Publicerat Januari 18, 201115 yr I videon nedan kan ni se vad som händer om ni skulle vrida bågen kraftig efter uppdraget och sen släppa tillbaka den. Torrsläpp med ett armborst! Helst ska ni inte låta kompisar provdra era bågar om de inte vet vad de pysslar med. En nybörjare har väldigt lätt att vrida i bågens handtag och då blir resultatet som i översta videon. En annan risk är att nybörjare tappar strängen precis när man når letoffen eller att man tappar strängen när man ska till att släppa ner strängen. Man håller 20 procent av vikten och börjar sen släppa ner strängen. På en bråkdels sekund lossnar resterande 80 procent av kraften och då tappar många strängen av ren förskräckelse eller av att de inte orkar hålla bågsträngen i fingarna. Ska du låta en kompis prova bågen så sker det säkrast 5-10 meter från en STOR måltavla. Pil på strängen och med en avtryckare, om du skjuter med en sådan. Vidare ska du se till att pilen aldrig går över siktlinjen till målet. Om bågen är för stark eller draglängden för lång för skytten så kommer han att automatiskt höja bågen mot himlen för att försöka kompensera avsaknad av korrekt teknik och muskelkraft i sin iver att dra strängen. Släpper man sen iväg pilen i denna vinkel så vet man aldrig var den landar. Pilen flyger ibland åtskilliga hundra meter, beroende på vilken vinkel bågen har i skottögonblicket. Viktigt är också att påpeka att ALLA fingrar ska alltid befinna sig bakom avtryckaren. Ligger ett finger på eller framför avtryckaren så kommer det fingret att krökas när personen börjar dra i strängen. Man hinner nästan upp i fullt drag innan fingret landar på avtryckaren och då är resultate i bästa fall en fläskläpp. I värsta fall knockar man sig själv eller slår ansiktet ganska illa med sin egen hand. Prova inte detta! Det gör skitont! Har en kompis som kan intyga detta. Jag tjatade varje gång att han skulle hålla fingret bakom avtryckaren. Det behövdes endast en trutsmäll av sin egen hand och han lärde sig direkt vad jag menade! Snabblärd kille! Så stor försiktighet när ni låter andra, icke vana skyttar, provdra era bågar. Det är ingen leksak ni äger utan ett vapen som i fel händer kan orsaka stor skada både för skytten och andra runtomkring. Jag har under årens lopp sett det mest varierande konstigheter på både klubbar och mässor. Jag vet att det mest konstiga saker kan inträffa när amatörer ska lattja runt lite med bågar, pilbågar är i deras ögon häftiga leksaker. Så ett varningens ord är på sin plats! Låt inte kompisar röra era bågar om ni inte själva är med och övervakar.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare Kan detta ske med traditionella bågar? Ja, ett s.k torrsläpp kan ske med en traditionell båge. Man drar upp bågen och släpper strängen utan pil. Men där är konsekvenserna av ett torrsläpp oftast lindrigare då en traditionell båge saknar camsystem m.m Torrsläppet orsakar alltid stress för bågen oavsett bågkonstruktion. Den energi som i normala fall överförs till pilen måste ju ta vägen någonstans. Utan en pil som suger upp energin så fortplantar sig den ut i bågen som vibrationer och kan skada lemmar och handtagssektion även på en traditionell båge. Långbågar och rekurvbågar är inte lika känsliga för vridning då det inte finns något hjulsystem där kablar eller sträng skulle kunna missa sitt spår.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Ja de här va ju en passande tråd,världens snabbaste sätt att göra av med pengar..
Publicerat Januari 19, 201115 yr Jo det där kan bli dyrt, hände en kille här på banan i höstas! Sen ska man lägga till att när man låter nybörjare skjuta ska man alltid stå till höger om stocken (om det är en höger båge, vä blir det tvärt om)Jag har sett flera gånger hur en pil kan kasta nästan 90 grader från bågen! pilen fel i hyllan mm orsakar detta. Så alltid bakom eller på sidan med stocken som skydd altså !
Publicerat Januari 19, 201115 yr Med andra ord är det nu nästan kört som totalrudis på bågar att få testa någon gång Hade ingen aning om hur känsliga bågarna var innan jag såg den första filmen. Den gången man nu får en båge i näven har man åtmistonde lite att tänka på hur man inte skall göra!
Publicerat Januari 19, 201115 yr Jepp, jag har sett torrsläpp med långbåge där lemmen sprack.Har även varit med om att en person gjorde ett torrsläpp med min förra compoundbåge när jag stod med ryggen till. Han gör garanterat inte om det och jag låter ingen dra min båge längre och vill inte dra nån annans heller.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Wizard- många bågskyttar, som de prylnördar de är har oftast en eller flera bågar som är "lite slit o släng" eller som helt enkelt är sådan att dt inte gör så mycket om det blir lite fel, i varje fall är det/var det så men dem jag brukade att hänga med. Sen hör det till persolighetstypen tror jag att de "vill" att du skall prova och gilla bågskyttet, men det kan ju han ändrat sig, hoppas dock inte det. Mitt bågskytte har jag inte hunnit att aktivera med någon seriositet på flera år, tråkigt men sant. men jag har både en take down recurve, av det lättare slaget och en gammal Martin båge som jag förmodligen borde ställa ut som museieföremål. Så när andan faller på. /Christian
Publicerat Januari 19, 201115 yr Ja, ett s.k torrsläpp kan ske med en traditionell båge. Man drar upp bågen och släpper strängen utan pil. Men där är konsekvenserna av ett torrsläpp oftast lindrigare då en traditionell båge saknar camsystem m.m Torrsläppet orsakar alltid stress för bågen oavsett bågkonstruktion. Den energi som i normala fall överförs till pilen måste ju ta vägen någonstans. Utan en pil som suger upp energin så fortplantar sig den ut i bågen som vibrationer och kan skada lemmar och handtagssektion även på en traditionell båge. Långbågar och rekurvbågar är inte lika känsliga för vridning då det inte finns något hjulsystem där kablar eller sträng skulle kunna missa sitt spår. Tänkte mest på om strängen kan släppa, den ligger ju inte i något hjul men den ligger ju bara i en skåra. Men jag känner att jag fick den frågan också besvarad så tackar för det.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare Tänkte mest på om strängen kan släppa, den ligger ju inte i något hjul men den ligger ju bara i en skåra. Men jag känner att jag fick den frågan också besvarad så tackar för det. Nej, jag har aldrig hört att en sträng lossnat under uppdraget. Den kan ju gå av. Men att den skulle halka ur sin skåra har jag aldrig hört talas om. De av er som skjuter med tradbågar kanske har mer info?
Publicerat Januari 19, 201115 yr Tänkte mest på om strängen kan släppa, den ligger ju inte i något hjul men den ligger ju bara i en skåra. Men jag känner att jag fick den frågan också besvarad så tackar för det. Pilen ger ett motstånd som behövs, utan pil går all kraft ut i bågen och därför går saker o ting sönder Man ska inte "klicka" en bössa utan motstånd för slagstifft, det är samma princip
Publicerat Januari 19, 201115 yr Med andra ord är det nu nästan kört som totalrudis på bågar att få testa någon gång Hade ingen aning om hur känsliga bågarna var innan jag såg den första filmen. Den gången man nu får en båge i näven har man åtmistonde lite att tänka på hur man inte skall göra! Absolut inte, du kan testa så länge du inte torrsläpper bara,, en sträng + kablar är inte billigt så man ska tänka på det bara
Publicerat Januari 19, 201115 yr Absolut inte, du kan testa så länge du inte torrsläpper bara,, en sträng + kablar är inte billigt så man ska tänka på det bara Härligt! Jag är skitsugen på att testa bågskytte någon gång även om det troligen aldrig kommer att bli en jaktform jag kan tänka mig. Jag är inte rätt person för bågjakt då jag helt enkelt saknar den uthålligheten och disciplinen som krävs för att lyckas som bågjägare. Dock skulle jag lätt kunna tänka mig att nöjesskjuta på både tavla och 3D-mål, om jag sedan träffar är en annan femma Är tämligen säker på att bågskytte kan hjälpa mig som kulskytt när det kommer till att träna stabilitet, andning och kroppskontroll. Kan tänka mig att det krävs väldigt lite för att man skall totalbomma... Ni får skrika till om någon av er skall skjuta båge någonstans i skåne framöver våren och sommaren, skulle verkligen uppskatta en liten lektion i grunderna! Kan erbjuda dito i hagelskyttets förgyllda värld!
Publicerat Januari 19, 201115 yr Jag kan också säga att jag tror du blir bättre jägare med, av flera skäl men jag har lärt mig tålamod tålamod och mer tålamod och det har gjort mig till en bättre jägare
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare Härligt! Jag är skitsugen på att testa bågskytte någon gång även om det troligen aldrig kommer att bli en jaktform jag kan tänka mig. Jag är inte rätt person för bågjakt då jag helt enkelt saknar den uthålligheten och disciplinen som krävs för att lyckas som bågjägare. Dock skulle jag lätt kunna tänka mig att nöjesskjuta på både tavla och 3D-mål, om jag sedan träffar är en annan femma Är tämligen säker på att bågskytte kan hjälpa mig som kulskytt när det kommer till att träna stabilitet, andning och kroppskontroll. Kan tänka mig att det krävs väldigt lite för att man skall totalbomma... Ni får skrika till om någon av er skall skjuta båge någonstans i skåne framöver våren och sommaren, skulle verkligen uppskatta en liten lektion i grunderna! Kan erbjuda dito i hagelskyttets förgyllda värld! Kontakta dessa i Skåne som ska till att bilda en klubb. De kan säkert ordna med en provskjutning.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Kontakta dessa i Skåne som ska till att bilda en klubb. De kan säkert ordna med en provskjutning. Perfekt! Nu gäller det bara att man inte talar om för frugan att man skall åka iväg och testa bågskytte... ...risken är ju som sagt att man gillar det och då kommer utgifterna som ett brev från posten
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare Perfekt! Nu gäller det bara att man inte talar om för frugan att man skall åka iväg och testa bågskytte... ...risken är ju som sagt att man gillar det och då kommer utgifterna som ett brev från posten Bågskytte/jakt är starkt beroendeframkallande. Det tror jag flera av de som varit i kontakt med mig genom åren kan intyga.