Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny drilling!

Featured Replies

Publicerat

Ok tänkt till lite här..

Säljer min Merkel 12-12/7x57R samt min gamla hagelbock och rådjursstudsaren.. Detta borde ge straxt över 20.000 kr. Sen snor man pengarna från en valp och då torde man landa på en budget runt 30K..

Såvitt jag fattat har Merkel byggt en drilling som man sedan stämplat med Karl Gustav eller något liknande, den ska ha en matchvikt på runt 3 kg och under metern lång. Har ärligt talat inte sett den men en kompis har sett den, blivit frälst samt beställt ett ex. Han skulle INTE beställa ngt spett utan jag tror faktiskt att detta är en rätt fin pjäs.. Tror dessutom att jag ska få ihop budgeten, han skulle betala runt 30K för sin och då hade han valt lite extra fint trä samt en skum kulkaliber.. Jag vill ha normal träbit o 7x57R så det ska inte bli dyrare..

Fan, tror detta kan funka!!

Någon som vet vilken drilling detta är? Jag har nämligen inte lyckats hitta den men jag vet att den finns i sinnevärlden..

Mvh!

Publicerat

image.cfm?assetid=12368&width=744&height=152

Carl Gustaf Exklusiv Drilling

http://www.classicvapen.com

Edit: ändrade till bild

Publicerat
  • Författare

Ja jag tror det är den bössan men jag är inte helt säker, kompisen som redan beställt den hade inte hittat detta vapen på nätet än utan bara en bössa som liknade den han beställt.. Ska kolla med firman där han handlar så får vi se om det är samma..

Kollade med kompisen, det är samma bössa fast årets modell där de gjort lite förändringar på bössan och därmed fått ned vikten något. Fan.. tror jag slår till faktiskt..

Mvh!

Publicerat

Tänk efter lite nu....

Du byter bort din nuvarande drilling plus två andra bössor samt att du lägger till pengar för en valp (som du förmodligen inte ens har sålt ;D ;D) för att köpa en annan drilling. Skiljer det verkligen så mycket mellan din nuvarande och den du ska köpa???

Sen kan man ju ifrågasätta behovet av en drilling, men det är ju en annan sak...

Publicerat
  • Författare
Tänk efter lite nu....

Du byter bort din nuvarande drilling plus två andra bössor samt att du lägger till pengar för en valp (som du förmodligen inte ens har sålt ;D ;D) för att köpa en annan drilling. Skiljer det verkligen så mycket mellan din nuvarande och den du ska köpa???

Sen kan man ju ifrågasätta behovet av en drilling, men det är ju en annan sak...

Japp visst kan det te sig smått ologiskt MEN nuvarnade spett är för tungt och otympligt och oavsett nötande på lerduvor och annat så kan jag inte bli sams med hagelvapnet i spettet. Tom haft med bössan i kråkkojan och när mackorna flög vidare så vart man rätt j-la skitsur!

Sen, hela min tes i denna fråga hänger tveklöst på hur bössan känns! Ska försöka kladda på modellen innan denna så fort som möjligt. Visar det sig att den är ok så lär det dyka upp en Merkel -74 på "Säljes" här på jaktsidan.. Samt, till Mr Mausers stora glädje, även en Sako Varmint .243 win o en Fabarmbock..

Mvh!

Publicerat

Tror att du blir nöjd med bössan men fundera på en kal 20.

Jag har haft en merkel Lutzen 20/76- 7x57R med samma kolv och framstock som din tilltänkta,min bössa vägde endast 2997gram :D den var en fröjd att swinga och skjuta med.

Jag valde mot en likadan kal 12 drilling och den var i det närmaste död...balansmässigt.

/Micke

Publicerat

Nu är jag inte någon drilling expert, men stod det Classic vapen på något av mina vapen skulle jag byta bort dom snarast.

Har sett många skitvapen från detta företag..

Publicerat
  • Författare

Funderat på kal 20 redan men kan man få en 12:a i rimlig vikt så är det tveklöst att föredra..

Hur som, min planer grumlades något då hustrun  :-* meddelade att en ny säng nog vore att föredra framför ny bössa  >:(

Har man dock fått den där klådan så finns bara ett botemedel så på något sätt får det lösa sig.

O just de, Classic.. japp allergisk mot dessa tingestar men denna pryl är tillverkat av Merkel och stämplad med CG.. fattar inte varför men skit samma, är bössan trevlig så är det en plan iaf.

Mvh!

Publicerat
Funderat på kal 20 redan men kan man få en 12:a i rimlig vikt så är det tveklöst att föredra..

Misstänker att det är ett krav från din sida att det går att skjuta stålhagel i drillingen,då faller tyvär alla smidiga förkrigare bort där de flesta 12-drillingarna ligger runt tre kilo.

Tror att du får ta Carl Gustavdrillingens uppgivna vikt på 3,3 kilo med en nypa salt ;) tror du kommer närmare sanningen med 3,5kilo,det är betydligt mera gods i de här bössorna än vad det var i min Lutzen.

Ett tips om den fortfarande finns kvar: Hos Svante nilsson stod det för några månader sen en Krieghof (nånting) Lyx i kal 12/70-7x57R med monterad aimpoint på i absolut nyskick för 33 000:-

Vikten var max strax över tre kilo och balansen som den finaste flyktskyttebössan,om den finns kvar och du tar med dig dina tre bössor så skulle det inte förvåna mig om han byter jämt.

För övrigt så påstod staffan att Krieghofen hade tillhört Curt Nicolin..

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ja fan det vore ngt!

Ska kolla, man upphör aldrig att förvånas när det gäller den där mannens affärer..

Annars så när det gäller den här CG:n så är det då en modell som inte landat här i Sverige än. Det är samma bössa som ovan i tråden men med en hel del förändringar. Jag har inte stenkoll men kompisen som beställt en har valt 8x57JRS i kulpipan och han har redan från början valt att montera en gummibak kappa! Det torde tala för att bössan är hyfsat lätt..

Ska iaf kolla den där bössan i Uppsala tror jag även om jag är skeptiskt till kalibern..

Mvh!

Publicerat
O just de, Classic.. japp allergisk mot dessa tingestar men denna pryl är tillverkat av Merkel och stämplad med CG.. fattar inte varför men skit samma, är bössan trevlig så är det en plan iaf.

Tack, då känns det lugnare.. ;)

Publicerat

Hipshot, drillingen du funderar på testades i Vapentidningen för ett par månader sedan. Har för mig att den fick fin kritik, du kan nog beställa testet från tidningens hemsida.

Mvh Kalle

Publicerat
  • Författare

Tack Kalle!

Dock är det som så att den drilling jag far efter inte ens finns i landet än, inte i detta utförandet iaf. Kommer i April och DÅ ska jag kladda på den  ;D

Mvh!

Publicerat
Tack Kalle!

Dock är det som så att den drilling jag far efter inte ens finns i landet än, inte i detta utförandet iaf. Kommer i April och DÅ ska jag kladda på den  ;D

Mvh!

Har Du fått reda på något mer om denna nya drillingmodell?

Hälsningar

H

Publicerat
  • Författare

Nej inte än.. Den skulle som sagt komma i April och då ska den provas!

Mvh!

Publicerat

Var o klämde på Krieghoffs lyx model cal 20/76+7x57R, fy fan vilket habegär den väckte. Smidigare bössa får man nog leta.

Kanske vore nåt för dig Hipshot, lite dyrare men inte mycket. Kommer inte ihåg priset men säljaren sa att dom vill ha vad en "standard" kostar o man får en lyx.

Den hade stått på hyllan i två år o dom skulle köpa in nåt annat.

Publicerat
  • Författare

Vart var det och pris tror du?

Undrar om inte kal 20 blir billiga som fan snart förövrigt..

Mvh!

Publicerat

Granngården i Luleå, tror priset var utan att ljuga allt för mycke 38000:-

Kan nog bli billigare då dom vill bli iväg med den och en del andra vapen dom säljer ut till nettopriser.

Är ni ute efter en Svs tex så kan det vara värt att besöka dom.

Publicerat

Fan den skulle man kanske ta och köpa :o....fick ju lite stålar över när ja sålde kåken.

Undrar hur man ser ut med en drilling nedkörd i halsen ???...för det är väl troligt vis så det kommer att sluta när frun fått reda på att kontot är tömt ;D

Det är nog bäst för hälsan att glömma den bössan.....suck :'(

Vildhog

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nästa vecka dyker den upp, då ska det provkladdas!

Sen ringde vi för att försäkra en knippe valpar här, det visade sig då när vi tittade igenom de andra försäkringarna att Agria ville betala min nya drilling  ;D Min labbehane har fått avelsförbud och så hade vi visst en avelsförsäkring.. Fan, det kanske kan bli ny drilling iaf!!!

Mvh!

• 4 weeks later...
Publicerat
Nej inte än.. Den skulle som sagt komma i April och då ska den provas!

Mvh!

Hej!

Jag är fortfarande nyfiken, glöm inte att berätta här så fort Du vet mer!

/h

Publicerat
  • Författare

Glömmer inte, kompisen som beställt den har dock dragit till lapphelvetet för att dricka sprit och fiska samt skjuta kråkor i en vecka så det dröjer innan jag får kladda på den. Den finns i landet men han har inte fått hem den än.

Funderat lite på detta, hoppas den inte är mysig.. Betydligt mer sugen på att köpa ny benelli automat i stället..

Mvh!