Publicerat Januari 21, 201115 yr Jag är helt oerfaren i ämnet och har därför en del funderingar. Jag har endast jagat med grythund 3 ggr. Hur jobbar en rävsprängare? Om det inte finns någon räv i grytet, söker den igenom grytet eller kollar den bara i öppningen om det finns någon räv inne? Eller ska den söka sig in i grytet för att kolla om det finns något där? Om det har varit någon räv inne som sedan har smitit ut går terriern ner i grytet ändå eller har den koll ändå? Jag har varit med att terriern inte ville ner, men efter en stund for den ner och då blev det livat. Det kom ut 2 rävar!!! Jag har många timmars drev på räv med stövare men ofta slutar dreven med att räven kryper in. Funderar på att skaffa en grythund!
Publicerat Januari 21, 201115 yr Beror helt på hur rutinerad grythunden är * Vissa går inte in om den känner att något inte är inne - att föredra! * Vissa (som t.ex. min) kan gå in om det har legat räv inne under natten men är ute då man är där. Min tolkning är att det luktar tillräckligt mycket för att det skall vara intressant. * Vissa, oftast mer oerfarna hundar, kan gå in även om tomt. Är räven inne och hunden vet vad det handlar om så brukar det vara svårare att hålla emot : ) Jagar du räv med stövare är ju terrier/tax ett måste! : ) Man lär sig att läsa hunden rätt snabbt. På mina kan jag oftast se ganska långt från grytet om det är hett eller inte. /Micke
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare Hur länge ska terriern jobba för att få ut räven, är det vanligt att det ligger flera rävar i grytet?. Hur ska man uppträda vid grytjakt? Hur ska man förvalta "sprängaregenskaperna" så att det inte blir grävlingsjakt eller får man med det på köpet. Vi jagar grävling med spetsar på försässongen!! bra träning inför björnjakten. Har en hamiltontik på 8 mån och två Schillerstövare varav en som jagar räv med förkärlek, annars jagar jag mest hare.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Hur länge ska terriern jobba för att få ut räven, är det vanligt att det ligger flera rävar i grytet?. Hur ska man uppträda vid grytjakt? Hur ska man förvalta "sprängaregenskaperna" så att det inte blir grävlingsjakt eller får man med det på köpet. Vi jagar grävling med spetsar på försässongen!! bra träning inför björnjakten. Har en hamiltontik på 8 mån och två Schillerstövare varav en som jagar räv med förkärlek, annars jagar jag mest hare. 1 minut till oändligt! Vissa kommer inte ut. Kan inte uttala mig om 'vanligheten' att flera ligger inne, men det händer. Var tyst om hunden ska spränga! Ska man gräva blir det ju automatiskt mer ljud. Man kan ju välja att gräva ut rävarna också men det är ju ett vägval. Risken är att man får gräva mer då. /Micke
Publicerat Januari 28, 201115 yr Som föregående talare, de kommer ut direkt eller aldrig. Det beror mycket på grytet och om räven vet att det är farligt ute. Ibland känner sig räven tryggare i grytet, som om den ligger tryggt i en hylla där hunden inte kommer åt den. Djup snö ute, eller vetskap om människor utanför grytet brukar få räven att trycka hårdare. Jag gräver aldrig, det finns det andra som uppskattar mer än jag. Jag brukar ge hunden en timme, sen bryter jag, men en god idé är att lämna kvar en passkytt en 10-15 minuter så brukar räven komma ut. Har du god lydnad på hunden så ska du kunna bryta när du vill, och ligger det bara still utan att det händer nåt så är risken stor att det just är grävling, kalla då ut hunden och hitta ett annat gryt. Står jag själv på grytet, vilket jag tycker är effektivast så brukar jag låta hunden sitta vid min sida lite då och då för att räven skall komma ut eller byta plats i grytet. MVH Roggman66
Publicerat Januari 28, 201115 yr Glömde säga det, att nu när tikarna löper ligger hon mer i gryt än annars, och nu har hon då också ofta herrbesök med ofta fler än en herre. I vanliga fall kan man slappna av något med bössan när man hör hunden jobba (det är ju där hunden skäller som räven är), men nu när det är vanligt med fler rävar i grytet brukar det alltid smita ut någon när hunden är upptagen med en annan. //Roggman66