Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Historisk statistik om rovdjur i Sverige

Featured Replies

Publicerat

Statistik från 1861 - 1875 avseende avskjutning av rovdjur samt rovdjursdödad tamboskap.

Detta är ett utdrag från "Landshövdingeberättelserna" som jag fann instressant.

(jag har fått ok att publicera detta)

post-2639-0-94748500-1295265692_thumb.jp

Intressant att uttern klassades som rovdjur! :blink:

Vidare strök det med en hel del nötkreatur och får. (och givetvis renar)

Jag har inget syfte med detta inlägget att göra någon analys av dagens rovdjursproblem, jag tyckte det bara var roligt med lite statistik om hur det var förr! ^_^

Publicerat

Sånt där är alltid kul. Tack för de uppgifterna!

Skall se om jag inte har lite siffror hemma som kan komplettera det hela. Har efter att ha snackat lite med forskare intresserade av jakt börjat få upp ögonen för betydelsen av stryknin ("uppfanns" 1818) för rovdjursstammarnas negativa utveckling.....

Publicerat

Intressant läsning.. Uttern var ju ett rovdjur som alla andra... min Farfar berättade att en vinter så stod han på sjön och passade på en utter vid dess lufthål.. Det var så kallt att fettet i slutstycket frös och det klickade första försöket... Då fick han stoppa slutstycket i armhålan och tina upp denna.... så att det lyckades i nästa försök som uttern kom upp... 125 kr fick han för skinnet har jag för mig och det motsarade en eller flera månadslöner i dåtidens penningvärde... någongång på 30-talet..

Publicerat

I de medeltida landskapslagarna framgår det att uttern fick jagas av den som kände för det. Har för mig att det i äldre västgötalagen står typ "den som tager utter äger utter" eller något åt det hållet.

Publicerat

Statistik från 1861 - 1875 avseende avskjutning av rovdjur samt rovdjursdödad tamboskap.

Jag har inget syfte med detta inlägget att göra någon analys av dagens rovdjursproblem, jag tyckte det bara var roligt med lite statistik om hur det var förr! ^_^

83 000:- år 1871-75, vad blir det i dagens pengavärde måntro?

Publicerat

83 000:- år 1871-75, vad blir det i dagens pengavärde måntro?

Enligt http://www.ekonomifakta.se/

83 000 kr år 1871 motsvarar 4 415 237 kr år 2009
Publicerat

Väldigt kul och roligt med gammal statistik. Tack för att du delade med dig. :)

Publicerat

Hoppla, det är ju en del och då finns det de som påstår att vi har lika mycket rovdjur idag. Skillnaden är väl att det inte finns så mycket småbönder kvar i mellansverige med djur på bete i skogen.

Publicerat
  • Författare

Skall se om jag inte kan få resten scannat också från länsarkivet.

Alltid kul med lite historik kring jakten och samhället!

Man kan lära sig en hel del om viltförvaltning genom att titta på hur de gjorde förr. Det var nog inte bara dåliga saker de gjorde då ^_^

Publicerat

Framförallt kan man se vilka misstag dom gjorde så man slipper göra dom själv.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag skickat min käre far att gräva bland alla dessa böcker och ta kopior på dessa tabeller, samtliga år han hittar!

Detta är alltså Jämtlands län om någon undrar...

Fadern trodde att detta borde finnas för andra län också på länsarkiven.

Publicerat

Nu har jag skickat min käre far att gräva bland alla dessa böcker och ta kopior på dessa tabeller, samtliga år han hittar!

Detta är alltså Jämtlands län om någon undrar...

Fadern trodde att detta borde finnas för andra län också på länsarkiven.

Fäder är bra till mkt. Kul läsning Wiz

Publicerat

Wiz

Det här är lite lätt OT men du verkar ju vara tämligen intreserad av gammal Jämtländsk historia.

Det är inte så att du eller din far har hittat något av de gamla "brev" om rätt till mark , skattefrihet m.m. konungen/staten utfärdade till de Svenskar som bosatte sig i Jämtland. Tänker då främst på tiden då Östersund precis anlagts och man från storsvenskarnas sida kämpade för att Jämtlänningarna skulle bli mer Svenska och mindre Norska...

Min mor är 8 generationen i rakt nedstigande led på en gård i Norra Jämtland. Tyvärr finns inget kvar från de första generationerna. Kyrkböckerna antyder långa skattefriheter men så mycket mer vet jag inte. Antar dock att det fanns någon typ av std förfarande så finns något brev kvar vore det kul att se...

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Wiz

Det här är lite lätt OT men du verkar ju vara tämligen intreserad av gammal Jämtländsk historia.

Det är inte så att du eller din far har hittat något av de gamla "brev" om rätt till mark , skattefrihet m.m. konungen/staten utfärdade till de Svenskar som bosatte sig i Jämtland. Tänker då främst på tiden då Östersund precis anlagts och man från storsvenskarnas sida kämpade för att Jämtlänningarna skulle bli mer Svenska och mindre Norska...

Min mor är 8 generationen i rakt nedstigande led på en gård i Norra Jämtland. Tyvärr finns inget kvar från de första generationerna. Kyrkböckerna antyder långa skattefriheter men så mycket mer vet jag inte. Antar dock att det fanns någon typ av std förfarande så finns något brev kvar vore det kul att se...

// Henrik

Skicka PM med lite mer exakt vad du vill ha, socken, fastighetsbetäckning mm så skall vi se vad vi kan skaka fram.

Har tillgång till alla arkiven samt originaldokumenten via farsan så det mesta går att kolla upp!

Pysslar själv med släktforskning lite av och till och jag försöker lägga till så mycket information jag kan om fastigheter och annan intressant information till de efterlevande. Synd bara att man inte får publicera släktforskningen... Personerna måste nämligen ha varit döda i 70 år innan de får publiceras...

Vill du ännu längre tillbaka i tiden så får du snacka med frugan, hon är arkeolog :lol:

Publicerat

Intressant, hur stort är underlaget ovan geografiskt? Jag älskar också att grotta ner mig i statstik och arkiv. Just nu forskar jag i lite andra länders kostnader för vargen och hur dom jagas i EU. Ojojoj vad med godis för den slovenske vargriddaren, snacka om att gå över ån efter vatten att ha synpunkter på vår ultrakontrollerade vargjakt 270 mil bort. :lol:

Publicerat
  • Författare

Intressant, hur stort är underlaget ovan geografiskt? Jag älskar också att grotta ner mig i statstik och arkiv. Just nu forskar jag i lite andra länders kostnader för vargen och hur dom jagas i EU. Ojojoj vad med godis för den slovenske vargriddaren, snacka om att gå över ån efter vatten att ha synpunkter på vår ultrakontrollerade vargjakt 270 mil bort. :lol:

Statistiken ovan är från Jämtlands län men liknande information borde finnas tillgänglig från andra län via landarkivet.

Försöker hitta mer information från Jämtland just nu för att ge en bredare tidsaxel och för att kunna göra jämförelsen mellan dödade rovdjur och dödad tamboskap...

Publicerat

Skoj med gamla siffror imponerade avskjutning af roffågel 1866-1870 2551st. ingen särskillning av olika arter alla gick nog under den klassiska benämninigen spänning.

Man betalade rätt stora summor i skottpengar på rovviltet, lekte med tanken vad den tidens jägare tyckt om dagens system.

Publicerat

Just nu forskar jag i lite andra länders kostnader för vargen och hur dom jagas i EU. Ojojoj vad med godis för den slovenske vargriddaren, snacka om att gå över ån efter vatten att ha synpunkter på vår ultrakontrollerade vargjakt 270 mil bort. :lol:

Såg att det var fler som följde det exemplet idag. ;)

Glöersen, det finns ännu bättre exempel än Slovenien i grannskapet, jag lovar. Detta har miljödepartementet vetat rätt länge, förvånad att inte ni kokat soppa på det förut. Vill man ha ännu mer Häntextra snask, kollar man hans "riktiga" bakgrund, och då menar jag inte hans offciella university of Ljubljana CV.

Lite kul är också att, från att vara det mest EU-kritiska partiet av alla har nu MP kommit på att EU är ju en kul skvallerkanal vid sidan av konstitutionsutskottet när man jobbar i opposition. MP går från tjejen som alla vill dansa med till tjejen ingen vill ta i med tång.

Fridolin är dock en ung Bodström, fast med hjärna.