Publicerat Januari 19, 201115 yr Fick sikta på två rävar under kvällens vak men inget avlossat skott. Helt klart letar dom efter varandra nu och skiter i att leta mat. Dessa två kom med en timmes mellanrum och betedde sig likadant. Dom kom på långa löpor över fältet där dom brukar leta sork men utan ett enda stopp. Det såg nästan ut som dom spårade. Jag hörde också från torparen som bor på skogen att rävarna suttit och gnällt och skällt utanför gryten tidigt i morse. Fördelen för oss som vakar är ju att dom verkar strunta i vindriktningar och försiktighet . Den andra som kom ikväll sprang 400 meter i rak medvind. Hade jag suttit där jag satt i förrgår hade jag kunnat slagit ihjäl den . Nackdelen är ju också att dom beter sig så annorlunda. Som sagt, inte en gång stannade någon av dem för att lyssna efter sork. . En vanlig kväll hade båda fått checkat ut eftersom jag hade dom på kornet ända in på 80-100 meter. Men jag skjuter ogärna på löpande djur när solen gått ner. Det var bara att lyfta på mössan och gratulera dom till segern. Ikväll vann räven Mvh!/
Publicerat Januari 19, 201115 yr 1:var ungefär i landet bor du om dom redan börjat löpa? 2: provade du vissla fast dom? brukar funka på våra tjernobylrävar iallafall.. mvh
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare 1:var ungefär i landet bor du om dom redan börjat löpa? 2: provade du vissla fast dom? brukar funka på våra tjernobylrävar iallafall.. mvh 1.) Stockholms skärgård 2.)Nej. Det kan vara värt att prova. Min erfarenhet är annars att dom drar i tangentens riktning vid minsta knyst. Det kanske är annorlunda när dom löper. Mvh!/
Publicerat Januari 19, 201115 yr såpass nära ändå.. hmm ska bli inyressant att se om dom kommer på lock här nu. bor ju bara en blir från dig så det kanske e kört?
Publicerat Januari 19, 201115 yr såpass nära ändå.. hmm ska bli inyressant att se om dom kommer på lock här nu. bor ju bara en bit från dig så det kanske e kört? stavprogram i telen som gissar fel oftast.. ha överseende .. mvh
Publicerat Januari 20, 201115 yr Fick sikta på två rävar under kvällens vak men inget avlossat skott. Helt klart letar dom efter varandra nu och skiter i att leta mat. Dessa två kom med en timmes mellanrum och betedde sig likadant. Dom kom på långa löpor över fältet där dom brukar leta sork men utan ett enda stopp. Det såg nästan ut som dom spårade. Jag hörde också från torparen som bor på skogen att rävarna suttit och gnällt och skällt utanför gryten tidigt i morse. Fördelen för oss som vakar är ju att dom verkar strunta i vindriktningar och försiktighet . Den andra som kom ikväll sprang 400 meter i rak medvind. Hade jag suttit där jag satt i förrgår hade jag kunnat slagit ihjäl den . Nackdelen är ju också att dom beter sig så annorlunda. Som sagt, inte en gång stannade någon av dem för att lyssna efter sork. . En vanlig kväll hade båda fått checkat ut eftersom jag hade dom på kornet ända in på 80-100 meter. Men jag skjuter ogärna på löpande djur när solen gått ner. Det var bara att lyfta på mössan och gratulera dom till segern. Ikväll vann räven Mvh!/ hade 2 st utanför hungårn för en kvart sen,stod o titta på hunnan som skrek som idioter, ja öppna fönstret o hejja på dom(50m),men inte en reaktion,sen gick dom i sakta mak i skoterspåret, o av allt o dömma så va de kärlek i luften,brydde sig inte ett skit om mig......o me 2 stövare o terrier i hungårn så va de enda som slog mig,( rävungar till sommarn) :D :D så bössan fick stå
Publicerat Januari 20, 201115 yr Jag har en gammal lockpipa hemma som ska imitera en löpande rävtik men jag har ingen aning om hur jag ska tuta i den, nån som vet? Är rävhanarna så kåta som ni säger kanske det kvittar och de borde ju komma som på ett pärlband....
Publicerat Januari 20, 201115 yr Jag har en gammal lockpipa hemma som ska imitera en löpande rävtik men jag har ingen aning om hur jag ska tuta i den, nån som vet? Är rävhanarna så kåta som ni säger kanske det kvittar och de borde ju komma som på ett pärlband.... Tror nog du har svårt där att låta som en löpande tik....men vet att det är bättre att lukta som en löpande tik om man vill ha hanar till sig.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Sköt två rävar i förrgår,, båda gick att vissla fast Den ena dog med sork i munnen... Poolaren sköt en räv igårkväll, kort efter smällen kom räv nr 2 fram i samma löpa och glodde på sin "sovande" kompis.. Tyvärr kom en gren i vägen så det springer vidare ett tag till... //Pikehunter
Publicerat Januari 20, 201115 yr Här har det blivit fart på rävarna med ! Iof så ska väll löpet igång snart. Men jag tror det är skaren som gjort att de kan sträcka ut lite till skillnad från när det va en 70cm mjuksnö. Såg flera rävar i går , sköt en hane och såg yttligare en hanräv pissa på en tuva. Samt att alla rävar hoppade efter sork på samma ställe. Tror jag såg tre olika rävar. PikeHunter. Va det en tik som blev sniffad eller va det en hanräv ? Har hänt mig med flera gånger då det vart en löptik har de andra rävarna kommit som en spårhund i exackt samma spår annars har det bara gått fram och kollat när de sett dem eller fått vind av dem.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare 1.) Stockholms skärgård 2.)Nej. Det kan vara värt att prova. Min erfarenhet är annars att dom drar i tangentens riktning vid minsta knyst. Det kanske är annorlunda när dom löper. Mvh!/ Tack för tipset! Hade en inne på 50 meter. Den anade oråd innan jag kornat. Jag visslade fast den på 100 meter. Det small direkt när den stannade. stor hane.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Här i norra västmanland har jag inte hört några skällanden iallafall. Och det är fortfarande rörelse på åteln. Däremot så låg det en räv ihopkurad och sov mitt på åkern i morse då solen varit uppe någon timma, satt och drack morgonkaffet och fundrade på om den var sjuk eller skadad. Då grannen promenerade föbi med sin labrador 100 m från räven lyfte den bara på huvudet men den stack inte förrän jag knalla ut med bössan.