Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köp av nyare vapen eventuelt en helstock

Featured Replies

Publicerat

Hej har börjat att få tycke för helstockar så jag funderar på vilket märke man ska köpa så jag undrar vilken helstock som är bäst att köpa men ingen blaser för så mycket pengar vill jag inte lägga ut kaliberna som jag funderar på står mellan 308 30-06 9,3x62 så jag vill höra om det är nån som har nån bra erfarenhet av helstockar är nån av dom här nått att tänka på är det nån av dom här vapnen som ni avråder mig direkt från att köpa

Mannlicher Classic

Mannlicher modell L

Carl gustaf modell 2000/3000 helstock

Ruger m77 mk11

Sauer 202 helstock

Merkel kr1 helstock

Krico Mod 600 Helstock

M.M

Men det finns säkert fler så kom gärna med egna alternativ

Vet ni om Heym SR30 finns som helstock

Publicerat

Jag skaffade en helstockad CG 2000 generation 2 i 30-06 i somras. Jag gillar den, den är smidig, jag tycker den är snygg och den har bra slutstycksgång. Har inte skjutit så där fantastiskt mycket med den, kanske någon ask jaktmatch och en handfull jaktkulor (ställa siktet + råbock). Givetvis lider den av helstocksproblemet att träet rör sig och man får vara vaksam så att det inte finns spänningar mellan pipa och den svarta hylsan (vad den nu kan tänkas heta) längst fram på stocken. Min är kanske 10 år gammal och träet vid främre rekylklacken var såpas kompakterat pga skruven att jag fick plastbädda bössan där för att frilägga pipmynningen från stocken. Magasinet är rakt och rymmer bara 3 skôtt, det stör mig (på älgbanan i alla fall). På begmarknaden lär det finnas större magasin men jag har inte jagat fram något ännu.

Mitt intryck är att bössan har en potential att skjuta bättre än vad jag har förmåga att utnyttja.

Publicerat

Jag jagade med en Ruger i RSA i våras och blev positivt överraskad. Den var smidig, sköt bra, inte farlig rekyl trots 30-06 och 2,9kg. Den hade inte samma "tighta" känsla som en Sauer/Mannlicher/Blaser men kostar å andra sidan betydligt mindre.

Det enda som jag inte riktigt gillade var säkringen som är av Winschester 70 typ men den går säkert att lära sig. Normalt har jag en Sauer 200 och den säkringen är ju helt annorlunda...

Publicerat

202 Stutzen elegance

Absolut nyskick, sköt in kikaren samt lät göra en justerbar kolvkam innan jag bytte in den :blush: (vet ej varför)

Väldigt trevlig bössa!

Publicerat

202 Stutzen elegance

Absolut nyskick, sköt in kikaren samt lät göra en justerbar kolvkam innan jag bytte in den :blush: (vet ej varför)

Väldigt trevlig bössa!

Låter som nån form av överslagsgärning!!! ;)

Teoretiskt borde Sauern vara aningen bättre på att hantera väderförändringar i träet eftersom fram- o bakkolven (?) är delad. Om det är så i verkligheten vet inte jag för jag har aldrig haft en.

Däremot tycker jag att du ska köpa en och tala om för mig hur fassen de spänner fast framkolven (?) eftersom jag gör det med hjälp av en lång insexnyckel från framsidan av träbiten (bakom remfästet) vilket det inte ser ut att gå att göra på en helstock. ^_^

Publicerat

Hmm jag är allergisk mot helstockar,

men jag har vid två tillfällen blivit kär i sådana.

Den första var en Mannlicher model Ä, i 6,5x57 och med hakmontage, samt take down funktion,

med en större vapengarderob hade jag lätt köpt den.

Den andra var en Blaser R93 executive version, som förmodligen hade det snyggaste trä som jag sett på ett vapen, någonsin,

helt trollbindande.

Nåja det var det enda av vettighet som jag har att tillägga.

7Christian