Publicerat Januari 20, 201115 yr Nu står den äntligen där 9,3*62 rengjord och kikaren är monterad Imorgon blir den inskjuten Nu är frågan bara vilka skott man ska använda. Oryx ligger bra till men ska det va den tyngre eller lättare?
Publicerat Januari 20, 201115 yr Nu står den äntligen där 9,3*62 rengjord och kikaren är monterad Imorgon blir den inskjuten Nu är frågan bara vilka skott man ska använda. Oryx ligger bra till men ska det va den tyngre eller lättare? Vad skall du primärt jaga med den bössan? Jag är frälst på 325gr (21.1 g) Oryx i den kalibern och är inte ens intresserad av att testa en lättare Oryx eller någon annan kula. Jag använder den primärt på Älg, björn, gris, kron och dov. Noll blodsprängning och den stansar ett hål stort som en femkrona rakt igenom kroppen, oavsett om den träffar ben eller inte. Med sina närmare 5200 joule har den en tämligen bra knock-out effekt. Den enda nackdelen är att den har en något taskig kulbana över 150 meter om man tänkte använda den på lite håll... (fast då har man valt fel kaliber från början)
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare De får nog bli den kulan. Jag har valt hel fel bössa oxå om jag ska skjuta långhåll, det är en kort pipa på den. Känner en som har en älg kalv att ta för han hade hund under älg jakten. får se vad det blir
Publicerat Januari 20, 201115 yr Val av kula är alltid ett suspekt ämne, jag jagar med hund och föredrar inte genomskott, även om man håller sig på säkra sidan, Vulkan kulan har levererat bra, i min 308 har den även till 9,3 men tror inte jag fällt något vilt med den än, däremot med Mega kulan som gjort ett bra jobb på älg o gris, oryx har en omfattande kampanj bakom sig, i min värld säljer en bra kula sig själv, thropy bonded är fenomenal men finns inte i 9,3.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Val av kula är alltid ett suspekt ämne, jag jagar med hund och föredrar inte genomskott, även om man håller sig på säkra sidan, Vulkan kulan har levererat bra, i min 308 har den även till 9,3 men tror inte jag fällt något vilt med den än, däremot med Mega kulan som gjort ett bra jobb på älg o gris, oryx har en omfattande kampanj bakom sig, i min värld säljer en bra kula sig själv, thropy bonded är fenomenal men finns inte i 9,3. Bra och viktig poäng. En Oryx är som ett godståg, bra fart men slår alltid igenom. Inte att rekommendera alls om man jagar med ställande hund men den är grym vid vakjakt eller som passkytt. Sedan kan du få 10 olika rekommendationer av 10 andra skyttar men skall jag bidraga med något så var det valet av kulvikten på Oryx och då slår jag ett slag för 21.1 g
Publicerat Januari 21, 201115 yr Använder Sako Hammerhead 9,3mmx62 18,5g. Har fungerat kanon i min Browning Bar. Är absolut ingen "ammonörd" men det tar där man siktar och grisarna rör sig inte efter träff+att det är halva priset mot norma om man köper fabriksammo som jag gör.
Publicerat Januari 21, 201115 yr I värsta fall får du väl prova dig fram. Själv störde jag mig grymt på att min gamla hva 1640 inte ville samskjuta det allra minsta mellan den jaktammo jag hade och de olika jaktpatroner jag investerat i (det slog alltså på över 0,5 m).... För man vill ju trots allt ha övat en del med de gevär man ämnar höja mot vilt.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Nu står den äntligen där 9,3*62 rengjord och kikaren är monterad Imorgon blir den inskjuten Nu är frågan bara vilka skott man ska använda. Oryx ligger bra till men ska det va den tyngre eller lättare? Jag använder mig utav 15 grams oryx i min x62, fördelen är att den samskjuter med jaktmatchen.
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare Nu blev det inte specielt mycke lättare. Jag ska nog försöka få tag på några skott av varje och prov skjuta.