Publicerat Januari 17, 201115 yr Har länge varit en ständig besökare av detta forum och läser med stort intresse. Fantastiskt så mycket kunskap det finns att finna bland trådarna. Får kanske ge mig till känna: Lite långrandigt…… Vem är då jag? Jag fattar nu, 32år, varför jaktmentorn inte sköt den där råbocken han sa sig ha haft så fint i pass på drevjakten. Som femtonåring kunde jag bli väldigt irriterad på honom. Viltvård och känslan av att skjuta rätt djur har vuxit sig stark hos mig genom åren. Jaktbakgrund: Jag växte upp i byn Sövde strax norr om Ystad. Älskade att meta i sjön hemma och hjälpte yrkesfiskaren där. Han var även yrkesjägare på godset Sövdeborg. Blev tillfrågad om jag hade lust att hjälpa till som drevkarl vid 10-12års ålder. Sedan den dagen var jag fast. Tog jägarexamen som 15åring. Har på Sövdeborg blivit fostrad enligt skolan: ”Du är yngst så du går”. Detta har gett mig så otroligt mycket värdefull erfarenhet. Mitt i smeten hela tiden i ett mycket vilttätt område där grisen funnits sedan femton år och vi jagat allt utom älg. Många minnen! Har å andra sidan inte själv skjutit så mycket på alla år då jag ju drivit hela tiden. Lite rådjur och dov, hare och fågel men väntar fortfarande på första skottet på grisen. Avfångat med kniv i drev har jag gjort desto mer. Tappade jakten några år då jobbet inte medgav jakt i vardagen. Eget arrende i Skåne var inte att tänka på. Lever nu i exil i Kode/Kungälv. Sambo och son ett år. Här jagar jag på mina svärföräldrars gård där jag också bor. Fantastiska ekskogar där grisen är det nya viltet. Har också en liten fågelsjö där vi ska sätta ut änder i vår. Där ska Thilda (Flatcoated retriver) få bekänna färg. Min brukshund Riesenschnauzern Biggles ska pensioneras till förmån för en wachtel i år hoppas jag. Hoppas få uppleva intensiteten av hundjakt på gris igen. Vill lära mer om eftersöksbiten. Men njuter av att få utforska allt som viltvården och jakten har att ge.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Välkommen! Jo, man saknar Skåne såfort man kommer på fel sida av Hallandsåsen
Publicerat Januari 17, 201115 yr Välkommen! //Uppväxt i kode, gick i exil två mil bort i Romelanda för två år sedan men jagar fortfarande lite där
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Jaha du. Sövde där är en annan född en gång i tiden. Välkommen hit. Hmm.. Ja den byn är ju inte större än att vi måste ha många gemensamma bekanta! Hmm, känner du nån Thomas W som också hjälpt till på Sövdeborg? Den enda Thomas jag känner där är gift med Eva dotter till Borgström. Vi har jagat en del ihop. Han har hand om vilthanteringen på godset nu tror jag? Tappat kontaken med honom tyvär! Välkommen! //Uppväxt i kode, gick i exil två mil bort i Romelanda för två år sedan men jagar fortfarande lite där Ja vi har ju alla lite olika aktionsradie. Kanske springer på varandra i jaktskogarna. Jag jagar kring Rördammen. Välkommen till sidan Då bor du nästan så du kan höra mina skott Det är ju en bit men... Varje jägare borde ha en haubits eller liknande så det inte råder någon tvekan om att jakt pågår. Tack för varmt välkomnande alla!
Publicerat Januari 18, 201115 yr Den enda Thomas jag känner där är gift med Eva dotter till Borgström. Vi har jagat en del ihop. Han har hand om vilthanteringen på godset nu tror jag? Tappat kontaken med honom tyvär!Tack för varmt välkomnande alla! Det är nog samma Thomas, han bor i Ystad nu. Jag jagar nån gång med honom varje år.
Publicerat Januari 26, 201115 yr Hmm.. Ja den byn är ju inte större än att vi måste ha många gemensamma bekanta! Jo det kan tänkas. Nu är jag väl gammal nog att vara din far så det är kanske inte så många gamlingar kvar i Sövde. Har ju flyttat in en hel del nytt folk genom åren
Publicerat Januari 26, 201115 yr Författare Jo det kan tänkas. Nu är jag väl gammal nog att vara din far så det är kanske inte så många gamlingar kvar i Sövde. Har ju flyttat in en hel del nytt folk genom åren Tycker annars att de bara blir äldre och äldre i den byn. Samma profiler som varit tongivande sedan 1986 typ. Mina föräldrar har bott på Fiskarevägen sedan 1978.
Publicerat Januari 26, 201115 yr Tycker annars att de bara blir äldre och äldre i den byn. Samma profiler som varit tongivande sedan 1986 typ. Mina föräldrar har bott på Fiskarevägen sedan 1978. Om du hittar någon blir yngre och yngre så hör av dig till mig!
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare Om du hittar någon blir yngre och yngre så hör av dig till mig! Asgarv!! Är det nu jag ska hålla inne med att jag är lärare och undervisar i svenska?
Publicerat Januari 27, 201115 yr Asgarv!! Är det nu jag ska hålla inne med att jag är lärare och undervisar i svenska? Jo vore kanske läge för det