finns nån speciell säck,,själv har jag vanlig stolssäck å lägger bössan på sitsen om jag sitter på backen

Publicerat
  • Författare

min tanke är främst för liggande skytte och jag har testat 3 olika ryggsäckar. ( varierande lågprissaker ) och dom har varken varit bekväma att bära eller så har materialet varit för halt/knägligt och halt. eller bara en massa junk i form av 1000 olika onödiga fickor på den, vilket förstör en hel del när jag testade att använda den som stöd då man försökte förflytta bössan utan att fastna i allt och inget. samt att ska man bruka ryggsäcken som stöd under jakt så vill iaf inte jag behöva fastna och låta som ett kompani soldater kommer bara för att bössan fastnar överallt i ryggsäcken.

så ja krångligt blir det men bra svar hoppas jag på ^_^

Publicerat

De ryggsäckar jag fått låna har uteslutande varit den billiga varianten, dagturssäck av tyg med två stora fack, ett permanent fylld, den andra fylld med jacka, tröjor osv. En yttre ficka också permanent fylld t.ex med cellplastkulor.

Bilder:

http://www.ballisticstudies.com/Resources/Articles/Hold+that+Forend.html

Raggarö

Publicerat

Även jag har använt en vanlig enkel tygryggsäck av "luffarmodell". Ska se om jag kan ta en bild på den vid något lämpligt tillfälle. Denna är packad med diverse tröjor, långkallsonger m.m

Men jag tror precis som många andra att det är viktigt med två väskor, varav EN alltid är packad med samma saker som inte får röras, eller tullas av. Kör själv en permanent packning i min "luffarsäck".

Har ju länge skjutit med benstöd men har nu sålt mina benstöd och dammat av denna säcken då det inte går att köra med benstöd på 7x57:an utan här är stöd av väska som gäller.

Precis som Henrik skrev i Exabits "poi - tråd" så är det en speciell teknik för att lyckas skjuta från ryggsäck, tycker personligen att det är milsvid svårare att träffa likt från gång till gång med väskstöd än med benstöd.

MVH/Jocke

Publicerat

Man ska ju definitivt inte behöva lägga ut tusen spänn på en "skyttesäck". Det måste gå att få till något för mycket lite pengar.

Publicerat

Har beställt två nya varianter av skyttesäckar nu som ska provas och utvärderas.

85kr för båda känns sm ett ok pris. Ryggsäcken är super, en i jaktlaget har en likadan och är supernöjd.

Här är en persedelpåse M/39

persedelpaseliten.jpg

Och här är ryggsäcken, även den en M/39

ryggsm39.jpg

Köpte mina genom: militärlagret

Publicerat

Har oxå en gammal m/39 - dock utan persedelpåse. Får testa den kanske, men mesen är lite för kort för min rygg egentligen.

Publicerat

Om du ska ha en säck för jakt och annat som håller någon form av kvalla kan jag rekommendera Norröna Hjerkinn. Den kan man lasta ganska mycket i utan den blir obekväm att bära och det går hyfsat att skjuta med den på oxå.

Har en stor säck (90L) som även den är en Norröna. Polarn har en Pararanger som är tame f-n omöjlig att packa full.. :P Oavsett tycker jag att de andas kvalitet.

Tror att Jimbolo här på forumet hade en till salu om jag inte minns helt fel. Men om den är bättre än någon annan "påse" att skjuta med vet jag ej. Det som är bra att den har en ganska platt "halvstyv" baksida som gör att den ligger stilla på backen.

mvh/Må

Publicerat

Det som är bra att den har en ganska platt "halvstyv" baksida som gör att den ligger stilla på backen.

mvh/Må

Då jag skjuter från säck använder jag ryggsidan att lägga bössan på funkar klart bättre för mig speciellt om den är som du beskriver då spelar varierat innehåll mindre roll. Nu är det mest i snö jag använt säcken som stöd då går det bra att "baka" ned den så det blir stadigt och i lagom höjd

Publicerat

Då jag skjuter från säck använder jag ryggsidan att lägga bössan på funkar klart bättre för mig speciellt om den är som du beskriver då spelar varierat innehåll mindre roll. Nu är det mest i snö jag använt säcken som stöd då går det bra att "baka" ned den så det blir stadigt och i lagom höjd

En av mina drömjakter, toppfågeljakt i gammelskog och stora norrländska myrar. Skida fram i kronans snöblus med dagspackning på ryggen, kikare och bössa. I bland hugger det till i mitt gamla lapplandsjägare-hjärta när man ser stämningsfulla toppfågelbilder.

När ska vi byta jakt Lars? Vad vill du jaga? Bock, gris? ;):D:P

/Må

Publicerat

En av mina drömjakter, toppfågeljakt i gammelskog och stora norrländska myrar. Skida fram i kronans snöblus med dagspackning på ryggen, kikare och bössa. I bland hugger det till i mitt gamla lapplandsjägare-hjärta när man ser stämningsfulla toppfågelbilder.

När ska vi byta jakt Lars? Vad vill du jaga? Bock, gris? ;):D:P

/Må

Typ så här brukar det se ut och med tanke på hur dålig fotgraf jag är så förstår du kanske verkligheten den är underbar :wub:

post-857-0-26703600-1295716371_thumb.jpg

Jag kan säkert ordna jakt till dig om du är i krokarna imorgon åker jag iväg på en veckotur :D

Publicerat

Ja Norrönas Hjerkin e JÄTTEbra att skjuta från ( den e fortf. till salu).

Jag har absolut inga problem att skjuta från ngn säck jag testat.

Bara att vika o knöla tills man får till rätt ställning.

Fördelen med just Hjerkin e att den är ren från detaljer på utsidan.

Min billigaste säck ja köpte var på biltema o den överlevde endast 4 dagar på fjället men bar ändock hem 17 ripor åt mig.

Den säcken e svår att glömma.

Men att ngn säck skulle vara bättre än ngn annan att skjuta från har jag aldrig hört eller ens funderat på då säcken för min del bara är ett stöd för framstocken o de duger lika bra med en stubbe, sten eller annat med ett par skinnhandskar under för min del.

Säckens bärfunktion är alltid nr 1 för mig.