Publicerat Januari 18, 201115 yr Min rem 700 222a sprider mycket efter rengörning men efter ca 70 smällar så skjuter den bra? Är det konstigt? Jag tycker det iaf.. Så här gjorde jag ren min bössa sist: Börjar med att dra i schooter´s choice som ska ta bort bly, krut, koppar och krut. Blöter en lapp och drar den sakta igenom pipan 5 gånger och låter det verka 15 min sedan doppar jag bronsborsten i samma medel och arbetar den igenom pipan 5-10 gånger efter det s¨byter jag till nylonborsten och drar lika många gånger innan jag drar tyglapp på tyglapp igenom pipan till vita lappen inte färgar sig något och pipan är torr efter det så tar jag vanlig vapen olja och sprutar LITE i pipan och drar igenom med en tyglapp sen är jag klar. Gör jag något allvarligt fel? man har ju läst säkert 100 olika metoder och så här gör ja:) Dom 2 första skotten efter rengörning skjuter jag i vallen bara. men sen om jag skjuter 4 skott på en tavla så skjuter första bra men det andra tar 45mm ifrån och dom andra två sätter sig vid det första? så är det med alla laddningar och kulor jag skjuter med när jag nyligen gjort rent bössan. Så håller det på till jag skjutit 60-70 smällar sen sitter alla där jag vill, har haft det här problemet sen jag köpte bössan och den förra ägaren har skjutit 15 smällar med den så bössan är nästan ny. Den sprider också väldigt mycket när det är kallt och får inte till någon laddning som skjuter bra när det är kallt heller. Någon som har liknande "problem" som mig? Kan tillägga att den är plastad:) Skriv någon rad om vad ni har för funderingar! Med vänliga hälsningar från Micke!
Publicerat Januari 18, 201115 yr Du kan ju börja med lite fel sökning. Blev bäddningen bra Ligger pipan verkligen fritt Förmodligen ligger inte felet i bäddningen. Nästa gång du ska träna gör rent pipan igen fast utan olja, Vad har du för olja. Får du olje filmen verkligen jämt fördelat i pipan? Problemet är ju borta efter 60-70 skott, Oljan borde ha bränts bort vid det laget, Men har du en ny producerad olja "allt ska va miljö vänligt" så vill jag påstå att ny olja brinner väldigt dåligt. Summa summarum oljan ligger kvar och i pipan och sabbar dina skott Jag är ingen expert tänkte bara hjälpa till och brain storma lite
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare Nu är problemet borta! Jag testade att bygga på bäddningen lite frammåt i början av pipan och drog pipan riktigt torr och testade wd40 ist för min andra olja och det var det här som behövdes! Att det kan vara så enkelt! Var iväg och sköt idag och f**n vad nöjd jag blev! fina 15-20mm träffbilder med alla mina kulor;D Sköt 3 skott stående med "jägarmässigt" stöd mot ett träd och dom satt på 17mm!! aldrig skjutit så bra med bössan så nu är man riktigt kär kan jag säga!! Trycket är också putsat och inställt så det kan hjälpt till lite de med för det blev stor skillnad på trycket! Alla skott var skjuten på 80m. När ekonomin tillåter så blir det att kapa pipan och montera dämpare. MVH Micke
Publicerat Januari 19, 201115 yr F*n va gött. Finns inge bättre än när man bössan att sätta skotten där man vill, Frihets känsla liksom
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare F*n va gött. Finns inge bättre än när man bössan att sätta skotten där man vill, Frihets känsla liksom Ja exakt! Så skönt att man äntligen kan börja träna lite jaktskytte! Nu när man hittat riktigt bra laddningar och bössan skjuter bra så har man ju inget att fippla med men när våren kommer och det blir lite behagligare att vistas på banan ska jag öka upp avstånden till 200-300m och få till lite laddningar och träffbilder där också! Det här med träffbilder är riktigt beroendeframkallande iallafall MVH