Publicerat Januari 17, 201115 yr Är lite sugen på att byta bössa eller eventuellt köpa en till Så jag undrar därför, som rubriken antyder, om Tikka T3 kan vara något att fundera på, eller om det finns bössor från andra tillverkare i samma prisklass(10 000-12 000 sek) som är bättre, lika bra eller ja, ni vet...det finns säkert några fler som har haft samma funderingar någon gång Har varit och klämt och kännt på en T3 Hunter och en Browning X-Bolt Hunter(tror jag den hette) i den lokala jaktbutiken och båda kändes helt okej, även om jag nog håller T3:an lite högre än så länge. En nackdel, som jag ser det, är den raka kolven. Enligt killen i affären tenderar den att bli lite väl låg vid objektivstorlekar kring 50-56 mm, vilket är vad jag tänkt mig ha på den nya bössan. Killen i affären sa även att föregångarna till T3:orna, Master 595-695 hette de nog, hade lite annorlunda utformning på kolven, det var lite mer Monte Carlo-stuk, vilket gjorde dem något högre än de vanliga raka kolvarna. Men att det fortfarande var nästintill samma mekanism som på T3:orna. Kan dessa modeller vara något? Som ni ser har jag en hel del funderingar över vad jag ska välja för bössa nästa gång. Jag är ute efter lite fakta och åsikter som kan hjälpa mig i valet av ny kanon Tack på förhand! //Andreas
Publicerat Januari 17, 201115 yr Tikkas bössor är skitbra, det råder det inget tvivel om. Jag tycker de är lågt stockade men å andra sidan kräver i princip alla bössor någon form av kolvkamshöjning om man skall ha kikarsikte och det är någonting man får fixa, oavsett fabrikat. Jag har pangat en hel del med T3:or och de har mycket bra balans, dock föredrar jag Sako 85 men det är för att de passar mig bättre.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jo, jag har själv en T3 ss i 308w. Och är grymt nöjd. Lite lågt stockad kan tänkas men jag köpte en kolvkamshöjjare för en hundring och pulade in under ammohållaren på kolven och det funkade bra.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag köpte en T3 lite i 9,3x62 i somras. Ångrar bara en sak med det köpet... att jag inte gjorde det tidigare. Är skitnöjd med den.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag har en T3 ss varmint i kal 300WSM som är riktigt trevlig och skjuter tätt som bara den ... enda nackdelen är att den bara står.. jag och pürsa du vet ! jag använder ju mest min 9,3a .... Kanske är någon intresserad?
Publicerat Januari 18, 201115 yr En vän till mig har en T3 8x75, har skjutit med den ett antal gånger och skjutit tätt och fint, på min egen weatherby har jag kolvkamshöjare men behöver inte det på Tikkan konstigt nog, hur som helst, bra bössa helt klart! Lite i lättaste laget för min smak men smaken är väl som baken
Publicerat Januari 18, 201115 yr Du får nog svårt att hitta en studsare som passar direkt med 50-56 glugg på, kolvkammen görs ju inte högre än att slutstycket går att ta ur. Så nån form av kolvkammsförhöjare kommer att behövas om du ska ha en vettig kindkontakt, men det finns ju lösa i neopren att köpa, annars kan man exprimentera med kork,frigolit,skummgummi eller vad fan som helst.
Publicerat Januari 18, 201115 yr tycker inte det behövs. fast jag jagar mest från torn med min och mosar sällan kinden mot kolven. men även på frihand funkar det bra med 50glugg på tycker jag. vapnet överträffar priset, helt klart! -prisvärt alltså!
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag har hunter modellen i 6,5. Jag är kalasnöjd med den. Den skjuter som den ska både på banan och i skogen. Enda jag kanske ångrar är att jag inte valde .308 istället.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag har vikt över en bit av ett sittunderlag och dragit en neoprenstrumpa över. Det blir perfekt höjd för Warne QD Medium-ringar, som funkar upp till x50-objektiv på en standard T3:a. Det blir lite små-mysigt att göra anläggningar.. /Må
Publicerat Januari 18, 201115 yr Jag har själv en T3 Hunter och köpte en T3 Battue till Frugan för c:a 5 år sedan. Den kompletterades i år med en A-Tecdämp. Båda bössorna skjuter fantastiskt bra och jag har inget att klaga på MEN jag önskar att jag inte var en sådan "måste ha nytt"-människa, för det är inte alls samma känsla i dom som dom gamla Finnarna eller en gammal Mauser-mekanism. Om jag bara ska panga för nöjes skull håller jag hellre i en gammal Sako eller Varberger. Mitt råd blir därför köp begagnat för samma peng så får Du riktigt bra grejer. Tråkigt..... jag vet, för man vill ju alltid ha splitnya grejer när man hostar upp stora slantar. Mvh!/
Publicerat Januari 27, 201115 yr Du har ju redan fått en massa svar men skriver av mig lite jag med Köpte en t3 hunter .308 för 2 år sedan som första studsare, på den har jag ett nikon 3-9*40. Supernöjd med den, funkar för allt från rävvak och toppjakt till älgjakt! Inget köp som jag ångrar, kostar en slant men det har man igen Kanske en låg kolv men inget jag stör mig på, lyckas bra både på bana och i skogen så för mig är det studsaren nummer 1