Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räkna ut drop och drift

Featured Replies

Publicerat

Hallo,

Måste bara kolla än sak, om än risk för dum fråga :)

Hittade en ballistikapp för ipad med vilken manska kunna få ut ballistiska tabeller, som faktiskt verkar riktigt fina med teoretisk kompensation för kikarsiktet und so weiter.

Ngt som gör mig förbryllad är dock att programmet frågar efter BC och hastighet... Inget annat. Är det verkligen helt kosher det när man ska räkna på sånt? Alla andra ballistikprogram jag använt har man iaf petat in kulvikt om inte även diameter på kulan?

EDIT: vad gäller patron alltså är det bara BC och hastighet, annars finns det massor att ställa in.

Publicerat

Hallo,

Hittade en ballistikapp för ipad med vilken manska kunna få ut ballistiska tabeller, som faktiskt verkar riktigt fina med teoretisk kompensation för kikarsiktet und so weiter.

Ngt som gör mig förbryllad är dock att programmet frågar efter BC och hastighet... Inget annat. Är det verkligen helt kosher det när man ska räkna på sånt? Alla andra ballistikprogram jag använt har man iaf petat in kulvikt om inte även diameter på kulan?

EDIT: vad gäller patron alltså är det bara BC och hastighet, annars finns det massor att ställa in.

Min uppfattning att den appen är begränsad eller tja rent av kass,

det är självklart som så att vikt o diameter på kulan är av betydelse,

men det är ju egentligen ganska enkelt,

kör ett gäng sims mellan JBM bal och din app, om du får samma resultat är de i varje fall väldigt sannolikt att det är vettiga värden som den spottar ut sig.

/Christian

Publicerat

Hallo,

Det är bara BC och fart som avgör dropp och drift men ska man sedan göra klick-kort spelar även montage höjden in en del och ska man riktigt finlira behövs även räffelstigning.

Publicerat
  • Författare

Det är bara BC och fart som avgör dropp och drift men ska man sedan göra klick-kort spelar även montage höjden in en del och ska man riktigt finlira behövs även räffelstigning.

Jag trodde verkligen att kulvikt spelade in.

Jojo, man kan ange montagehöjd, skottvinkel, riktmedel i kikaren, luftfuktighet, temperatur och antalet frånskiljda mostrar i övrigt.

Publicerat
  • Författare

Min uppfattning att den appen är begränsad eller tja rent av kass,

det är självklart som så att vikt o diameter på kulan är av betydelse,

men det är ju egentligen ganska enkelt,

kör ett gäng sims mellan JBM bal och din app, om du får samma resultat är de i varje fall väldigt sannolikt att det är vettiga värden som den spottar ut sig.

/Christian

Jag har JBM till iphonen, men den är omotiverat dyr till paddan än så länge :) Men jag ska samköra lite data och se om resultaten är jämförbara :)

Publicerat

Jojo, man kan ange montagehöjd, skottvinkel, riktmedel i kikaren, luftfuktighet, temperatur och antalet frånskiljda mostrar i övrigt.

Den egentliga vikten spelar ingen roll däremot får en tyngre kula i given kaliber oftast högre BC då den blir längre. Men älgjägarna som laddar med tynga trubbkulor för att den klarar vinden bättre har troligen missat några fysiklektioner ;)

Testa att ändra enbart vikten i något ballistikprogram och se var som händer (eller snarare inte händer)

Publicerat

Både vikt och kuldiameter är faktiskt med när man räknar ut bc. De är alltså redan inbakade i bc.

Publicerat
  • Författare

Både vikt och kuldiameter är faktiskt med när man räknar ut bc. De är alltså redan inbakade i bc.

Misstänkte att det låg till såbaserat på svaren här :)

Publicerat
  • Författare

För skojs skull tänkte jag visa hur det ser ut :)

Detta ska då vara en Remington 33gr Vmax i 22wmr. Inskjutet på 100m, målet på 100m och 3m rak sidovind.

Om kalkylen stämmer så känns ju mina högst ovetenskapliga funderingar på mildot på 22wmr-bössan som en ganska bra idé :)

6f4c957a.png

Publicerat

Såg väl helt ok ut, ^_^

såsom du anger själv,

22 LR och 22 WMR är mycket bra kanditater för att ha mil dot eller annan riktplatta på.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Såg väl helt ok ut, ^_^

såsom du anger själv,

22 LR och 22 WMR är mycket bra kanditater för att ha mil dot eller annan riktplatta på.

/Christian

Det var gratis, så vad kan man begära? :)

Jag är riktigt taggad för att börja med långhållsskytte! På korta avstånd ;)

Publicerat

Det var gratis, så vad kan man begära? :)

Jag är riktigt taggad för att börja med långhållsskytte! På korta avstånd ;)

Jag har testat korthållsfält det är väldigt skoj och lärorikt.

Man skjuter 22lr på samma figurer som är samma som fältskyttet men nedskalade 5ggr avstånden varierar mellan 30-120 ganska precis samma svårigheter som "normalt" fältskytte 22lr droppar grymt bortom 70 meter och vindavdriften är kolossal så man får ganska likvärdig träning, en kompis döpte skytte formen till fältskytte i dockskåpsmiljö den liknelsen var klockren :lol:

Målen finns att köpa billigt på Canaxa så man kan enkelt göra egna små banor mycket roligt och lärorikt skytte så din ide´med långhållsskytte på kort avstånd är riktigt bra

Publicerat
  • Författare

Jag har testat korthållsfält det är väldigt skoj och lärorikt.

Man skjuter 22lr på samma figurer som är samma som fältskyttet men nedskalade 5ggr avstånden varierar mellan 30-120 ganska precis samma svårigheter som "normalt" fältskytte 22lr droppar grymt bortom 70 meter och vindavdriften är kolossal så man får ganska likvärdig träning, en kompis döpte skytte formen till fältskytte i dockskåpsmiljö den liknelsen var klockren :lol:

Målen finns att köpa billigt på Canaxa så man kan enkelt göra egna små banor mycket roligt och lärorikt skytte så din ide´med långhållsskytte på kort avstånd är riktigt bra

Jag hade tänkt mig hålspets och Blåvits billiga rakskumsburkar iofs :) hehe, men papper är såklart kul också :)

Nu när jag ändå har er uppmärksamhet passar jag på att gå lite OT i min egen tråd ;) Två frågor:

1) Är mitt antagande att mildot MÅSTE vara medförstorande för att dylika räkneövningar ska stämma vid alla förstoringar korrekt?

2) Hur känslig är en 22lr/wmr för varm pipa? Vad jag tänker på är om man ska tröna med CBS eller om det helt enkelt inte påverkar så det bara är att elda på med dessa kalibrar?

Publicerat

Jag hade tänkt mig hålspets och Blåvits billiga rakskumsburkar iofs :) hehe, men papper är såklart kul också :)

Nu när jag ändå har er uppmärksamhet passar jag på att gå lite OT i min egen tråd ;) Två frågor:

1) Är mitt antagande att mildot MÅSTE vara medförstorande för att dylika räkneövningar ska stämma vid alla förstoringar korrekt?

2) Hur känslig är en 22lr/wmr för varm pipa? Vad jag tänker på är om man ska tröna med CBS eller om det helt enkelt inte påverkar så det bara är att elda på med dessa kalibrar?

Ja det blir säkert effektfullt men lite dyrt i längden och kanske inte så populärt på bana som kommer att se ut som en brandövning ;)

1. Ja

2. Dem jag testat har varit helt okänsliga bara att elda på rätt svårt att ens få pipan varm om det inte är en het sommardag

Publicerat
  • Författare

Ja det blir säkert effektfullt men lite dyrt i längden och kanske inte så populärt på bana som kommer att se ut som en brandövning ;)

1. Ja

2. Dem jag testat har varit helt okänsliga bara att elda på rätt svårt att ens få pipan varm om det inte är en het sommardag

Detta kommer isf ske på av lägset hygge :) Hade nog blivit lynchad på banan :D

Då var det som man trodde på båda frågorna :) CZ 455:an har ju ingen sugrörspipa heller direkt :)

Uuuuh vad jag ser fram emot att ha riggen klar :)

Funderar starkt på en boyds tumhålskolv.. De är ju så billiga! :) Men förmodligen helt onödigt eftersom jag förväntar mig vara nöjd med originalkolven :)

Publicerat

Vad är "clicks"? Kvarts-MOA?

Publicerat
  • Författare

Vad är "clicks"? Kvarts-MOA?

Jag tror det :) 1 = MOA, .250 = 1/4 MOA.

så det där får man väl ställa efter vad för kikarsikte man köper och får på så sätt fram teoretiskt antal klick baserat på variabler som avstånd, vind och annat bôs :)

Edit: om du kollar i bilden på vänstersidan så kan man ändra värdet för vad 1 click ska innebära.

Edit igen: man kan även få click i enheten MIL. :)

Publicerat
  • Författare

Man kan även byta riktmedel till en massa annat :)

7e54b775.png

Publicerat

Edit igen: man kan även få click i enheten MIL. :)

Jo, men vem f-n vill ha clicks i MIL? :lol: Vilken idiot som helst begriper ju att 1.3 MIL är 13 klick. Det är ju det som är det fina med MIL.

Gud va jag längtar efter mina beställda NF och Sightron...

Publicerat
  • Författare

Jo, men vem f-n vill ha clicks i MIL? :lol: Vilken idiot som helst begriper ju att 1.3 MIL är 13 klick. Det är ju det som är det fina med MIL.

Gud va jag längtar efter mina beställda NF och Sightron...

De som inte är MÖP-hobby-snajpers kanske inte begriper? ;)

Må så vara, men det känns ju som att detta verktyg kan vara bra att ta ut ett ungefär på vart man sks börja när det blir dags att lära sig bössan :)

Förstår att du längtar efter de siktena :)

En nackdel, just vad gäller 22-ammo, är ju att tillverkaren sällan skriver ut BC för kulan på hemsidan.