Publicerat Januari 16, 201115 yr Så här gjorde jag... Batteri från en bil. (Optima Red Top). Dimljus från bil. Knapp från Bosch skruvdragare. (14,4V). En trasig startkabel. Lite lampsladd och Abiko kopplingar. http://jeepetorp.blogg.se/2011/january/dimmer-till-atelbelysningen.html
Publicerat Januari 16, 201115 yr Smart! Men hur gör du när du skall skjuta? Jag skulle istället monterat på en liten ratt som "skruvar" fram ljuset och stannar på det läget du väljer.
Publicerat Januari 16, 201115 yr Författare Jo då, serrö. Då har jag ett knippe buntband liggande. Bara att spänna runt knappen till önskad ljusstyrka. Knappen är dessutom lite kilformad, så det går att finjustera utan att byta buntband. Eller så kan man hålla knappen i samma hand som stocken, och öka beysningen i samband med skott... Men det finns planer på att ha en liten tving monterad på någe vis, så man justerar ljuset med den... Vi får se...
Publicerat Januari 16, 201115 yr Jag har använt dimmer i några år och det är alltid olika från gång till gång hur mycket ljus jag behöver. Det tar ca en minut innan jag får det ljuset som krävs och det är bättre att vara för långsam med vredet, än vrida upp mer eller mindre direkt. Oftast har det egentligen ingen betydelse, för de flesta grisarna bryr sig inte om ljuset. De lite äldre djuren däremot kan ge sig iväg om jag inte gör rätt!
Publicerat Januari 16, 201115 yr Så kör du med helt utan ljus o dimmar upp det eller har du lite ljus på från början?
Publicerat Januari 16, 201115 yr När jag vrider på dimmern blir det ett svagt glödljus och sen vrider jag sakta (ca 1 minut) tills jag ser vilka grisar som är framme med hjälp av kikarsiktet. Även den skyggaste grisen brukar stanna kvar! Har denna till alla åtlar! Lätt att koppla in varje gång.