Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köpeammo till bäverjakt?

Featured Replies

Publicerat

Kommer att kunna jaga bäver till våren, men klurar på vad för ammo som är lämplig. Jag vill kunna ta till vara på såväl skinn som kött.

Potentiella kalibrar för jakten är för min del 30-06 eller 6,5x55 så det finns ju en del ammo att välja på. Så vad skall jag välja för ammo?

Publicerat

har sett resultatet av vad en vulcan 30-06 gör med en bäver inte snyggt men effektivt

Publicerat

Oryx i 30-06 kommer att fungera väl,

bör hålla ihop så att den inte expanderar något mycket i djuret och vara rimligt snäll,

men jag hade valt en mjukare kula själv och accepterar lite mer köttförlust mot att skinnet bara får ett hål,

mitt tips är dock att undvika skallskott om man vill ha kvar den delen av troféen.

Grattis förresten i förskott till vad som är en väldigt trevlig jaktform.

/Christian

Publicerat

En bra varmintkula i 6,5x55 skulle uppskattas om ni tog upp, då även jag ska försöka mig på första bävern i vår. Helst skall det då vara endast ett hål i skinnet, då köttet "bara" räknas som en vinst om man nu fäller någon.

Mvh

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

@Killermouse,då blir det nog inte vulkan, uppfyller inte riktigt min kravspecifikation om att behålla köttet....

@Christian, oryx finns ju i skåpet så det är ju lätt ordnat. Skallen vore bra att ha kvar, inte som trofée utan därför att jag brukar leverera ben till en kompis som jobbar med att göra benbestämningar och han vill ständigt utöka sitt referensmaterial. Den "trofée" jag är ute efter för egen del är egentligen skinnet.

@Dunder, millforce har ju varmintammo i 6,5x55. Jag har dock bara skjutit kråkfågel med den ännu så länge och nog expanderar den, åtminstone i de lite större kråkorna. Men jag misstänker att den kan ge fula genomslag på en (mindre) bäver. Jag skulle nog dra mig för att använda den till bäver, men jag kan ha bedömt den helt fel.

Publicerat

iofs så tror jag att du kan skippa alla tankar på kroppsskott om du vill ha både kött och skinn med minimala skador tyvärr

Publicerat
  • Författare

jag får uppenbarligen sätta mig och läsa på lite så att det här blir rätt. (om jag nu ens får skottläge)

sedan får jag ta och fundera lite på vad jag prioriterar att få ut av ett ev skjutet djur, inser när jag läser mina egna inlägg att jag vill ha allt (men vem vill inte det). får snacka med hustrun också, hon kanske inte kan tänka sig att äta bäverkött...

Jag får med andra ord börja med att: tänka, tänka, tänka, läsa, läsa, läsa och sedan tänka lite till.

Publicerat

Leif- jag har ätit bäver,

minnesvärt men inte särskilt gott,

mitt ringa råd är satsa på ett fint skinn och en hel skalle.

Dundret- Norma laddar, 120 BST till 6,5:an, det borde vara rätt för dig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Men Christian, då är ju den intressanta utmaningen att göra kötträtten smaklig. Den typen av utmaningar gillar jag....

(Fick avsmak för fårsmak i julas pga dålig köpecharkvara av får. Men har börjat kurera den nu, men då handlar det iofs om att genomgående köra starkt kryddad indiska eller nordafrikanska rätter snarare än något som är franskinspirerat i kryddningen. Eftersom jag har i princip obegränsad mängd får/lamm är jag så illa tvungen att åtgärda problemet)

Publicerat

jag får uppenbarligen sätta mig och läsa på lite så att det här blir rätt. (om jag nu ens får skottläge)

sedan får jag ta och fundera lite på vad jag prioriterar att få ut av ett ev skjutet djur, inser när jag läser mina egna inlägg att jag vill ha allt (men vem vill inte det). får snacka med hustrun också, hon kanske inte kan tänka sig att äta bäverkött...

Jag får med andra ord börja med att: tänka, tänka, tänka, läsa, läsa, läsa och sedan tänka lite till.

fel du ska börja med att studera jaktmarken vart bäver finns och vart han kan troligtvis kommer visa sej för bästa skott :lol: sen är det dax att tänka ut allt :lol:

nej då så farligt är det inte kan du acceptera 2 hål i skinnet så är en träff centralt i bröstet/ryggen den bästa placerineg bortsett från huvudskott speciellt när du klipper ryggraden och du borde klara lår/bog som blir gryta av

för mej så kvittar det vart skottet tar iom jag inte tar mer än skinn och lår/bog köttet så jag kör v-max nu mer

Publicerat

Bäverburgare på grillen är rätt bra faktiskt, lite grovtrådigt kött men färs är helt fint.

Bäver är inget hårdskjutet vilt, jag läste någon undersäkning om bäver och skottverkan för ett tag sedan. Jag vill minnas att i stort sett samtliga djur blivit på platsen vid kroppsskott. personligen skulle jag nog hellre ha en lite hårdare kula som iofs ger ett litet utgångshål men med en lättexpanderad kula kanske det blir ett jättehål.

Men jag har bara skjutit 2 bävrar, det finns mer erfarna bäverjägare som säkert kan ge dig mer råd.

Publicerat

Men Christian, då är ju den intressanta utmaningen att göra kötträtten smaklig. Den typen av utmaningar gillar jag....

(Fick avsmak för fårsmak i julas pga dålig köpecharkvara av får. Men har börjat kurera den nu, men då handlar det iofs om att genomgående köra starkt kryddad indiska eller nordafrikanska rätter snarare än något som är franskinspirerat i kryddningen. Eftersom jag har i princip obegränsad mängd får/lamm är jag så illa tvungen att åtgärda problemet)

nästan så jag ska komma å nalla lamkött ur frysen för dej mmmm kokat lamkött dill eller gräslök sås och kokt potatis med knäckebröd med en god ost på mumsfilibaba

Publicerat
  • Författare

fel du ska börja med att studera jaktmarken vart bäver finns och vart han kan troligtvis kommer visa sej för bästa skott :lol: sen är det dax att tänka ut allt :lol:

aj aj aj då. Jag har ingen aning. Det enda jag vet är att det är dina trakter (Dalsland) som gäller....

Publicerat

aj aj aj då. Jag har ingen aning. Det enda jag vet är att det är dina trakter (Dalsland) som gäller....

aha hmm då hoppas jag att du får en värd som vet en del om området där du ska jaga så du får ut det mesta av jakten

Publicerat

Tyckte mig läsa att bäver inte smakade bra?

Bäver, om det är rätt hanterat, kan vara riktigt gott! Rökta stekar eller som grytkött i en kalops är riktigt gott!

Dock tror jag du behöver två bävrar. En där du primärt tar köttet och skinnet - huvudskott med andra ord.

Sedan kan du skjuta den andra i kroppen, visst får du hål i skinnet och förlorar lite kött men skallen klarar sig.

God jaklycka på bäver! Det gäller att sitta djävulskt still och inte ha något som doftar på sig!

Publicerat

Kan instämma med Wiz, rätt tillagad bäver smakar helt okej. Och du måste ju fixa lite bävergäll, det hör liksom till att skjuta bäver och det är en upplevelse du aldrig glömmer.

Publicerat

Precis. Går ju att skjuta huvudskott på en mindre bäver och sedan skjuta kroppskott på en lite större, eller tvärtom. På så sätt får man ju både skinn, skalle och kött nog att laga en riktig brakmiddag på. Rökt bäverkött är riktigt gott. Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 months later...
Publicerat

Tjena

95 gz V-max/BST e grejen till 6,5x55. Inget utgångs hål.

Publicerat

@ÄH: Lyckas du genomslag mitt i en bäver med en 6,5 grams Millforce Varmint så ska jag äta upp det som rinner ut ;)

Publicerat

Tjena

Men då blir det ju inget att äta! :blink:

V-Max är en ren varmintkula där man kasserar hela rasket efteråt med undantag för eventuellt skinnet...

Publicerat

Åhh... Hittade en åf för Millforce i närmsta större bebyggelse! Ska köpa en ask (eller två) Varmint tror jag bestämt, blir bra till räven jag har strykandes runt hönsgården!

Publicerat
Men jag har bara skjutit 2 bävrar, det finns mer erfarna bäverjägare som säkert kan ge dig mer råd.

Jag har skjutit 3.. Första skallskott 125 meter m 30-06 och Bst 125 grains. Inte mycket till skalle kvar men bävern vart på plats. De andra två kroppssmällar med .243 och Sierra Varminter. Inga genomskott. Kör på varmintplugg tycker jag..

Tyckte mig läsa att bäver inte smakade bra?

Bäver, om det är rätt hanterat, kan vara riktigt gott! Rökta stekar eller som grytkött i en kalops är riktigt gott!

Dock tror jag du behöver två bävrar. En där du primärt tar köttet och skinnet - huvudskott med andra ord.

Sedan kan du skjuta den andra i kroppen, visst får du hål i skinnet och förlorar lite kött men skallen klarar sig.

God jaklycka på bäver! Det gäller att sitta djävulskt still och inte ha något som doftar på sig!

Du är ju ta mej fan mattokig! :lol: Så bra tycker jag inte att de ser och håller man bara rätt på vinden så brukar det vara rätt enkelt.. eller så har jag haft tur :unsure:

Och hur mycket krut som driver V-maxarna? :blink::lol:

Men då blir det ju inget att äta! :blink:

Win-Win!!?? :huh::lol:

Testade att äta första bävern och tja vi vart väl alla rätt glada när kompisens tax rensade grillen på överblivet bäverkött medan vi satt och tittade på stjärnorna i badtunnan. Trots en grym marinad som gjorde allt annat kött riktigt gott så vart inte bäverbitarna roligare..

Mvh!