Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Myskoxe

Featured Replies

Publicerat

Vad görs för tillfället i Sverige/Norden för att öka stammen av myskoxe? Kanske inte just av SJF men ni är ju ganska insatta i ditten och datten så ni kanske har svar. Eller är SJF själva med i myskox-frågan?

Publicerat

Vad görs för tillfället i Sverige/Norden för att öka stammen av myskoxe? Kanske inte just av SJF men ni är ju ganska insatta i ditten och datten så ni kanske har svar. Eller är SJF själva med i myskox-frågan?

Jag vill ställa en följdfråga. Har man inom förbundet diskuterat om man överhuvudtaget kan ställa sig bakom att denna icke skandinaviska art får finnas kvar. Den har ju (om jag inte missupfattat det hela) egentligen ingenting på den skandinaviska halvön att göra. OK den gör så vitt jag vet ingen större skada men kan det inte bli svårt i framtiden om man accepterar den ena arten men inte den andra av de som förts in till oss eller till vår närhet på konstgjord väg?

// Henrik

Publicerat
  • Författare

hmm

Publicerat
  • Författare

Man kan då inte beskylla SJF för att svara på ett otrevligt sätt iallafall!

Publicerat

Tolma,

har varit litet busy med en annan art (-_- ) och först nedprioritertat sedan missat att följa upp.

Man har just kollat genetiken efter att ha betäckt en ko med en djurparkstjur, vilket tydligen redan gett effekter då avkomman gått in reproduktionen.

Det finns egentligen paralleller mellan myskoxen och vitsvanshjorten, då bäggae arterna vandrat in från ett grannland där de aktivt satts ut. Vitsvanshjort känner man för all del bara till en individ av och det kommer dröja innan man även får in hondjur. Hur som- myskoxe har funnits i Skandinavien, dock inte sedan den senaste istiden. Därmed kan man väl ifrågasätta om den borde anses ha hemortsätt eller inte. NV har dock accepterat förekomsten och fattat förvaltningsbeslut för att förbättra den genetiska statusen.

Det finns ett projekt myskoxe, som driver frågan: myskoxe.se .

SJF har vad jag vet ingen åsikt i frågan. Stammen är liten och påverkar varken andra arter nämnvärt, eller möjligheterna att bedriva jakt (annat än mycket lokalt).

Publicerat
  • Författare

Ok tack.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.