Publicerat Januari 18, 201115 yr Hej hopp Jag har nu beställt 200 nya friska kulor att utveckla mitt långhållsskytte med. 140Gr SMK har jag smällt iväg några hundra nu, de skjuter ju anständigt i min bössa men jag är ändå sugen på att testa en lättare kula. Scenar 123 ska ju vara en mycket bra kula, jag hoppas på att hitta en bra laddning till min Winchester 6,5x55 Jag har inte i mina böcker med denna kula, jag skulle säkert kunna hitta data på nätet eller interpolera i tabeller och approximera en laddning men eftersom ni kära forumvänner säkert har några bra tips så behöver jag inte uppfinna hjulet på nytt. Precisionen är naturligtvis viktigast men med tanke på att jag gärna vill komma ut på lite längre håll så får det gärna vara bra fart också Alla tips mottages tacksamt.
Publicerat Januari 18, 201115 yr N-160 är mitt tips för max precision har även fått bra resultat med 204. http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5
Publicerat Januari 18, 201115 yr http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56 Jag kör med VV n160 o får bra träffbilder på min och maxladdning. Personligen kör jag på max då den var lämpligast för mitt riktmedel.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare N-160 är mitt tips för max precision har även fått bra resultat med 204. http://www.lapua.com...data/relodata/5 Tack för den länken, jag var inne på VVs sida men där var inte lika många olika laddata för scenar 123. Jag har naturligtvis kollat R-Soft laddatabas också men är lite skeptisk tillatt använda data därifrån. N-160 har jag hemma, det blir nog det första att testa. Är 123Gr för tungt för 202krut?
Publicerat Januari 18, 201115 yr ja 202 är alldeles för snabbt och trögare krut gör sig bra i 6,5x55. bra tips är att sätta kulan djupare än vad laddatat säger runt 78 mm passar bättre. hög energikruten get en jäkla fart men uppträder för lynnigt tycker jag om varje träff räknas.
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Jo jag vet att kalibern gillar tröga krut, jag har mest kört MRP och N-160, URP har jag inte fått att skjuta bra med de få kulsorter jag testat det på så det ligger nog någonting i det du säger.
Publicerat Mars 19, 201115 yr LADDATA TILL DIN KULA SOM FUNGERAR, 39,4GR 150 KRUT, FRIFLYCKT C,A 1,5 MM(PROVA DIG FRAM. C,A 800M/S. 43,5 150 KRUT= C.A 900M/S. MIN TÄVLINGS LADDNING. ÖS PÅ
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Tack Pete, bra tips. Jag ha ju i dagboken och andra trådar skrivit lite om mina erfarenheter nu och 160 fúnkar ju bra, men pga den lokale handlaren svårigheter att få fram VV-krut har jag även testat MRP som ju är ett bra krut till 6,5-55. Nu har jag dock genom den gode ChristianN´s försorg åter fått tag på ett kg VV N-160 och ska köra på med det. FF på 1,5mm kan jag glömma i denna bössan med den kulan, den ligger på 3,2mm när kulan greppar 3mm i halsen.
Publicerat April 6, 201115 yr Författare vad laddade du 140 gr sierra kulan med ? Har testat både URP, MRP och N-160. N-160 är väl den som skjutit tätast, men det är också det jag har laddat mest med, det kanske går att få MRP att funka lika bra.