Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakträtt vid köp av skogsfastighet

Featured Replies

Publicerat

Om frågan är placerad bland fel ämne ber jag om ursäkt och ber moderator flytta tråden.

Min fråga är relativt enkel men jag finner inga riktiga svar.

Om jag köper en skogsfastighet där det finns ett avtal där jakträtten är överlåten på en tredje part fram till och med 2015, håller det avtalet även med ny markägare? Mäklaren säger att avtalet står fast även om jag köper fastigheten och jakträtten därför fortfarande tillfaller tredjeparten. Stämmer detta verkligen? Jag har lämnat frågan till min advokat som skall återkomma med svar på måndag men tänkte att någon här måste ha varit ute för samma sak, antingen som nyköpare eller utkastad jägare med jakträtt.

Tacksam för er hjälp.

Publicerat

Om frågan är placerad bland fel ämne ber jag om ursäkt och ber moderator flytta tråden.

Min fråga är relativt enkel men jag finner inga riktiga svar.

Om jag köper en skogsfastighet där det finns ett avtal där jakträtten är överlåten på en tredje part fram till och med 2015, håller det avtalet även med ny markägare? Mäklaren säger att avtalet står fast även om jag köper fastigheten och jakträtten därför fortfarande tillfaller tredjeparten. Stämmer detta verkligen? Jag har lämnat frågan till min advokat som skall återkomma med svar på måndag men tänkte att någon här måste ha varit ute för samma sak, antingen som nyköpare eller utkastad jägare med jakträtt.

Tacksam för er hjälp.

Som jag förstått det så gäller det skrivna avtalet även om det blir en ny ägare på fastigheten (tyvärr i köparens fall och tur för arrendatorn...)

Publicerat

Alla avtal går väl ändå att säga upp?

Publicerat

Går det inte att prata med arrendatorn och samsas då? Ingen tycker ju det är kul att bli av med sin jakt :)

Publicerat

Har för mig att om arrendet är betalt fram till slutdatumet så fortlöper det, men om det betalas årligen så går det att säga upp.

Publicerat

Arrendet består oftast,

avgörande är hur det formulerats.

Men det är klart, omförhandla det går oftast att göra om man gör det fördelaktigt för motparten.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tacksam för hjälpen trots att det inte var bra för mig .. jag inser problematiken att bedöma hållfastheten när ni inte har avtalet att tillgå men jag har en fingervisning om vad resultatet kommer att bli.

En tilläggsfråga - jag har för mig att arrenden måste anmälas till länsstyrelsen för att de ska vara giltiga. Vet någon om detta stämmer? I så fall kan det vara läge för mig att kolla så att detta görs. Är verkligen inte intresserad av att ha de nuvarande jakträttsinnehavarna på min mark.

Publicerat

Om du redan äger en fastighet och skriver över den nya på den. Då finns ju inte arrende fastigheten kvar ! Eller har jag fel ?? (spekulerar)

Publicerat

"Jakt" är väl inget arrende. Det är väl en upplåtelserätt? Sen om det har någon praktisk betydelse ur trådskaparens perspektiv vet jag ej... :blush:

Har det inte att göra om avtalet finns "inskrivet" på fastigheten?

/Må

Publicerat

"Jakt" är väl inget arrende. Det är väl en upplåtelserätt? Sen om det har någon praktisk betydelse ur trådskaparens perspektiv vet jag ej... :blush:

Har det inte att göra om avtalet finns "inskrivet" på fastigheten?

/Må

Tror begreppet du tänker på är "nyttjanderätt"?

Fick förklarat för mig av en fastighetsjurist att ett skriftligt avtal som var inskrivet i fastighetsregistret hos Lantmäteriet skulle vara "i stort sett vattentätt" som upplåtelse - tror att det har att göra med att köparen av fastigheter har långtgående undersökningsplikt. Köparen kan med andra ord inte hävda att avtalet ska klassas som ogiltigt med grund av säljaren inte informerat köparen om avtalets existens (hoppas han hade rätt för jag avskyr att ha fel) :angry: .

Sen går det kanske ändå att bryta själva avtalet, men då tvingas nog den nye markägaren kompensera den/de som "arrenderat" (är begreppet "köpt" mer korrekt när det gäller nyttjanderätter?) jakträtten.

Cristian N eller någon av SJF:s jurister som är aktiva här på forumet får väl rätta mig om jag har svamlat för djävligt i detta inlägg . ;)

MVH

Alias

Publicerat

arrendet fortlöper trots att du köper fastigheten.

pacta sunt servanda som Chris eller nån annan law dog skulle säga (no fence chris)

ang. länsstyrelsen så stämmer det att det ska registreras för älg men inte för småvilt

sedan finns det som någon skrev olika typer av servitut, avtalsservitut, officialservitut men det handlar det knappast om här. vet dock folk som sålt fastigheter och skrivit in att de och deras barn skall ha rätt att jaga tills de dör. tveksam till om det är skäligt men det är en annan historia B)

Publicerat

Vanligtvis framgår det av avtalet hur det kan sägas upp, oftast att det skall sägas upp 6-12 månader innan avtalsperioden går ut, annars förlängs det. Det brukar inte kunna sägas upp mitt i avtalsperioden.

Läs avtalet och håll koll på när det senast skall sägas upp.

Publicerat

Tjenare. Rent faktiskt köper du en mark uten jakträtt(för din egen del) fram till 2015. Detta innebär att säljande part har gjort, mest troligt, avkall för detta på priset. Hur mycket är givetvis beroende på markens geografiska läge och beskaffenhet. Antingen har föregående ägare själv värderat jakten och låtit marknaden stå för exakt prisreglering, alternativt har han tagir emot pengar(en exakt summa) för jaktupplåtelsen.

En alternativ, kamratfrämjande åtgärd, som kan vara positiv för båda parter - kolla om Ni kan jaga tillsammans! Detta ger de aktuella jägarna möjlighet till samarbete även efter 2015!

MVH

RG

Publicerat
  • Författare

stort tack för alla svar. många frågor har blivit utredda tack vare Er hjälp. Jag återkommer med svar om hur det har gått när allt är utrett.

Publicerat

stort tack för alla svar. många frågor har blivit utredda tack vare Er hjälp. Jag återkommer med svar om hur det har gått när allt är utrett.

Topp! Man har ju blivit väldigt nyfiken.

Publicerat

Har varit med om att jakträtt jag har arrenderat (eller hyrt eller ....) blivit sålt ett par gånger.

Normalt så förfaller då arrende avtal vid försäljning av marken.

Detta pga arrendatorn faktiskt inte längre ett avtal med jakträtts / mark innehavaren.

//Lasse D.

Publicerat

eh.....va?

Publicerat

Jorå, det har hänt mig också... Rätt eller fel vet jag ej men jag lämnade marken på ett trevligt sätt för att inte stänga några framtida dörrar.

Publicerat

Har varit med om att jakträtt jag har arrenderat (eller hyrt eller ....) blivit sålt ett par gånger.

Normalt så förfaller då arrende avtal vid försäljning av marken.

Detta pga arrendatorn faktiskt inte längre ett avtal med jakträtts / mark innehavaren.

//Lasse D.

Jag har ett gammalt avtal som bygger på något gammalt std formulär från 90 talet. När vi förnyat har vi aldrig ändrat något i grundavtalet. Bara förlängt. Och numer står det tillsvidare! Där står faktiskt i grundavtalet att avtalet förfaller nästkommande årsskifte efter en eventuell försäljning. (Om jag minns rätt är det jaktåret som gäller) Tror detta var vanligt på den tiden.

Och hade jag haft mark att arrendera ut hade jag nog kämpat hårt för att få in en dylik klausul...

Nu arrenderar jag av en avlägsen släkting så jag tror nog att juridiken hamnar i andra hand om vi skulle ha olika uppfattningar om vad som gäller.

// Henrik