Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombi vapen men inte hagel prov

Featured Replies

Publicerat

Undrar hur det funkar enligt lag med kombi vapen.

Om bössan har tex 12/70 och 6.5-55 då är det enligt lag ett klass 1 vapen.

Men om man inte har klarat hagel provet får man då licens för den bössan eller måste man ha alla prov färdiga.

Publicerat

Nej det säger sig ju själv att du inte kan få,

vapnet är en klass 1 och ett hagelvapen kal 12.

Det låter som att den som saknar en del av sina prover har en del roligheter i form av träning och uppskjutning framför sig.

En sak bara, det var min uppfattning att man var "tvungen" att ha hagelprovet i botten som en del av grunderna, att högviltet kom sen.

Det var så länge sen bara för min del.

/Christian

Publicerat
  • Författare

okey.

Tänkte dom kanske såg ett hagel skott anorlunda om kulan var med.

Jag har inte klarat hagel proven men vapen har jag.

Publicerat

Vet du vad Hunter,

det är inte rätt men jag sätter nog en öl på att farbror blå inte kommer att ha koll på detta,

om du ansöker för en kombi lär du oaktat reglerna få tillståndet,

det smarta i att inte ha rätt prov och de följder det kan ha/få är upp till dig att bedöma.

/Christian

Publicerat

Det krävs att du har komplett jägarexamen för att kunna få tillstånd på ett kombivapen klass 1, just för att det är både ett hagelvapen och ett klass1 vapen.

Pratade själv med handläggaren om det i sommras när jag tog jägarexamen, hade tänkt strunta i hagel, men då jag skulle få ett kombivapen då jag tagit jägarexamen så kollade jag upp det eftersom jag förstog att det krävdes godkänt hagel också, och mycket riktigt, det krävdes.

Publicerat

Jag förstår inte varför man inte tar hagelprovet när man ändå är i svängen.

Det måste väl kännas skönare att ha en komplett jägarexamen istället för att hela tiden känna sig begränsad.

Det är ju inte direkt några svåra moment i uppskjutningen.

// John

Publicerat

det är inte rätt men jag sätter nog en öl på att farbror blå inte kommer att ha koll på detta,

Kanske... Snackade med en snubbe som jobbar i Nya Vapenaffären (eller vad den nu heter) I Trollhättan för något år sedan. Han nämnde då att de fått in avslag på en kunds licensansökan på en kombi klass 1 därför att kunden inte hade tagit högviltdelen av jägarexamen.

Publicerat

Jag förstår inte varför man inte tar hagelprovet när man ändå är i svängen.

Det måste väl kännas skönare att ha en komplett jägarexamen istället för att hela tiden känna sig begränsad.

Det är ju inte direkt några svåra moment i uppskjutningen.

// John

Kan bara instämma!

Samma sak gäller för de som inte tog högviltsdelen förut... Varför hoppa över ett moment när man ändå höll på även om behovet av ett klass 1 kanske var begränsad för en del...

Har jagat med en del skåningar som fortfarande inte har klass 1 vilket jag finner lite märkligt...

Förstår att det inte fanns något som krävde klass 1 för dem på den tiden det begav sig men jag hade varit grymt besviken om jag inte kunde ha någonting grövre än .223 eller liknande hemma...

Gör nu hagelprovet!

Publicerat

Jag tog jägarexamen när jag var 15 för snart 8 år sedan och tog då allt utom högviltet. Anledningen var att jag var så sjukt trött efter all press (kanske lite för att det var skolavslutning dagen innan, dock ingen alkohol) att jag gick o la mig i bilen. Då var jag inte intresserad av annat än fågeljakt.

2008 skulle jag skaffa första vapnet och ville de ha komplett examen när jag sökte.

Detta året ska jag bli skjutledare på älgbanan och idag har jag 2 kulbössor och har jagat älg och ska på bäverjakt m.m. Saker och ting ändras och jag rekommenderar att ta allt samtidigt.

Publicerat

Självklart ska man ta allt då man liks håller på.

Att jag inte hade tänkt ta det är för att jag vet att jag inte kommer att hålla på med Hagelskytte, och att jag bara skjutit med hagel en gång i mitt liv, för 20 år sedan.

Så min tanke var att jag skulle testa att skjuta upp för hagel, skulle jag inte klara det så skulle jag strunta i det. Nu klarade jag uppskjutningen så det behövde inte bli nån funderation :)

Tränade inget innan uppskjutning, därav misstanken om att inte klara det.

Så nu har jag ju mitt kombivapen, och 3 kulvapen, men nåt hagelgevär lär inte införskaffas.

Publicerat
  • Författare

Träffa inte duvorna.

Därför har jag inte hagel provet.

tänkte testa igen i sommar, Bara för att det är kul att skjuta med hagel.

Jag har ingen användning av hagel jag prickar med ett skott.

Och vill inte fågel eller djuret va still då får de gå.

Jag hade bara en fundering.

Publicerat

Träffa inte duvorna.

Därför har jag inte hagel provet.

tänkte testa igen i sommar, Bara för att det är kul att skjuta med hagel.

Jag har ingen användning av hagel jag prickar med ett skott.

Och vill inte fågel eller djuret va still då får de gå.

Jag hade bara en fundering.

Jo men kan du inte skjuta med hagel skall du ju inte ha en kombi heller...

Jag träffar också med ett skott men skulle ALDRIG jaga med en enpetare eftersom en otroligt massa saker kan hända och har man ett dåligt förstaskott är det ens plikt att så snabbt som möjligt avliva djuret och skall man då fumla med att ladda bössan med ett nytt skott när inälvorna hänger utanför kroppen på djuret och det springer iväg... I den situationen är man inte kaxig kan jag lova!

Jag har varit med om laddningsfel på ammunition som resulterade i en bom men kunde lika gärna ha blivit ett skadeskjutet djur.

Har skjutit frambenet av en älg pga en styrning av lite sly som jag inte såg och detta var med 30-06

Har missbedömt avstånd en gång som krävde fångstskott, inte för att djuret skulle hinna undan men det dog inte direkt av första skottet.

Vidare är det inte lagligt att inneha en kombi med hagel om man inte har klarat det momentet men det är redan avklarat här.

Vi får aldrig glömma de etsika aspekterna av jakten och vi måste alltid sträva att bättra oss i alla avseenden.

Gör nu hagelprovet eller byt ut din kombi mot en repeterstudsare. Det är min åsikt i alla fall...

Publicerat
  • Författare

Tänker inte skaffa en kombi.

Jag kommer aldrig stoppa i ett skott för att skjuta mot vilt, Enbart om jag ska avliva fällfångst.

Har aldrig haft och kommer inte ha enbart ett skott i bössan.

Publicerat

Tänker inte skaffa en kombi.

Jag kommer aldrig stoppa i ett skott för att skjuta mot vilt, Enbart om jag ska avliva fällfångst.

Har aldrig haft och kommer inte ha enbart ett skott i bössan.

Sorry, tolkade det som att du hade kombi.

Då är jag med på noterna!

Tycker det är viktigt med etiken och svarade därför lite syrligt :blush:

Publicerat
  • Författare

De är grönt Wizard.

Hagel över huvudtaget kommer jag inte använda till jakt,

Möjligt viss på bana men de blir dyrt i längden.