Publicerat Januari 19, 201115 yr Hej! Jag tänkte ut ikväll och locka räv, då är frågan: Är det bra att sitta och locka i ett högt torn, ledningsgata som är 70m bred, stjärnklart? Eller ska man bara sitta tyst och vänta på att det kanske kommer nån räv i pass?
Publicerat Januari 19, 201115 yr Hej! Jag tänkte ut ikväll och locka räv, då är frågan: Är det bra att sitta och locka i ett högt torn, ledningsgata som är 70m bred, stjärnklart? Eller ska man bara sitta tyst och vänta på att det kanske kommer nån räv i pass? Nu är jag långt ifrån någon kung på lock =) Men om jag har förstått principen rätt så ska man sätta sig med vinden i ryggen för att, till skillnad från den mesta annan jakt, sprida ut sin vittring. Tanken är att räven ska tvingas ut framför dig för att kontrollera din vittring och det är då man får skottchans. Att sitta högt i ett torn minskar ju som bekant spridandet av vittring och torde i så fall vara olämpligt vid lock, samma som att sitta med ansiktet MOT vinden vilket torde medföra att räven passerar bakom ryggen. En åtel i ledningsgatan med lite hurdfoder, fiskrens och annat och sitta i tornet och vaka borde dock fungera ypperligt
Publicerat Januari 19, 201115 yr Hej! Jag tänkte ut ikväll och locka räv, då är frågan: Är det bra att sitta och locka i ett högt torn, ledningsgata som är 70m bred, stjärnklart? Eller ska man bara sitta tyst och vänta på att det kanske kommer nån räv i pass? En bulvan är nog att föredra då så räven får ögonen på annat. Kan tänka mig att man blir ganska lätt upptäckt i ett torn. Säg gärna till hur ett gick om du testar.
Publicerat Januari 19, 201115 yr En bulvan är nog att föredra då så räven får ögonen på annat. Kan tänka mig att man blir ganska lätt upptäckt i ett torn. Säg gärna till hur ett gick om du testar. håller med lätt att bli upptäckt.. FLEX huserar ju på rävlock på forumet ställ frågan till han han är duktig på detta med locka räv
Publicerat Januari 19, 201115 yr Nu är jag långt ifrån någon kung på lock =) Men om jag har förstått principen rätt så ska man sätta sig med vinden i ryggen för att, till skillnad från den mesta annan jakt, sprida ut sin vittring. Tanken är att räven ska tvingas ut framför dig för att kontrollera din vittring och det är då man får skottchans. Att sitta högt i ett torn minskar ju som bekant spridandet av vittring och torde i så fall vara olämpligt vid lock, samma som att sitta med ansiktet MOT vinden vilket torde medföra att räven passerar bakom ryggen. En åtel i ledningsgatan med lite hurdfoder, fiskrens och annat och sitta i tornet och vaka borde dock fungera ypperligt Räven går ju och kollar vittringen ja.. men att man sitter i torn och det inte kommer ut någon vittring gör ju inget... När man har vinden i ryggen på marknivå så ska du ju hinna skjuta räven INNAN den känner din vittring... men ifall du sitter i torn och räven inte får vittring på dig så lär den ju inte bli rädd för att den inte känner något... DOCK har jag hört att det är dåligt med upphöjd plats för att ljudbilden inte blir och stämma in... haren borde vara på marken men ljudet kommer 4m ovanför marken... men detta är bara vad jag hört, om det är så på riktigt vågar jag inte säga...
Publicerat Januari 19, 201115 yr +1himo. helt rätt och bra skrivet! MEN, vill jag tillägga att torn är inte så dåligt som alla tror. det är först när räven e jävlit nära den hör att haren flyger;) puss
Publicerat Januari 31, 201115 yr Nja tror inte räven bryr sig så mkt om ljudbilden och ett torn är nog rätt så bra om du kan sitta tyst i det trots minus och knak. Kör annars fågelskrik då vet du att ljudbilden inte blir fel för många fåglar lär ju bli tagna i träd...