Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Digitalkamera

Featured Replies

Publicerat

Tänkte skaffa mig en digitalkamera att ha med mig när jag är ute och jagar, fiskar, jobbar m.m.

Minolta A1 och A2 ser intressanta ut, någon här som har erfarenhet av dessa eller skall jag titta på någon annan kamera som kanske är mera lämpad att ta med sig när man är ute.

Publicerat

Jag köpte en begangnad A1,a för ca 1 månad sedan och jag är väl inte speciellt nöjd  >:(

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=125.0

Eländet började redan efter någon dag då bildstabilatorn gick sönder, enligt Minolta så hade dom sett detta fel på 2-3 kameror tidigare, av väldigt många sålda ( klart jag skulle få en av dom :'( )

Minolta skickade mig en helt ny kamera som slutade fungera redan första kvällen efter jag gjort några inställningar som att ta bort ljud och ställa in datum och tid.

Jaha.... då var det bara att åka in med den till databutiken som hjälpt mig tidigare, förhoppningsvis är det batteriet som är trasigt och Minolta ska skicka mig ett nytt batteri för koll. (fanns inte ett likadant batteri på hela stan >:( )

Så mitt betyg på kameran är väl inte så positivt då jag knappt tagit ett enda kort med den, den fick dock vara med på toppjakten och resultatet syns här med några bilder.

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=153.0

Publicerat
  • Författare

Klantigt av mig att starta en ny tråd som behandlar samma ämne  :-[

Men varför är några bilder blå och en grå, har det med kamerans inställning att göra eller är det en "skitkamera".

Publicerat
Klantigt av mig att starta en ny tråd som behandlar samma ämne  :-[

Men varför är några bilder blå och en grå, har det med kamerans inställning att göra eller är det en "skitkamera".

Varför några bilder är av blåton är ljuset vi hade den dagen.

Dom andra som tog kort med digitalkamera den dagen fick också denna blåa färg på bilderna.

Dom grå bilderna har nog också med ljuset och göra, extremt kallt den dagen med temp ner mot -25 grader.

Då det bildades kalldimma över sjöar och myrar.

Jag hoppas den börjar fungera med det nya batteriet så jag kan ta med kameran under ripjakten, efter det kan man förhoppningsvis ge den ett betyg ang bildkvalitén.

Publicerat

Det där var ju inte allt för imponerande.

Vi hade en sån där kamera när jag jobbade på Getout och jag gillade den inte, fast den har ju fått bra betyg i sin klass genom åren så den borde vär vara hyffsad i alla fall?

Vill ni har riktigt bra bilder rekommenderar jag Canons Eos digitalhus. Allt från 60D och uppåt är grymt bra och färghanteringen och bildkvalite är enligt mig själv och många andra marknadens bästa.

Själv kör jag med en Eos 10D + några L-Lobjektiv, fast det kan knappast räknas som en standard konsumentutrustning.

En 300D får man nu för runt 5000kr begagnad och det är mycket prisvärt. Kan man tänka sig lite lägre upplösning är även gamla 30D (runt 3-2500 begagnad) och 60D (5-6000 begagnad) mycket bra alternativ som håller hög bildkvalite.

Jag får in en grymt intressant poketkamera för test i vår. Pentax WP heter den och är en helt vattentät poketkamera med 5.0 Mpixel. Jag tror den kommer bli en riktig höjdare för alla typer av friluftsmänniskor, men vi får se vad jag tycker efter jag tagit några hundra bilder med den.

Publicerat
  • Författare

Pentax WP verkar mycket intressant, vet du något om priset?

Jag skall nog vänta med inköp tills jag vet priset på pentaxen.

Publicerat

Den tar 3 bilder per sekund med...  :o

Jag tippar att priset hamnar på runt 4000kr, den kommer i April, har du inge bråttom tycker jag du ska vänta. Mer info finns på www.cyberphoto.se eller på www.pentax.se

Pentax WP verkar mycket intressant, vet du något om priset?

Jag skall nog vänta med inköp tills jag vet priset på pentaxen.

Publicerat

Jag hoppas den börjar fungera med det nya batteriet så jag kan ta med kameran under ripjakten, efter det kan man förhoppningsvis ge den ett betyg ang bildkvalitén.

Fick hem ett nytt batteri idag via en beställning på nätet.

Laddade upp den och hoppades att kameran skulle fungera.....................

Jävla dyngkamera........snart kastar jag skiten i soptunnan.

En kamera som kostar 6-7 tusen (nypris) håller inte med än 1 ynka timme >:( 

Det är dåligt dåligt dåligt köp inte en Minolta A1 för jag lovar att ni blir besvikna >:( >:( >:( >:( >:( :'(

Publicerat

Mycket tråkigt när det inte fungerar som det ska göra :-

Själv knäpper jag med en olympus c-740 ultra zoom 10xoptisk zoom och är både nöjd och inte :)

Publicerat

har funderat på en Canon digital rebel, 6.3mpixlar å kostar ca 6tusen begangnad.

http://www.unknownstyle.com/~rcurry/ranch/gate.htm

amatörfotograf men bilderna blir helt underbara.  ;D

Publicerat

Använder en Olympus 410 och måste säga att den tar bättre bilder än jag hade förväntat mig.Väderskyddad och smidig , så den hänger med överallt.Zoomen är väl  med sina 3x inte något att skryta över men då är det ju bara att gå närmare. ;D ;DTänk på att en 10x zoom är svår att hålla stilla, kräver nästan stativ.

Publicerat
  • Författare

Nu blev det problem

pentax WP 2900 kr, beg canon 300D med objektiv/extra batteri/minneskort ca:6000 kr, vilken ska man välja?

Kanske en av varje...

När kommer testen på pentax WP?

Publicerat
Använder en Olympus 410 och måste säga att den tar bättre bilder än jag hade förväntat mig.Väderskyddad och smidig , så den hänger med överallt.Zoomen är väl  med sina 3x inte något att skryta över men då är det ju bara att gå närmare. ;D ;DTänk på att en 10x zoom är svår att hålla stilla, kräver nästan stativ.

Jag ska låna en sådan kamera till helgen som du har Niak.

Det var ju väldigt fina bilder ;D

Sedan ska jag kladda ner hela jaktsidan med ripjaktsbilder ::)

Micke

Efter mitt fjaskoköp " Minolta A1" så ångrar jag mig ganska mycket att det inte blev en Canon 300D istället.

Jag vet av en helt ny med objektiv för 8 papp.

Skulle jag vara dig så skulle jag köpa Canon kameran ;)

Publicerat

Har även en Canon EOS 500 N som funkar utmärkt men idag blir hemma pga storleken.Digital-canonen är en exellent kamera men är rätt så stor.Ingen lätt sak att hitta den optimala kameran...

• 3 months later...
Publicerat

Jag har blivit erbjuden att köpa en Casio QV-3000EX/Ir. Vilka erfarenheter har ni av den?