Jump to content

Recommended Posts

Så jobbar man en helg o va händer då en lördagkväll...

En påskjuten gris..

En trafikälg.

Ett trebent rådjur.

Allt inom 5 timmar...

Jo jag jobbar.. nämnde jag det.. :angry:

Lider med dig... ;):D

Nämnde jag att vi ska jaga älg nu? :D

Far åt h-vete...

;)

Fast du ska ju va jag läste handdreva älg.... ha, ha.. ha så kul...:D

Fått lite rapport..

Grisen förföljd 6 km, 40kilos, blöder men verkar rätt ok ändå.. verkar inte lagt sig på den sträckan.

Älkon avlivad på stånd för Jacobs ungtik ihop med en äldre .

Rådjuret taget av terrier efter 100m.

Visade sig vara en ny skada, trafikolycka som inte blivit anmäld....

Musköt

Far åt h-vete...

;)

Fast du ska ju va jag läste handdreva älg.... ha, ha.. ha så kul...:D

Åh nej då hade jag inte hängt med. Vi får släppa hund igen, fast bara ställande på älg.

Så fick jag så jag teg..

Rådjur påkört intill samhället vid 17.00

Blinkersglas sönder på bilen. 50 väg ut ur samhället.

Dessuotm järnvägen 200 m bort o rådjuret va in mellan vägen och järnvägen.

Tåg går fram o tillbaka var 40 minut eller nått. brukar komma ett på var håll o sen lungt 40 min.

Va där efter jobbet.

Hittade platsen och lite blnkersglas.

Hittade 2 små droppar blod neranför vägslänten.

Spårade med wachteln o det gick fint första 100m sen blev det ett j-vla snurrande...

Massor av rådjursspår i skaren.

Även spår efter ko o kalv och säkert 8-10 legor där inne 200m från samhället, de är allt bra fräcka..

Tog om och hamnade på samma ställe. släppte nu hund som gick o redde löpor kors o tvärs o jag lullade runt jag oxå..

Rätt jobbigt när skaren bär 4 steg o sen går man plötsligt igenom o ryggen o höfterna får sig en törn.

Hon tog sig sen upp på rälsen o jag med, gick sen tillbaka mot vägen o lockade med mig huden o lät henne söka fritt.

Jädra olustigt men jag har rätt bra lydnad på henne o tänkte att jag kan kalla in henne om det kniper.

Kommer till olycksplatsen igen men utan resultat.

Tar om igen första biten i spårlina men det blir skit på samma ställe igen.

Kopplar loss o hon går där o snusar o letar.'

Vi rör oss mot rälsen igen, då hör jag att bommarna går ner= tåg på väg.

Då drar tiken 3 väckaskall framför mig o jag vrålar på henne o hon kommer direkt som väl är och de bägge tågen körde förbi.

Lät henne sen gå lös igen, hörde inga bilar nu heller.

Kommer över rälsen en gång till och så tar jag en lov på andra sidan.

Jycken snusar o luktar o verkar gå på en löpa upp på en hög backe o sen drar hon distinkt iväg en bit.

Går upp på backen o kollar o där är nya råspår i skaren.

Lätt o avgöra om man känner med fingrarna i spåret.

Det va krossad lös snö i dem.

Men efter några hundra meter så vänder hon o kommer tillbaka.

Jag ger upp..

Känner inte igen hunden...

Enl föraren så verkade rådjuret ínte halta...

Blinkersglas sönder iofs och rådjuret åkte kull på asfalten i träffen.

Hittar inget mer blod än de 2 dropparna.

Verkar använda alla benen.

Gissar på att vi tog oss ca 1 km i löpan.

Hatar o misslyckas :angry:

CrilleMatsson

Ja, det kan inte vara roligt när man inte lyckas men du fick ju lite "trevlig" spänning i alla fall i och med att det var tåg och väg precis i närheten.:blink:

Är det inte extra svårt när det är skarsnö med vittringen? ...eller så är det bara ngt jag fått för mig...

Undrar var smällen tog på djuret i och med att det var blod men bara så lite. Nosblod?

Inte så att jag tror att ni på något sätt gjorde ett svagt arbete utan ni gjorde ju ett så gediget arbete ni kunde, men jag undrar hur länge ni letade. Jag förstår att ni inte kan gå fram och tillbaka hur många ggr som helst för det måste ju bli svårare och svårare att spåra för varje omtag så att säga. Det är alltså en fråga av en novis som inte har en susning och till råga på allt dålig tidsuppfattning. :lol:

De (få) gånger du inte hittar djuren får du tänka på att även solen har fläckar. ;)

Ja, det kan inte vara roligt när man inte lyckas men du fick ju lite "trevlig" spänning i alla fall i och med att det var tåg och väg precis i närheten.:blink:

Är det inte extra svårt när det är skarsnö med vittringen? ...eller så är det bara ngt jag fått för mig...

Undrar var smällen tog på djuret i och med att det var blod men bara så lite. Nosblod?

Inte så att jag tror att ni på något sätt gjorde ett svagt arbete utan ni gjorde ju ett så gediget arbete ni kunde, men jag undrar hur länge ni letade. Jag förstår att ni inte kan gå fram och tillbaka hur många ggr som helst för det måste ju bli svårare och svårare att spåra för varje omtag så att säga. Det är alltså en fråga av en novis som inte har en susning och till råga på allt dålig tidsuppfattning. :lol:

De (få) gånger du inte hittar djuren får du tänka på att även solen har fläckar. ;)

Tja, va där vid 18.15 och det han o komma 2 vändor med tåg.

Tror jag va hemma strax innan 21. Är ju inte mer än 1 km dit eller nått.

Svårt o säga nått om skadan. blinkersglaset gick sönder som sagt, fast det va i plast.

Olyckan på 50 väg precis efter avsmalnande grejer (fartdämpande) i korsningen.

Vit fin snö neranför vägen o sen hela vägen jag gick så blod hade jag sett om det funnits mer.

Skare o minusgrader kan kanske göra det svårare vittringsmässigt.

Så länge spåret va ensamt så spårade tiken bra men när vi så kom upp på en liten kulle så såg det ut som en fårskock trampat omkring på skaren.

Ett skadat djur luktar giveivs annorlunda o blir lättare o följa men hon verkade få problem där de gånger vi tog om.

Ytan som vi sen söket igenom mellan vägen o järnvägenär nog inte mer än 200x400m där i finns garanterat inget..

Begränsas av vägen, järnvägen och ytterligare en tvärväg o så ett industriområde med ett öppet krondike framför på motsvarande sida.

Den biten blev grundligt genomgången.

Det blev skit helt enkelt o sen ev att försöka med annan hund efter att vi snurrat runt där som vi gjorde blir ju inte heller så lätt för den andra hunden..

Fick lite känsla av att djuret va rätt ok men hade helst sett att vi fått kontakt och hade den då hållt undan för hunden så skulle jag friskförklarat.

Nu blev det ju inte så så de är o förblir ett misslyckande...